Jön a vihar, jégeső várható!
Az Országos Meteorológiai Szolgálat vészjelzése heves zivatarokat valószínűsít, sok helyen jégeső várható. A vihar miatt több megyére riasztást adott ki az OMSZ, az érintett területeken záporokra, viharos szélre kell számítani, amit jég kísérhet, és rövid idő alatt jelentős mennyiségű csapadék hullhat – olvasunk hasonlókat ezekben a napokban számos időjárás-előrejelzős cikk elején.
Aztán akinek balszerencséje van, az így járhat:
Ez a gif szerencsére külföldi, mégis szívszorító látni a jégkártól féltett autó gazdáinak elkeseredett, sajnos nem túl eredményes produkcióját.
Autónként a milliós kár sem ritka
Az olykor hatásvadász címek ellenére érdemes komolyan venni a jégesőt valószínűsítő időjárás-jelentéseket, az általunk megkérdezett biztosítók közül több is beszámolt járművenként 1-2 milliós autós kárról. Varga Béla, az Allianz kárszakmai igazgatója szerint náluk 330 ezer forint volt tavaly az átlagosan kifizetett kárösszeg járműves jégkárra, de a rekord elérte a 3 millió forintot. Az Aegonnál 2014-ben 453 ezer forint lett az átlag, a Genertelnél 255 ezer.
Darabra minden bizonnyal több ezer autó sérülhet meg komolyabban egy-egy esztendőben idehaza, az Allianznál átlagosan 500 körüli kifizetés van évenként, az Aegonnál és Genertelnél 100-100 körüli. 2013 különösen sok jégkárt okozott az autósoknak: az Allianz 800 kocsi után fizetett, míg az Aegon 130 cascóval rendelkező autósnak, és ez csak két biztosító a körülbelül kéttucat cég közül.
A legnagyobb kárt az autókereskedések, és a szabadon álló céges járműparkok kaphatják a nyakukba. „Volt már rá példa, hogy 100-150 darab autóból álló készletek is károsodtak, melyek helyreállítási költsége körülbelül 60-70 millió forintba került. Jellemzőek a kisebb mennyiségek is, ez 10-20 darabos készletet jelent 5-10 millió forintos kárkifizetéssel” – mondja Varga.Ennél sokkal nagyobb darabszámú, és értékesebb autótömeg áll a győri Audi, az esztergomi Suzuki, vagy a kecskeméti Mercedes-gyár melletti hatalmas, szabad ég alatti aszfalton. Frissen a futószalagról legördült vadonatúj autók százai látszatra védtelenül, amelyekben akár milliárdos kárt is okozhat egy-egy komolyabb helyi jégeső.
Manipulálja a kecskeméti Mercedes-gyár az időjárást?
Egy időben ez az infó terjedt Kecskemét és a közeli Nagykőrös környékén, a pletyka szerint éppen a jégeső elkerülése volt az autógyártó célja egy specialista megbízásával. Konkrét példát bárki olvashatott a neten ennek szükségességéről: 2013 júliusában például 17 ezer vadonatúj autó sérült meg a wolfsburgi VW-központnál, ami a tömeges javítások miatt a világ második autógyártójának is késést okozott a kiszállításokban.
A cégcsoporthoz tartozó győri Audi-gyártól kapott tájékoztatás szerint a biztonsági szolgálatuk figyeli „az időjárásra vonatkozó jelzéseket”, és azonnal figyelmeztet egy esetleges nagyobb vihar előtt. A szabad ég alatt már szállításra váró csilli-villi új Audik ilyen esetben „fólia-, illetve ponyvaborítást kapnak, ami már bizonyos szinten védi a karosszéria felületét”. Ennél komolyabb riasztás esetén a cég munkatársai azonnal fedett helyre állnak be a sok száz autóval.
Ugyanezt teszi a Merci-gyár is, amely kérdésünkre korábban állította: a környéken szárnyra kelt pletyka ellenére „semmilyen tevékenységet nem folytatunk a helyi időjárás befolyásolására”. Azt viszont elismerték, hogy a sindelfingeni gyáruknak van valamiféle együttműködése helyi borászokkal, mezőgazdászokkal.
Húzzák, nyomják, ragasztják
Több technika létezik a jég okozta horpadások javítására, Gyöngyösi Péter, a beszédes nevű Jégszaki Kft. vezetője szerint azonban főleg kettőt használ ebből a szakma. Leegyszerűsítve a finom kezet, és éles szemet kívánó munkát röviden a lényeg: a nehezebben elérhető kasztnielemek mélyedéseit ragasztás után súlykalapáccsal húzzák ki, míg a simább felületek esetén a tetőkárpit, vagy a motorháztető szigetelésének leszedése után kinyomatják az apró horpadásokat.
A Németországban éppen autós jégkárt javító Gyöngyösi szerint egy átlagos sérülést szenvedett motorháztetőt egy napos határidővel a fényezés sérülése nélkül simán meg lehet javítani. Idősebb Suzukival azonban nem érdemes javítóhoz fordulni, ha 20-25 ezerért kapható hozzá másik elem.
Kérdésünkre, hogy mondjuk egy VW Passat kombi motorháztetejének, plusz tetőlemezének átlagos jégkársérülését körülbelül mennyiért javítja ki, azt mondta, hogy az ár nagyban függ a horpadások számától és mélységétől, de átlagosan 100 ezer forint körül van a kettő együtt. Szerinte a javításai 30 százalékkal az elemcserével és fényezéssel járó javítások árai alatt vannak, és mivel itt nincs fényezés, a jármű értékvesztésével sem kell számolni.
Mindenki meneküljön mélygarázsba?
Jobb persze megelőzni a bajt. A hárommilliós hazai járműpark meghatározó része a szabad ég alatt tölti élete legnagyobb részét, de a garázstulajdonosok sincsenek biztonságban, ha útközben szakad rájuk az ég. A klasszikus tanács szerint ilyenkor azonnal mélygarázsba kell húzódni, vagy a legközelebbi töltőállomás fedele alá, habár az egyik biztosító szerint volt már olyan káresetük, amikor a jég elől menekülő autósok pillanatok alatt megtöltötték a benzinkút területét, úgy, hogy az ő ügyfelük kocsija már csak félig fért be alá. Az autó védtelen felét könyörtelenül szétverte a jég.
Ez sem biztos megoldás tehát, általános vélekedés szerint a leggyorsabb módszer egy, a kocsi csomagtartójában állandósított vastagabb takaró, vagy pokróc, ami az átlagos jégdarabok ellen akár 100 százalékos védelmet is nyújthat. Akár a kutya alól kirántott szőrös-koszos, viszont méretes rongy is milliós kártól mentheti meg a gyorsan reagáló autóst.
Mint az alábbi fotó mutatja, van olyan erejű jégeső, ami ellen a pokróc is kevés.
Van, ami a jégnél is sokkal pusztítóbb!