Az Isztambuli Autószalonon nagy a nyüzsgés, érdeklődő a temérdek török kolléga, de a standok nem sok valódi újdonságot tartogatnak az autós szaksajtó számára. Egy nagy kivétel van: a Fiat új négyajtós világautója, a márka kompakt családi szedánja, az Aegea. Sajnos szó szerint csak egy darab autó van kint a bemutatón, amire úgy vigyáznak a törökök, mint arra a dologra, ami a hímes tojás az ő népi kultúrájukban. Be nem ülhettük, meg nem tapogathattuk, de legalább közelről láttuk, amikor lehúzták róla a leplet!

Mit keresünk mi Isztambulban?

A Vezess két újságírója, Földes Attila és Rácz Tamás a Keleti nyitás jegyében ezúttal a hanyatló Nyugat autószalonjai (Párizs, Frankfurt, Genf) után az Istanbul Motor Show-ra utazik ki. Hogy érdekesebb legyen a kaland, nem repülővel mennek, hiszen mi abban a pláne: tömegközlekedéssel utazni egy AUTÓkiállításra? Itt áll előttünk  Aegea – dögös szedán a Fiattól 1 Nem, ezek a virtigli autóbuzik egy tesztautóval, méghozzá egy Fiat Dobló Cargo Maxi kisteherautóval teszik meg a kétszer 1500 kilométert. Budapest-Belgrád-Nis-Szófia-Edirne-Isztambul, oda-vissza – és ami érdekeset látnak, tapasztalnak közben, továbbadják a nagyérdeműnek. A tudósítás további anyagai erre a linkre kattintva olvashatók.

Az új Fiat modell neve igazából egy fura karakterrel, egy egybeírt A és E betűvel (ligatúra – szerk.) kezdődik – most először és utoljára bekopizom ide a gyári sajtóközleményből, aztán majd meglátjuk, kinél hogy jelenik meg a monitoron: ?gea. (A szó az Égei-tenger görög neve egyébként.) Kérem, nézzék el nekem, de innentől kezdve Aegeaként hivatkozom rá, ahogy a Fiat Doblót sem szeretjük fordított ékezettel leírni, és a Skodáról is rendszeresen mellőzöm a kalapot, hiába úgy lenne korrekt.

Gigászi bálnaóvszer alatt pihen a FIAT Aegea. A világpremierig még van pár óra.

4,5 méter hosszú a legújabb FIAT modell

4,5 méter hosszú a legújabb FIAT modell

Négyajtós, tágas és és mi is még? ja, széép.

Négyajtós, tágas és és mi is még? ja, széép.

Több mint 510 literes csomagtér az Aegea fenekében

Több mint 510 literes csomagtér az Aegea fenekében

A kocsi valójában nem a semmiből jött újdonság, 2012 óta lebegteti a Fiat, hogy hamarosan elkészül. Gyakorlatilag az FCA (Fiat-Chrysler Automobiles) konszern több márka alatt is szereplő modelljéről van szó, ami Dodge Dart néven már eddig is létezett néhány piacon. A Skoda Octavia-VW Jetta, a négyajtós Ford Focus, a Peugeot 301-es/Citroen C-Elysée és más kompakt szedánok versenytársának szánt Aegeát Olaszországban, az FCA formatervezési központjában tervezték, és Törökországban, a Tofaş (még egy fura betű: ez a cég a Fiat 50%-os tulajdonában álló török autógyártó vállalat, ejtése s-sel, és nem sz-szel) K+F részlegével együttműködésben fejlesztett modellt a bursai üzemben fogják gyártani, és az EMEA-térség (Európa, Közel-Kelet és Afrika) több mint negyven országában forgalmazzák majd. A Tofas bursai gyártóüzemében fél évszázada építenek Fiat személygépkocsikat és Fiat Professional haszonjárműveket. A 934 000 négyzetméter alapterületű, 400 000 darabos éves gyártási kapacitással bíró gyár jelenleg a török piacra termel, továbbá exportra gyárt nagy darabszámú Fiat modelleket, így a Palio és Palio Weekend típusokat, a Siena és Linea szedánokat, a Qubót és az új Doblót, a Fiorinót és a Dobló Cargót. A Tofaş üzemben 6500-an dolgoznak, beszállítóinak a száma eléri a kétezret, értékesítési hálózata pedig csak Törökországban közel 120 értékesítési pontból és 140 szervizközpontból áll. A kiválóság mintaképének számító gyár a török gazdaság hatodik legnagyobb vállalata, és benne van az első háromban, ami a kutatási-fejlesztési beruházások mértékét illeti.
Megy a beszéd, a bácsi innen olvassa a mondanivalóját. A szemüveges néni az előtapsoló és ő nyomkodja vissza azokat a fejeket, akik felállnak fényképezni

Megy a beszéd, a bácsi innen olvassa a mondanivalóját. A szemüveges néni az előtapsoló és ő nyomkodja vissza azokat a fejeket, akik felállnak fényképezni

A piciny antennácska csak most kerül fel a kocsira. Hülyén nézett volna ki, ha átszakítja a ráterített lepedőt

A piciny antennácska csak most kerül fel a kocsira. Hülyén nézett volna ki, ha átszakítja a ráterített lepedőt

Beleülni még nem lehetett a kiállított példányba, de a belső képek alapján tágas, kulturált autó az Aegea

Beleülni még nem lehetett a kiállított példányba, de a belső képek alapján tágas, kulturált autó az Aegea

A Fiat nagyon kihangsúlyozta, hogy nem egy kisautóra ragasztott puttonyos szedánról van szó, hanem egy eleve a térség kedvelt karosszériaformájára tervezett, ennek megfelelően optimális helykihasználású és aerodinamikájú kocsiról. Az Aegea négy és fél méter hosszú, 178 cm széles, 148 cm magas, tengelytávja 264 centiméter, a csomagtartó 510 literes. A gyártó állítja, hogy öt termetes felnőtt is kényelmesen elfér az autóban – ezt sajnos egyelőre nem tudjuk megerősíteni. Talán holnap kinyitják nekünk a kocsit! Az Aegea két turbódízelt, valamint kétféle benzinmotort kínál a kocsihoz, kézi vagy automata sebességváltóval, 95-120 LE teljesítmény között. Az infotainment – felárért, persze – keleti piacokra szánt világautóhoz képest igencsak korszerű lehet. Ötcolos színes érintőképernyőt, bluetooth-os mobiltelefon-kihangosítót, audio streaminget, szöveges üzenet-felolvasást és hangfelismerést, AUX- és USB-csatlakozókat, iPod-integrációt, valamint a kormánykeréken elhelyezett kezelőszerveket kínál; tolatókamerával és TomTom műholdas navigációs berendezéssel is felszerelhető.