Az Isztambuli Autószalonon nagy a nyüzsgés, érdeklődő a temérdek török kolléga, de a standok nem sok valódi újdonságot tartogatnak az autós szaksajtó számára. Egy nagy kivétel van: a Fiat új négyajtós világautója, a márka kompakt családi szedánja, az Aegea. Sajnos szó szerint csak egy darab autó van kint a bemutatón, amire úgy vigyáznak a törökök, mint arra a dologra, ami a hímes tojás az ő népi kultúrájukban. Be nem ülhettük, meg nem tapogathattuk, de legalább közelről láttuk, amikor lehúzták róla a leplet!
Mit keresünk mi Isztambulban?
A Vezess két újságírója, Földes Attila és Rácz Tamás a Keleti nyitás jegyében ezúttal a hanyatló Nyugat autószalonjai (Párizs, Frankfurt, Genf) után az Istanbul Motor Show-ra utazik ki. Hogy érdekesebb legyen a kaland, nem repülővel mennek, hiszen mi abban a pláne: tömegközlekedéssel utazni egy AUTÓkiállításra? Nem, ezek a virtigli autóbuzik egy tesztautóval, méghozzá egy Fiat Dobló Cargo Maxi kisteherautóval teszik meg a kétszer 1500 kilométert. Budapest-Belgrád-Nis-Szófia-Edirne-Isztambul, oda-vissza – és ami érdekeset látnak, tapasztalnak közben, továbbadják a nagyérdeműnek. A tudósítás további anyagai erre a linkre kattintva olvashatók.
Az új Fiat modell neve igazából egy fura karakterrel, egy egybeírt A és E betűvel (ligatúra – szerk.) kezdődik – most először és utoljára bekopizom ide a gyári sajtóközleményből, aztán majd meglátjuk, kinél hogy jelenik meg a monitoron: ?gea. (A szó az Égei-tenger görög neve egyébként.) Kérem, nézzék el nekem, de innentől kezdve Aegeaként hivatkozom rá, ahogy a Fiat Doblót sem szeretjük fordított ékezettel leírni, és a Skodáról is rendszeresen mellőzöm a kalapot, hiába úgy lenne korrekt.
A kocsi valójában nem a semmiből jött újdonság, 2012 óta lebegteti a Fiat, hogy hamarosan elkészül. Gyakorlatilag az FCA (Fiat-Chrysler Automobiles) konszern több márka alatt is szereplő modelljéről van szó, ami Dodge Dart néven már eddig is létezett néhány piacon. A Skoda Octavia-VW Jetta, a négyajtós Ford Focus, a Peugeot 301-es/Citroen C-Elysée és más kompakt szedánok versenytársának szánt Aegeát Olaszországban, az FCA formatervezési központjában tervezték, és Törökországban, a Tofaş (még egy fura betű: ez a cég a Fiat 50%-os tulajdonában álló török autógyártó vállalat, ejtése s-sel, és nem sz-szel) K+F részlegével együttműködésben fejlesztett modellt a bursai üzemben fogják gyártani, és az EMEA-térség (Európa, Közel-Kelet és Afrika) több mint negyven országában forgalmazzák majd. A Tofas bursai gyártóüzemében fél évszázada építenek Fiat személygépkocsikat és Fiat Professional haszonjárműveket. A 934 000 négyzetméter alapterületű, 400 000 darabos éves gyártási kapacitással bíró gyár jelenleg a török piacra termel, továbbá exportra gyárt nagy darabszámú Fiat modelleket, így a Palio és Palio Weekend típusokat, a Siena és Linea szedánokat, a Qubót és az új Doblót, a Fiorinót és a Dobló Cargót. A Tofaş üzemben 6500-an dolgoznak, beszállítóinak a száma eléri a kétezret, értékesítési hálózata pedig csak Törökországban közel 120 értékesítési pontból és 140 szervizközpontból áll. A kiválóság mintaképének számító gyár a török gazdaság hatodik legnagyobb vállalata, és benne van az első háromban, ami a kutatási-fejlesztési beruházások mértékét illeti. A Fiat nagyon kihangsúlyozta, hogy nem egy kisautóra ragasztott puttonyos szedánról van szó, hanem egy eleve a térség kedvelt karosszériaformájára tervezett, ennek megfelelően optimális helykihasználású és aerodinamikájú kocsiról. Az Aegea négy és fél méter hosszú, 178 cm széles, 148 cm magas, tengelytávja 264 centiméter, a csomagtartó 510 literes. A gyártó állítja, hogy öt termetes felnőtt is kényelmesen elfér az autóban – ezt sajnos egyelőre nem tudjuk megerősíteni. Talán holnap kinyitják nekünk a kocsit! Az Aegea két turbódízelt, valamint kétféle benzinmotort kínál a kocsihoz, kézi vagy automata sebességváltóval, 95-120 LE teljesítmény között. Az infotainment – felárért, persze – keleti piacokra szánt világautóhoz képest igencsak korszerű lehet. Ötcolos színes érintőképernyőt, bluetooth-os mobiltelefon-kihangosítót, audio streaminget, szöveges üzenet-felolvasást és hangfelismerést, AUX- és USB-csatlakozókat, iPod-integrációt, valamint a kormánykeréken elhelyezett kezelőszerveket kínál; tolatókamerával és TomTom műholdas navigációs berendezéssel is felszerelhető.