Kezdjük a száraz tényekkel, aztán vegyük át, mi is a baj egy XVI. kerületi, tehát a kistarcsai kórház melletti fővárosi kerület önkormányzatában dolgozó ellenzéki politikus szerint. Aztán elmesélem, mit láttam a fura ügy helyszínén. Végül pedig a kedves olvasó szavazhat: korrekt üzlet egy közintézmény parkolójának kiadása üzemeltetésre egy kormánypárti politikusnak, vagy gusztustalan mutyiról van szó, aminek beteg emberek és betegeket kórházba szállító családtagok isszák meg a levét. Jó? Akkor csapjunk bele!

Képviselők harca

Egy felháborodott ellenzéki politikustól jött az információ: a kistarcsai Flór Ferenc Kórház, Pest megye legnagyobb közegészségügyi intézménye előtt fizetős lett a parkoló: az első félóra ingyenes, utána 500 forintot kell fizetni, amivel este 10-ig maradhat a kocsi. A parkolási díj szedését nem a kórház végzi, hanem egy Fidesz-KDNP-s dunaharaszti önkormányzati képviselő cége működteti a parkolót. A szerződés szerint, melyet a kórház és ez a cég kötött, a beszedett díjak mindössze 10%-a kerül a kórházhoz, a bevétel kilenctizede a vállalkozásé. Hogy még szebb legyen a történet, a kórház körüli utakon nemrég „Várakozni tilos” táblákat helyeztek ki, ezáltal a kórház bejáratát több sétával vagy (saját kórházas emlékeim alapján) kínlódó vánszorgással lehet elérni, mint eddig lehetett, ha nem volt hely a parkolóban.

Feltételezhető, hogy Kistarcsa önkormányzatát nem a rosszindulat vezette, amikor Várakozni tilosokkal reagált a kórház parkolójának fizetőssé tételére, a kis utcákban szabad maradt a parkolás

Nem szép épület, nem szép ügy

Nem szép épület, nem szép ügy


Aki ingyen akar parkolni, 3-400 méter extra sétával fizet. Egészségesen nem is probléma, csak hát ez egy kórház

Aki ingyen akar parkolni, 3-400 méter extra sétával fizet. Egészségesen nem is probléma, csak hát ez egy kórház


Az 5 km/h-s tábla újabb remek lehetőséget kínálna a vámszedésre: kéne traffipax is a parkolóba!

Az 5 km/h-s tábla újabb remek lehetőséget kínálna a vámszedésre: kéne traffipax is a parkolóba!

Az esetről a kórház vezetése a sajtóban megjelent korábbi hírek után már nyilatkozott. Álláspontjuk szerint a parkoló fizetőssé tételének két oka van: az egyik a nagyon leromlott aszfaltminőség, amely állítólag már több autó megrongálódását is okozta, a másik, hogy – megint csak állítólag – a parkolót sok, Budapest belvárosába ingázó autós használta P+R parkolónak, és a betegek is nehezen tudtak megállni itt. A parkoló egyébként állami kezelésben van, de annak nem volt kedve/szándéka felújítani a burkolatot, inkább átadták a kórháznak az egészet, kezdjen vele, amit akar.

A kórház pedig tavaly novemberben pályázatot írt ki az üzemeltetésre és az úthibák kijavítására. A pályázatban nem szerepelt minimális elvárt bérleti díj, sem az, hogy milyen arányban részesül a kórház a bevételből a későbbiekben, erre a pályázónak kellett ajánlatot tennie. (Az ellenben már a pályázatban ki volt kötve, hogy az első félóra parkolásnak ingyenesnek kell lennie.)

November 24-re volt kiírva a 2,5 hektáros, kb. 320 autót befogadni képes terület bejárása az érdeklődőkkel, a pályázati határidő elég rövid volt, december 5-én már be kellett adni a pályázatot. Birtokunkban van a győztes pályázóval kötött szerződés is: az Andrásik 2001 Kft. lett a nyertes, melynek ügyvezetője, Andrásik Sándor mellesleg Dunaharaszti képviselő-testületének tagja, Fidesz-KDNP-s színekben. A bérleti díj valóban csak a bevétel tíz százaléka, de a szerződés szerint minimálisan havi 450 ezer forint.

Mindezeket Kolozs András, az MSZP XVI. Kerületi szervezetének elnöke mesélte el nekünk. Az ő álláspontja szerint a nyertes vállalkozóval bontani kellene a szerződést, a felújítás költségeit a kórházi ellátásban érintett önkormányzatoknak kellene összeadni, az üzemeltetést pedig egy költségbecslést követően a kórháznak kellene végeznie egy nonprofit céggel, amelynek működési költségeit a Pest megyei önkormányzatnak kellene biztosítani.

Kolozs úr szerint fontosabb, hogy a betegek és hozzátartozóik ingyenesen parkolhassanak, mint hogy bevétel keletkezzen a díjszedésből, pláne úgy, hogy e bevétel túlnyomó része, ismételjük meg: 90%-a egy privát vállalkozóhoz kerül, aki mellesleg kormánypárti politikus.

Az is érdekes, hogy a napi parkolójegy este 10-ig él. A jobb alsó szegmensben elfelejtették odaírni, hogy mi lesz a többi pár tíz millióval, évente

Az is érdekes, hogy a napi parkolójegy este 10-ig él. A jobb alsó szegmensben elfelejtették odaírni, hogy mi lesz a többi pár tíz millióval, évente


A jegyet leolvasva ingyen nyílik a sorompó, ha 30 percen belül vagyunk

A jegyet leolvasva ingyen nyílik a sorompó, ha 30 percen belül vagyunk


Szellősen állnak a kocsik, úgy 100 autó lehetett bent vasárnap délelőtt

Szellősen állnak a kocsik, úgy 100 autó lehetett bent vasárnap délelőtt

Kiruccanás Kistarcsára

Szaladtam már bele hasonló, elsőre megbízhatónak tűnő tippek után pofonokba, ezért alaposan körüljártam az ügyet, mielőtt megszületett ez a cikk. Például kimentem Kistarcsára, hogy ne csak a Google Maps és Earth alapján legyen fogalmam a helyszínről.

Ahogy a Kerepesi úton elhagyjuk Budapestet, az M0 felüljárója után lehet lehajtani a 3-as számú főútról a Flór Ferenc Kórházhoz. (Flór Ferenc egyébként orvos volt, akadémikus, a ’48-as szabadságharcban a katonai egészségügyi szervezetek irányítója. A kiegyezés után kórházigazgató és Pest tiszti főorvosa lett. Halála sem volt mindennapi: elgázolta a lóvasút.) A kórház épülete messze a főkapu mögött magasodik; mint oly sok magyar kórházban, ha nem mentővel érkezik a beteg vagy látogató, jó sokat kell gyalogolnia a parkolótól a rendelőig, kórteremig.

A bejárat előtti parkolóban egy-két kisebb kátyúzás friss nyoma látszik, máskülönben az aszfalt nem tűnik különösen vacaknak, látni rosszabbat rendes közutakon is. A behajtási rendszert jól átgondolta az új üzemeltető: sorompón át kell be- és kihajtani, mindenki jegyet kap, dátummal, óra-perccel; félóráig ingyen ki lehet menni a kijáraton, miután leolvastattuk a jegyet egy nagyon lassú vonalkódszkennerrel, félóra után pedig napi 500 forint a tarifa, amit hús-vér embernek kell a kezébe nyomni, tehát a számlázás is megoldott.

Ha nem akarunk fizetni, valóban frissen kirakott „Várakozni tilos”-okba botlunk a kórház melletti utakon, de az ezekből nyíló kis utcákban már mindenfelé szabad parkolni. Úgy tűnik, nem a kórházba érkezők további szívatása volt a cél a táblázással, csak a gyűjtő főutak átláthatóságát akarta elérni az útkezelő, a kistarcsai önkormányzat. Ha egy ilyen utcában állunk meg, öt-tíz perc sétával közelíthetjük meg a főkaput, ami nem sok. Ha az ember egészséges.

A kórház melletti két nagyobb utcában tilos a várakozás, megállni azért szabad

A kórház melletti két nagyobb utcában tilos a várakozás, megállni azért szabad


A kórház másik oldalánál a kis ipari utcában is meg szabad állni, 400 méter plusz séta az 500 forintos spórolás ára

A kórház másik oldalánál a kis ipari utcában is meg szabad állni, 400 méter plusz séta az 500 forintos spórolás ára


A kis utcákban (a képen balra nyílik egy) nincs korlátozás, legfeljebb a lakók szurkálják ki majd a látogatók gumiját egy idő után, ha megunják a nagyobb forgalmat az ablakuk alatt

A kis utcákban (a képen balra nyílik egy) nincs korlátozás, legfeljebb a lakók szurkálják ki majd a látogatók gumiját egy idő után, ha megunják a nagyobb forgalmat az ablakuk alatt

Miért nem a kórház csinálta meg a fizetős parkolót?

A kistarcsai kórház parkolói forgalmának ellenőrzése, korlátozása, akár részbeni fizetőssé tétele még indokolt is lehet. Ha a közeli HÉV-megálló miatt tényleg sok ingázó blokkolta a helyeket egész napra, az valóban zavarhatta a betegek közlekedését. Még az is elfogadható, hogy a kátyúzáshoz kellett forrást teremteni. De a parkolás fizetőssé tételének módja – messzire bűzlik.

Hogy egy állami intézmény eddigi ingyenes szolgáltatását, vagyis a parkolást egy privát céghez, ráadásul a gyors lefolyású pályáztatás után pont egy kormánypárti politikus cégéhez sikerült kiszervezni, gusztustalan. Bár bizonyára teljesen törvényes. Reméljük, Andrásik képviselő úr örömét és jólétét kiválóan szolgálja minden egyes forint, amit a betegektől és látogatóktól szed.

Ottjártamkor, egy péntek délelőtt körülbelül 100 autó állt a parkolóban, ebből úgy 90-ben nem várakozott senki, tehát biztosan befizették utánuk a díjat. Körülbelül kétpercenként jött és ment egy-egy autó, hasra ütéses alapon ez napi kábé 300 kocsi, 300×500 forint, vagyis hétköznaponként 150 000, hétvégén a látogatókkal sem számolva nagyobb forgalmat havi 4,5 millió forint. Esküszöm, nem direkt kalkuláltam így, de nocsak: ennek tíz százaléka pont az elfogadott minimális összeg, ami a kórházé egy hónapban. Vagyis alighanem jó a becslésem, és évente tényleg minimum kb. 49 millió forintot visz el az üzemeltető, a szerződés szerint öt évre előre. Azért ennyiből telik kátyúzásra, sorompóra, jegyadogató emberre, még a szerződés szerinti kötelező feladatra, a terület rendben tartására, tehát fűnyírásra is rendesen.

Ezek után adódik a kérdés: ha ez a biznisz tényleg ennyire rentábilis, miért nem tartotta meg a kórház magának? Miért kellett ezt kiadni egy vállalkozónak, tíz százalékért? Miért szól öt évre a szerződés, amikor a parkolási rendszer beruházásai sejthetően hónapok alatt kitermelik az értéküket? És miért kell egy közkórház látogatóinak egy magáncégbe adózniuk öt éven keresztül, ha kocsival érkeznek?

Vajon miért?

Hogyan oldaná meg Ön a kórház parkolójának kérdését?
Így tökéletes, jó helyre kerül a pénz öt évig, a kórházlátogatók meg kibírják, vagy sétáljanak
5% (5)
A lehető legrövidebb idő után, a parkoló felújítását követően újra ingyenessé tenném a parkolást
17% (15)
Felemelném az ingyenes időszakot 2-3 órára, így csak a P+R-ben parkolók fizetnének
35% (31)
Nem adnám ki vállalkozásba a díjszedést, maradna a kórháznál a pénz
43% (38)