Átlagos parkolásnak indult. Tulajdonképpen minden parkolás átlagos, amíg az ember nem talál virító Mikulás-csomagot a szélvédőjén, bilincset az autója kerekén, vagy ezeknél is rosszabb esetben magát a járművet sem találja ott, ahol hagyta, mert elvitték a közteresek. Ez történt Balázzsal.
„Vizsgáztattam az egyetemen, ami után a kollégámmal beültünk ebédelni. Olyan 1,5 órára raktam le az autómat a Berzenczey utca 17. elé, de amikor visszamentünk, nem volt sehol. Egyből kiszúrtam, hogy az előttem parkoló Prius szélvédőjére csomagot tettek a közteresek, és megláttam, hogy a parkolóhely melletti fém oszlopok tele vannak ragasztgatva a hatóság bírságos papírjaival, csak meg kellett keresni az enyémet. Meglett, mint kiderült, elvontatták a kocsimat. Az indoklás: megszegtem a KRESZ 15 § (6) bekezdését, azaz Kijelölt rakodóhelyen parkoltam.”
Balázs állítja, kimondottan figyel a táblák betartására, ráadásul a környéket is ismeri. Mit nézhetett be ennyire? Hamarosan a lombok között megtalált egy Várakozni tilos/Kijelölt rakodóhely páros táblát. Balázs elismeri, és egy pillanatig sem vitatja, hogy megsértette a KRESZ-t.Ugyanakkor joggal felmerül pár kérdés:
1, az autósnak kötelessége a táblák utasításainak betartása, a hatóságoknak viszont kötelességük a táblák láthatóságának biztosítása. Balázs 18 450 forintot fizetett a hibájáért, de ki a felelős a hatóság hibájáért, azért, hogy alig látható menetirány felől a tábla?
2, ugyanott, ugyanakkor, ugyanazt a hibát követte el a Prius gazdája és Balázs, mégis egészen más büntetést mért rájuk a közterület-felügyelet. Nem azt mondjuk, hogy a Priust is el kellett volna vinni, vagy a másik autóra is inkább bírságot rakni, de azt igen, hogy azonos szabályszegésért azonos időben azonos büntetés jár. Vajon mivel magyarázzák ezt a döntést?
Tavaly is állt már a csapda
Tovább cifrázza az ügyet, ha megnézzük a parkolóhely melletti oszlopokat. Vastagon tele vannak ragasztgatva a közteresek piros értesítéseivel, azaz rendszeresen hordják el innen a lopóautóval a benőtt tábla miatt ide parkoló járműveket.
Még érdekesebbé teszi a helyszínt, ha rákattintunk a Google Mapsen a Berzenczey utcának erre a részére, az alábbi felvétel éppen egy éve készült.
Tessék mondani, tisztelt Ferencvárosi Közterület-felügyelet, ha legalább egy éve folyamatosan ide állnak az autósok szabálytalanul, és önök szállítgatják innen a kocsikat, akkor nem kellett volna már intézkedni, hogy megoldódjon a probléma? Szegény élelmiszer-üzletnek sem jó, ha nem tudnak megállni itt az áruszállói.
No de akkor miért nem intézkedtek eddig?
Tényleg kíváncsiak voltunk rá, ezért megkerestük a Főkert Zrt.-t, valamint a Ferencvárosi Önkormányzatot, és a hozzá tartozó Ferencvárosi Közterület-felügyeletet. Elsőként azt akartuk kideríteni, egyáltalán kinek kell itt gondozni a fákat?
Első blikkre azt gondolja az ember, hogy Budapest zöldterületeinek rendben tartása a Főkerthez tartozik. A fővárosi önkormányzat nonprofit cégének kommunikációs vezetője, Erdélyi Krisztina egy órán belül válaszolt e-mailben elküldött kérdéseinkre. „A szóban forgó terület nem a Főkert kezelésében van, így nem tudok bővebb tájékoztatást adni arra vonatkozóan, hogy kinek lett volna a feladata a munka elvégzése, vagy megrendelése. Talán a kerületi önkormányzatnak…”
Bizony, a megkeresésünk utáni napon a kerületi önkormányzat sajtósa elismerte illetékességüket.
„Tájékoztatom, hogy a helyszínen található jelzőtáblával kapcsolatban a Ferencvárosi Közterület-felügyelet bejelentéssel élt a hatáskörrel rendelkező Városüzemeltetési és Felújítási Iroda felé és kérte a tábla teljes láthatósága érdekében a szükséges intézkedés megtételét.”
Nagyon köszönjük, őszintén örülünk, annak kevésbé, hogy ehhez egy újságíró kellett. Az önkormányzat állítása szerint idén 6 autót vittek el a Berzenczey utca 14-17. elöl, a Google tavalyi fotói szerint 2014-ben is több kocsit.
A környező üzletek miatt alakították ki ezt a két parkolót
Mondta megkeresésünkre Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója. „Ennek a létrehozása az utca felújításával egy időben történt. A kialakított két darab parkolóhely a környező üzletek zavartalan áruellátását hivatott biztosítani. A kihelyezett KRESZ-tábla karbantartása, annak láthatóságának biztosítása nem a parkolóhelyek környezetében működő kereskedelmi egységek feladata, így a CBA-t üzemeltető vállalkozásé sem.”
Reméljük, nem érti félre senki e cikket, ezért leírjuk még egyszer: az autósnak kötelessége meggyőződni parkolása szabályosságáról, de a hatóságnak is kötelessége mindent megtenni, hogy jól láthatóak legyenek a táblák.
A faág levágása szükséges, csak hát félmegoldás, előbb-utóbb visszanő. A korrekt megoldás érdekében többfordulós levelezés zajlott köztünk és az önkormányzat között, meg hát nem is kaptunk minden kérdésre választ, ezért nem hagytuk annyiban. Nagyon röviden a lényeg.
-Vezess: Várható útburkolati jelek felfestése, ami évszaktól függően, jól láthatóan védené a CBA melletti rakodóhelyet?
-Ferencvárosi Önkormányzat: A forgalomtechnika és az irányadó forgalmi rend kialakításában a BKK Közút Zrt. rendelkezik hatáskörrel és illetékességgel, az útburkolati jelek felfestése is az ő hatáskörük.
-Vezess: Értjük, hogy a BKK festi fel, no de Önök, vagy a Ferencvárosi Közterület-felügyelet jelzi a problémát a BKK-nak, kérik a felfestést? Plusz mi az oka az eltérő bírságnak a két kocsin?
-Ferencvárosi Önkormányzat: Ezzel a kérdésükkel, mivel konkrét esetet tartalmaz, kérem, hogy a Ferencvárosi Közterület-felügyelet vezetőjét keresse meg.
-Vezess: Amikor először írtuk meg ezt a kérdést, címzett volt a kerületi közterület-felügyelet. Ismét berakjuk a címzett mezőbe.
Kihez forduljon az autós, ha növényzet által takart lámpát vagy táblát lát?
„Sajnos probléma, hogy kívülről nézve nem egyszerű ez az autósoknak, ugyanis több különböző illetékeshez tartoznak a közterületek” – mondja Erdélyi Krisztina, a Főkert kommunikációs vezetője.
Hozzájuk alapvetően
1, a kiemelt zöldterületek tartoznak, ezek nagyrészt a turisztikailag fontos területek. Néhány példa: Andrássy út, Vár, Városliget, Margit-sziget, Gellért-hegy stb.
2, az ún. közlekedési zöld sávok tartoznak. Ezek jellemzően a BKV-járművek által használt útvonalak, amelyeken a BKK megrendelésére dolgoznak. A BKK megrendeli, hogy itt és itt egy
Ezeken felül a budapesti területek nagy része a kerületekhez tartozik, de nem mind. Egy járda melletti sövény valószínűleg, de egy céghez (áruházhoz) tartozó parkoló melletti fasor akár az áruházhoz is tartozhat.
„Alapból azt tanácsolom az autósoknak, hogy a BKK-nál jelentsék be, ha út mellett táblát, lámpát takar bokor vagy faág. De van a mi oldalunkon is online bejelentő rendszer, ha az itt beérkező információ balesetveszélyes helyzetről szól, akkor 24 órán belül igyekszünk elhárítani, de max. 48 órán belül” – mondja Erdélyi Krisztina.
Az autós újságírók által alapított Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület is megoldott már rengeteg zebrafelfestés és lámpa-áthangolás mellett sok hasonló problémát. Ide írjon, ha bennük bízik: ekke@googlegroups.com.