A profik által végzett klímatisztítás nem sokkal drágább, mint az otthoni ördögűzés, utóbbi mégis sokszor kényelmesebb, gyorsabb, vonzóbb megoldás. Nem kell elmenni sehová, nem piszkál bele más az autónkba, és a kocsiban eluralkodott kupleráj miatt sem kell szégyenkeznünk. Pár ezer forintért már kapható fertőtlenítőszer, amivel kiirthatjuk a légkondi csöveiben vagy a hőcserélőben boldogan élő kórokozókat.

Hogyan csináljuk?

A klímatisztító flakonján pontos használati utasítás van, igaz, annyira kis betűkkel, hogy kigúvad az ember szeme, mire valahogy elolvassa. Szerencsére a gyártó oldalán megtalálható tisztességes méretben és kibővített tartalommal is.
Ha büdös, áporodott szag van az autóban, akkor először is szórjuk ki belőle a felhalmozódott vackokat, zsebkendőket, csokipapírokat. A kevésbé trehányak, akik nagyobb rendet tartanak az autóban, azoknak elég egy tisztító porszívózás, portörlés, a nagyobb műanyag felületek és ablakok lemosása. Már ez is sokat javíthat az autóban uralkodó állapotokon, de a szellőzőből szivárgó bűz ellen hatástalan. Az ellen muszáj lesz vegyi fegyvereket bevetni.
Belső keringetésre kell kapcsolni a szellőzést
Belső keringetésre kell kapcsolni a szellőzést

Belső keringetésre kell kapcsolni a szellőzést

Mi bajunk lehet?

Többféle kórságot szedhetünk össze a légkondicionálótól. Ha nem a szélvédőre és az oldalablakokra, hanem a kimelegedett utasok fejére és mellkasára irányítjuk a hideget, akkor influenzaszerű megfázást kaphatnak a bent ülők. Gyakori tünet a nyakfájás, nyakmerevség is. Előfordul a lázzal, nehézlégzéssel, köhögéssel járó légkondicionálós tüdő nevű betegség, amely egy allergiás alapon létrejövő túlérzékenységi tüdőgyulladás. 
Okozói a klímarendszer pangó vízében megtelepedett gombák, illetve a rájuk adott allergiás reakció. A legrosszabb eset a legionella pneumophila baktérium által terjesztett légionárius betegség, ami 1976-ban 34 veterán katona halálát okozta az Egyesült Államokban. Az autósoknak jó hír, hogy a két utóbbi betegséget csak épületklímáktól lehet megkapni – tudtuk meg dr. Egerszegi Sándor tüdőgyógyász-allergológus szakorvostól.
Nyissunk ki minden létező légbeömlőt

Nyissunk ki minden létező légbeömlőt

Mi a durván 2500 forintba kerülő, jó nevű gyártó termékével tettünk egy próbát. Autó beindít, kézifék ellenőriz, majd a flakon felrázása és kibiztosítása után – kupak le – már csak az elműködtetés van hátra. A szórófejet kell kattanásig lenyomni, és megkeresni a leírás által említett ülés és padló közötti részt, ahová állítani kéne a cuccot. Mi feladtuk, és inkább letettük a kardánalagút nevű dudorra. A szer kb. két percig jön a flakonból, utána még durván negyedórát kell hagyni, hadd keringesse a rendszer a fertőtlenítőszert. Persze a légkondi menjen, legyenek nyitva a szellőzőnyílások és állítsuk belső keringetésre a rendszert.
Ha kész, még egy alapos szellőztetés van hátra, és végeztünk a klímatisztítással. Kellemes illat és egészséges levegő vár az autóban. Kérdés, meddig. 
Hogy sokáig tiszta maradjon a rendszer és ne telepedjenek meg rögtön a pangó kondenzvízben újra a baktériumok, gombák, érdemes minden megérkezéskor a motor leállítása előtt pár percig kikapcsolt klímával is járatni a szellőzést. Így sanszosabb, hogy nem marad víz a rendszerben. 
Nagyjából két percig jön belőle a tisztító permet

Nagyjából két percig jön belőle a tisztító permet

Persze ha nem járunk sikerrel, és újra beköltözik a posványszag az autóba, akkor muszáj komolyabb tisztításba kezdeni, vagy szakemberhez fordulni. Ez kicsit drágább és időigényesebb lesz, de a makacs szagok ellen a végső és hatékony megoldást csak a csövek, hőcserélők, ventilátorok teljes fizikai takarítása, fertőtlenítése jelentheti.
De jó eséllyel a fenti beavatkozás is megteszi a hatását, és jó ideig nem kell fintorogni, ha bekapcsol a légkondi. Félórányi könnyű melót azért ez csak megér.
A pollenszűrőben is lehetnek csodák

A pollenszűrőben is lehetnek csodák