Reméljük, senkit nem kell győzködni, hogy az alábbi sztorik tényleg valódiak.
A horvátországi nyaraló felé tartó úton történt tavaly nyáron, hogy Zágráb előtt a hirtelen feltorlódott kocsisorba ütközött az Allianz egyik ügyfele. Anyagilag nem volt kiemelkedő a kár, viszont a kocsival nem lehetett tovább menni, a család szerencséjére azonban a cascójuk mellett volt Assistance24 biztosításuk is. „A kárt azonnal bejelentette telefonon a családfő, a jármű javítási költsége a casco alapján megtérült. Az autó szerelőig szállítását, és a javítás időtartama alatt – ami 3 nap volt – a szállást az Assistance24 fedezte” – meséli Szőke Tamás, az Allianz nem-életbiztosítások igazgatója.
Másik sztori, ez egy Generali-ügyféllel és az ő családjával történt. Ők már hazafelé tartottak a nyaralásból, amikor az autójukban felforrt a víz. Mivel meglehetősen késő volt, a helyszínen nem tudtak segítséget kérni, és igazából nem tudták, mi ilyenkor a teendő, ezért felhívták biztosítójuk SOS segélyvonalát. Telefonon kapásból elmondták nekik, hogy mit tegyenek a további meghibásodások elkerülése érdekében, míg a kiküldött szerelő a helyszínre érkezik. A szaki megállapította, hogy elromlott a termosztát, így az autóval sajnos nem folytatható az út. „Ügyfelünket és családját a közelben elszállásoltuk, a gépjárművet pedig a legközelebbi márkaszervizbe szállítottuk, ahol másnap sikerült is megjavíttatni, így mindössze egy nap késéssel, de kényelmesen hazaérhetett a család” – állítja a biztosító.
Százezrek autóznak külföldre, tízezrek kerülnek bajba
A belföldön nyaralók esetében nyilvánvaló, hogy a meghatározó többség autóval indul útnak, azonban a külföldön pihenő magyaroknak körülbelül az 50 százaléka is kocsival vág neki a kalandnak. A Generali felmérése szerint közülük 11 százaléknak volt már valamilyen problémája nyaralás közben a kocsijával.
Mielőtt rátérünk a biztosítók extra szolgáltatásaira, először röviden tegyük tisztába, hogy mire jó a kgfb (mert sok mindenre), és mire nem, ha cascónk is van (mert nem mindenre).
A kötelező az üzembentartó által másnak okozott károkra terjed ki Magyarországon, illetve az Európai Gazdasági Térség tagállamiban, Svájcban valamint a Nemzetközi Zöldkártya rendszerben részt vevő országokban – legyen nálunk mindig a zöldkártya is, ez alap tanács. Így többek közt Ausztriában, Belgiumban, Cipruson, Csehországban, Dániában, Finnországban, Franciaországban, Görögországban, Hollandiában, Horvátországban, Írországban, Németországban, Norvégiában, Olaszországban, Portugáliában, Spanyolországban, Svédországban, Szlovákiában, Szlovéniában, Albániában, Bulgáriában, Lengyelországban, Romániában és Szerbiában. Ha tehát valaki ezek bármelyikében balesetet okoz, a hazai biztosítója megtéríti a „harmadik félnek” okozott kárt.
Az alapból cascós autósok ennél is jobb helyzetben vannak, hiszen biztosításuk Európa teljes földrajzi területére érvényes, de azon kívül már nem, például Törökország ázsiai részére sem. A különféle cégeknél nem azonosak a szolgáltatások, de a bajba került cascós ügyfeleknek szinten minden biztosító segít a saját telefonos ügyfélszolgálatán keresztül, függetlenül attól, hogy ki okozta a bajt, de szerelőt nem fog küldeni, és a szállodai szobát sem fizeti.Hogyan lehet megúszni a parkolóban éjszakázást?
A pusztán kgfb-vel rendelkező autósoknak érdemes az utazás időtartamára szóló casco biztosítást kötni, amely igényei szerint kiterjedhet balesetre, autólopásra de még a poggyászok biztosítására is.
Elvégeztettünk a Generalival két konkrét járműre kalkulációt, hogy lássuk, mennyibe kerülhet ez az autósnak:
Az első család egy 2 éves, átlagos futásteljesítményű, átlagos piaci értékű Opel Astrával megy 2 hétre Horvátországba most nyáron. Nekik az utazás időtartamára a teljes körű caso díja közel 9 000 forint. Ez így lopás, baleset, rongálás, természeti károk és az ablaküvegek sérülése esetén fizet. Az önrész 10 százalék, de minimum 55.000 forint.
A másik família kisebb értékű, 8 éves, átlagos futásteljesítményű, átlagos piaci értékű Suzuki Swifttel megy 2 hétre az EU-n kívüli Montenegróba, szintén pár hétre. Nekik erre az időtartamra a teljes körű caso díja hozzávetőleg 5 600 forint. Ahogyan az előző példánál, itt is lopás, baleset, rongálás, természeti károk és az ablaküvegek sérülése esetén szolgáltat. Az önrész szintén 10 százalék, itt minimum 34.000 forint.
Tényleg hoznak benzint is, ha kell?
Igen, ha nem csak későbbi garantált kártérítést akarunk, hanem azonnali segítséget a bajban, vontatást, szerelést, szállodai ellátást, de akár az itthon kifizetett biztosítási díjunkért külföldön ingyen üzemanyagot is autónk kiürült tartályába, akkor kell a cascón felül utasbiztosítást, és a lényeg, valamilyen asszisztansos kiegészítő biztosítást kötni.
Az Aegonnál a földrajzi értelmben vett Európára kiterjedő asszisztancia például fix díjas, napi 450-500 forint, ami nem mondható kibírhatatlan összegnek.
Nem véletlenül írtuk az imént az ingyen benzint, az alábbi történet is valós, tényleg magyarokkal történt.
Egyik ügyfelünk júliusban a családjával együtt kelt útra Olaszország felé, és az osztrák autópályán lerobbant az autójuk, legalábbis akkor azt hitték. 40 fokban kellett az autópályán várakozniuk két pici gyerekkel a hátsó ülésen. Szerencsére a családfő éppen az utazás előtt kötött az Europ Assistance-szal (EA) szerződést, így hamar érkezett a segítség. A konkrét esetben egyébként, mint kiderült, a benzin fogyott ki az autóból, és mivel az EA munkatársai ilyen esetekben is segítenek a bajba jutott autósoknak, nagyjából 40 perccel a bejelentést követően a család továbbindulhatott Olaszország felé. Hoztak nekik benzint ? mondja a Generali munkatársa, hozzájuk tartozik az EA.