Remélhetőleg az autót használók többsége számára nem újdonság, hogy a magára hagyott klíma nem csak bűzzel nyomhatja tele az utasteret, hanem akár az egészségre is káros lehet. A minap megmutattuk, hogyan lehet otthon kitisztítani két ügyes kézzel a karbanatartásra szoruló légkondit, aki viszont inkább profikra bízná, az most figyeljen.
Gyilkos hab és ózon
„A konyhában lévő hűtőszekrényünk aljában is összegyűlik némi szennyezett, baktériummal teli folyadék, amit viszonylag könnyen fel tudunk törölni. No, pont ilyen lerakódások gyűlnek össze az autónk hűtőrendszerében is, csak a frizsiderrel ellentétben az autóból otthoni körülmények között nem tudjuk maradéktalanul kitakarítani ezeket, ezért érdemes szervizhez fordulni” – állítja Szabó Zoltán, a Reálszisztéma műszaki igazgatója.
Nem meglepő, hogy ő is azok közé tartozik, akik a házilag elvégezhető ózonos klímatisztításnál hatékonyabbnak tartja a gyakorlott szakemberek által végzett habos módszert.
Első lépésben a kondenz-kifolyó nyílásába csövet dug a szaki, amin erős baktériumölő vegyszert nyom a zárt rendszerbe. Ez egy olyan folyadék, ami levegővel érintkezve perceken belül habbá terebélyesedik, aminek az előnyeit hosszasan nem kell részletezni: a hab kitölti a levegőztető rendszer minden apró kis zugát. Szabó szerint így a házi tisztítással ellentétben a legeldugottabb, parányi kis sarkokban is képes fertőtleníteni.
Miután elvégezte feladatát, a hab elpárolog, maradék része folyadékként távozik a fertőtlenítés végén. Rendkívül fontos, hogy a művelet után alaposan átszellőztetik a járművet, tulajdonképpen ez több időbe is telik, mint az összesen 20-30 perces munkafolyamat.
Az ózonos módszer ezzel szemben gyakorlatilag a házi tisztítás gépiesítése: akkor ugye az ózonos palackot betesszük az utastér közepébe, majd a flakon egy szelepen át kiereszti magából a gázt. miközben belső keringetésben járatjuk a szellőzőrendszert, és persze reménykedünk, hogy az anyag eljut mindenhová, ahol a kórokozók megtelepedtek. Pár ezer forintért az ennél profibb módszernél egy gép fejleszti az ózont, amit a szakember csövön át vezet be a zárt utastérbe.Gyors körkérdéssel utána érdeklődtünk, hogy az ismertebb márkák hazai szervizeiben melyik módszert használják, és mennyibe kerül most, az akciózás idején egy tisztítás.
Ford Hovány: 5490 Ft ajándék illatosítóval – habos módszer
Opel Autentik: 4990 Ft – habos módszer
Suzuki Gusztáv: 6900 Ft a pollenszűrő cseréjével együtt – ózonos módszer
Reálszisztéma: 4990 Ft – habos módszer
Hogyan tartsuk karban a klímát?
Amikor azt kérdezzük Szabótól, hogy mit tud tenni egy gondos autós a baktériumok terjedése ellen, visszakanyarodik kedvenc hasonlatához.
„Aki sokáig őrizget romlott ételmaradékokat, összefonnyadt zöldségeket és gyümölcsöket a hűtőszerkrényében, annak büdösebb lesz, mint aki tisztán tartja. Ugyanez igaz az autókra is. Aki rendszeresen takarítja a kocsiját, letörli a port a műszerfalról, nem csak a szőnyegekről veri le a koszt, hanem az üléseket is porszívózza, annak tisztább marad a szellőztető és hűtőrendszere.”
Egy másik módszer is segíthet, de erre azért ne esküdjön senki. Az autóval való megérkezés előtt, minden egyes esetben ki lehetne éppen kapcsolni a légkondit, amivel a rendszert kvázi kiszárítjuk, de mondjuk esőben a párátlanításról, hőségben a hűtésről elég nehéz lemondani. És nem is jó érzés minden egyes út végén párás melegbe burkolózni.