Meglehetősen furcsa a számítógépek korában, hogy az állami vagyon egy részének gondos kezelésével megbízott szerv nyolc év után veszni hagy fontos adatokat. Például, hogy mennyiért értékesítette a minisztériumi vezetők járműveit egy évtizede. „A számviteli szabályok értelmében 8 év a bizonylatok megőrzési kötelezettsége, így az adatok kizárólag 2007-től állnak rendelkezésre” – kaptuk a választ, amikor közérdekű adatigényléssel fordultunk a Központi Ellátási Főigazgatósághoz (KEF).

Így a 2007 és 2014 közötti jármű-értékesítésekbe ástuk bele magunkat, de itt is rengeteg érdekességet találtunk:

  – rendszeresen az átlagos piaci ár alatt keltek el az állami vezetők, egyéb alkalmazottak értékesítésre kijelölt autói,

  – annak ellenére olcsón vált meg tőlük az állam, hogy ezek többnyire szakszervizben gondozott autók voltak, azaz a hasonló futásteljesítményű járművek hazai átlagánál valószínűleg jobb állapotúak,

  – nem változott a gyakorlat a kormányváltásokkal: Gyurcsány Ferenc és Orbán Viktor alatt is hasonlóan olcsón értékesítettek a kocsikat,

  – olykor egészen fiatal, keveset futott autókat is eladott a KEF.

A főigazgatóságnak pontosan meghatározott belső szabályzata van arra, hogy mikor, mit, hogyan lehet, vagy kell értékesíteni. Ezen szabályok betartását nem vitatjuk, ugyanakkor számos eladott autó árát összehasonlítva az Eurotax adatával, jelentős különbségeket látunk. Ahhoz, hogy egy jármű évekkel ezelőtti átlagos piaci árát megtudjuk, az egyetlen általánosan elfogadott iránytű az Eurotax adatbázisa, ezért ezt használtuk összehasonlítási alapnak. Plusz a KEF is erre hivatkozik.

Az eredmény: minden egyes általunk megvizsgált esetben jóval az Eurotax ára alatt adta el a KEF a kocsikat. Többször a feléért, olykor a harmadáért.

A korrektség jegyében nem egy-egy, az adatbázisból kiszemezgetett autó árát mértük a piaci átlagot mutató Eurotax-árhoz, mert az a konkrét jármű az olykor milliós éves szervizszámla ellenére ilyen vagy olyan állapotú is lehetett, másrészt így érhetne a vád, hogy a legkevesebbért eladottakat csemegéztük ki.

Egy-egy jármű árának összevetése helyett úgy döntöttünk, sokkal pontosabb az összehasonlítás, ha az átlagot számoló Eurotax-árral csoportban értékesített állami autók átlagárát vetjük össze. Fontos megjegyezni itt, hogy „a gépjárművek becsült forgalmi értékét egyedileg kell megállapítani akkor is, ha több gépjármű együttesen (csomagban) kerül értékesítésre” – állítja a KEF.

2007-ben értékesített Škoda Octaviák

Ebben az évben 37 darab autót adott el a KEF, ebből a legnagyobb darabszámban Škoda Octaviákat és Opel Astrákat. A nyilvántartás nem nevezhető éppen precíznek, ugyanis a járművek gyártási éve helyett azok életkorát adták meg hónapban, a motorjuk és a felszereltségük pedig hiányzik.

Az összesen 9 darab Škoda Octavia
 – átlagéletkora 9,7 év volt 2007-ben (a legfiatalabb kora 9 év, a legidősebbé 10,5 év)
 – átlagos futásteljesítménye 237 ezer kilométer (162 ezer kilométertől 366 ezer kilométerig)
 – átlagos értékesítési ára bruttó 302 300 forint volt darabonként (a legolcsóbb bruttó 234 000 forint, a legdrágább bruttó 425 000 forint)

Az Eurotax adatbázisa szerint 2007-ben egy 1997-es évjáratú Škoda Octaviának 240 ezer kilométerrel, márkaszervizes múlttal a használtautós piaci átlagára bruttó 1 000 000 forint volt.

Jóval a használtautós piac átlagára alatt adott el az állam járműveket 2007 és 2014 között.

Ez az államtitkári autó mennyivel ér kevesebbet a piac átlagánál? 50 százalékkal? 70 százalékkal?

Ez az államtitkári autó mennyivel ér kevesebbet a piac átlagánál? 50 százalékkal? 70 százalékkal?

2007-ben értékesített Opel Astrák

Összesen 14 darab Astrától váltak meg ekkor, ebből kettő totálkáros volt, egy pedig a többinél évekkel öregebb, így a hasonló életkorú 11 példányt néztük meg alaposabban.

Az összesen 11 darab Opel Astra
 – átlagéletkora 6,6 év volt 2007-ben (a legfiatalabb kora 5,3 év, a legidősebbé 7,8 év)
 – átlagos futásteljesítménye 227 946 kilométer (155,6 ezer kilométertől 279,7 ezer kilométerig)
 – átlagos értékesítési ára bruttó 648 363 forint volt darabonként (a legolcsóbb bruttó 215 000 forint, a legdrágább bruttó 950 000 forint)

Az Eurotax adatbázisa szerint 2007-ben egy 2000-es évjáratú Opel Astrának 230 ezer kilométerrel, márkaszervizes múlttal a használtpiaci átlagára bruttó 1 200 000 forint volt.

Ahogy az előző esetben, itt sem tartalmazta a KEF nekünk bemutatott adatbázisa a motorjukat és a felszereltségüket, meglehetősen furcsa, hogy nem őrzik ezeket az adatokat sem. Az ilyen esetekben átlagos motorra/felszereltségre kértünk kalkulációt az Eurotaxtól.

2007-ben értékesített Ford Transitok

Négy öreg példányt adtak el, sajnos itt is hiányosak a KEF adatai. Mi dízelmotorra kértünk adatokat az Eurotaxtól, 90 százalékban ilyennel fut ez a jármű.

Az összesen 4 darab Ford Transit
 – átlagéletkora 14,3 év volt 2007-ben (a legfiatalabb kora 12,1 év, a legidősebbé 15,7 év)
 – átlagos futásteljesítménye 194 ezer kilométer (164 ezer kilométertől 228 ezer kilométerig)
 – átlagos értékesítési ára bruttó 328 750 forint volt darabonként (a legolcsóbb bruttó 54 000 forint, a legdrágább bruttó 760 000 forint)

Az Eurotax adatbázisa szerint 2007-ben egy 1993-as évjáratú dízel Ford Transitnak 195 ezer kilométerrel, márkaszervizes múlttal a használtautós piaci átlagára bruttó 660 000 forint volt.

2010-ben értékesített Audi A6-osok

Nem tudni, hogy a kormányváltás hónapja előtt vagy utána adtak el 5 darabot, de ezek is a piac átlagára alatt keltek el. Valószínűsíthetően miniszteri vagy államtitkári járműként szolgáltak, ezért úgy gondoljuk, a piacon akkor elérhető, hasonló életkorú A6-osoknál jobb állapotúak lehettek, és mégis.

Az összesen 5 darab Audi A6
 – átlagéletkora 9,5 év volt 2010-ben (a legfiatalabb kora 6,6 év, a legidősebbé 11 év)
 – átlagos futásteljesítménye 302 364 kilométer (195,6 ezer kilométertől 469,4 ezer kilométerig)
 – átlagos értékesítési ára bruttó 558 000 forint volt darabonként (a legolcsóbb bruttó 430 000 forint, a legdrágább bruttó 710 000 forint)

Az Eurotax adatbázisa szerint 2010-ben egy 2000-es évjáratú Audi A6-nak 305 ezer kilométerrel, márkaszervizes múlttal a használtpiaci átlagára bruttó 1 800 000 forint volt.

Megint Lázáré a legerősebb autó?

Melyik állami vezető és miniszter milyen kocsival jár? – erre a kérdésre szedtük össze a válaszokat két cikkben. Ön szerint Kövér Lászlóé vagy Semjén Zsolté nagyobb? Na és ki az a közismert államférfi, aki a külföldre járó kamionosokhoz hasonló távokat autózik?

2011-ben értékesített Volkswagen Golfok

Valamiért pontosabbá vált az adatbázis a második Orbán-kormány idején, innentől nemcsak az autók márkáját és típusát tudjuk, hanem a motorjukat is, valamint a gyártási évet, szemben a korábban hónapban megadott életkorral.

A Vezess.hu által átnézett nyolc esztendőből 2011-ben adta el a legtöbb autót a KEF, összesen 88 darabot. Ebből a legtöbb VW Passat volt, de Golfból, Audi A6-osból, Opel Astrából, Ford Mondeóból és Saab 9-5-ösből is szép számban értékesítettek. Az eladott 6 darab Golf IV-esek mindegyike IV 1,4 16V volt, kettő 1999-es, négy pedig 2000-es.

Az összesen 6 darab VW Golf IV 1,4 16V
 – átlagéletkora 11,3 év volt 2011-ben (a legfiatalabb kora 11 év, a legidősebbé 12 év)
 – átlagos futásteljesítménye 200 646 kilométer (152,7 ezer kilométertől 291,4 ezer kilométerig)
 – átlagos értékesítési ára bruttó 333 878 forint volt darabonként (a legolcsóbb bruttó 211 060 forint, a legdrágább bruttó 476 920 forint)

Az Eurotax adatbázisa szerint 2011-ben egy 2000-es évjáratú VW Golf IV 1,4 16V-nek 210 ezer kilométerrel, márkaszervizes múlttal a használtautós piaci átlagára 1 000 000 forint volt.

2011-ben értékesített Audi A6-osok

Ebben az évben összesen 16 darab Audi A6-ost adtak el, három példány 2,4 V6 Quattro Tiptronic volt, kettő 2,7 V6 Quattro Tiptronic, egy 3,2 V6 FSI Quattro Tiptronic, három 4,2 V8 Quattro Tiptronic, hét darab pedig 3,0 V6 TDI Quattro Tiptronic. Utóbbiak közül hat példány 2004-es, ezeket emeltük ki.

Az összesen 6 darab Audi A6 3,0 V6 TDI Quattro Tiptronic
 – átlagos futásteljesítménye 409 570 kilométer (358,6 ezer kilométertől 481 ezer kilométerig)
 – átlagos értékesítési ára bruttó 2 359 268 forint volt darabonként (a legolcsóbb bruttó 2 140 640 forint, a legdrágább bruttó 2 649 150 forint volt)

Az Eurotax adatbázisa szerint 2011-ben egy 2004-es évjáratú Audi A6 3,0 V6 TDI Quattro Tiptronicnak 410 ezer kilométerrel, márkaszervizes múlttal a használtautós piaci átlagára bruttó 3 700 000 forint volt.

2011-ben értékesített Ford Mondeók

Kilenc darabot adtak el háromféle motorral, közülük a 2003-as évjáratú dízeleket néztük meg részletesebben.

Az összesen 3 darab Ford Mondeo 2,0 TDCi Ambiente
 – átlagos futásteljesítménye 246 016 kilométer (215,8 ezer kilométertől 281,9 ezer kilométerig)
 – átlagos értékesítési ára bruttó 791 010 forint volt (a legolcsóbb bruttó 635 430 forint, a legdrágább bruttó 1 050 500 forint)

Az Eurotax adatbázisa szerint 2011-ben egy 2003-as évjáratú Ford Mondeo 2,0 TDCi Ambientének 245 ezer kilométerrel, márkaszervizes múlttal a használtautós piaci átlagára bruttó 1 500 000 forint volt.

Három éve fotóztam az egyik minisztérium garázsában ezeket a kocsikat - ma már valószínűleg más használja őket

Három éve fotóztam az egyik minisztérium garázsában ezeket a kocsikat – ma már valószínűleg más használja őket

2011-ben értékesített Volkswagen Passatok

Nem kevesebb mint 28 darabot adott el a KEF különféle gyártási évvel, eltérő motorokkal, de a legtöbb 1,8T volt. Közülük 8 darab kézi váltós autót néztünk meg 2001-es évjárattal.

Az összesen 8 darab VW Passat 1,8T
 – átlagos futásteljesítménye 296 685 kilométer (182,5 ezer kilométertől 462,2 ezer kilométerig)
 – átlagos értékesítési ára bruttó 759 948 forint volt darabonként (a legolcsóbb bruttó 549 840 forint, a legdrágább bruttó 882 600 forint)

Az Eurotax adatbázisa szerint 2011-ben egy 2001-es évjáratú VW Passat 1,8T-nek 300 ezer kilométerrel, márkaszervizes múlttal a használtautós piaci átlagára bruttó 1 300 000 forint volt.

A legfiatalabban eladott autók

Általában 5-6 évesek a legfiatalabbként értékesített autók, de találtunk 20 hónaposan eladott kocsit is. Adja magát a kérdés: ezt például minek kellett megvenni, ha ennyi idő után elpasszolták mélyen az új ára alatt? Az adatbázisból nem lehet kiolvasni, hogy a 4-5-6 évesek eladására miért volt szükség. Íme, néhány fiatalon elkelt állami autó 2007-ből és 2011-ből.

2007-ben a KEF:
 – egy darab 5,5 éves Opel Astrát 185 703 kilométerrel 550 000 forintért adott el.
 – egy darab 20 hónapos VW Polót 9202 kilométerrel 1 780 000 forintért adott el.
 – egy darab 4 éves Ford Mondeót 185 752 ezer kilométerrel 1 030 000 forintért adott el.
 – egy darab 5,5 éves VW Passatot 350 000 kilométerrel 507 000 forintért adott el.

2011-ben a KEF:
 – egy darab 6 éves Opel Combo 1,3 TD-t 137 251 kilométerrel 269 400 forintért adott el.
 – egy darab 6 éves Audi A6 3,0 V6 TSI Quattro Tiptronicot 417 381 kilométerrel 2 507 000 forintért adott el.
 – egy darab 6 éves VW Passat 2,8 V6-ot 357 661 kilométerrel 888 820 forintért adott el.
 – egy darab 6 éves Škoda Superb 2,5 V6 TDI Elegance Tiptronicot 294 275 kilométerrel 474 940 ezer forintért adott el.

Ezeknél már Eurotax-árat sem írunk, annyira olcsók, hogy első blikkre bármelyiket bárki megvenné 2 perc alatt. Aztán 2 nap alatt vastag haszonnal továbbértékesíthetné, ha olyan kedve van.

Mit mond a KEF?

Mi az oka, hogy a KEF éveken át jóval az Eurotax akkori használtautós piaci átlagos ára alatt értékesítette az állami autók jelentős részét? Hogyan lehetséges ez? – kérdeztük a főigazgatóságtól.

Íme, a válaszuk:
„A KEF által kezelt gépjárművek értékesítésének feltétele – egyebek mellett – a gépjárműre vonatkozó szakvélemény elkészítése. A szakvélemény elkészítésére az igazságügyi szakértők adatbázisában szereplő, járműértékelés szakterületen jogosultsággal rendelkező szakértőt kell felkérni. A gépjárművek becsült forgalmi értékét egyedileg kell megállapítani akkor is, ha több gépjármű együttesen (csomagban) kerül értékesítésre.

A becsült forgalmi érték meghatározásáról készített írásbeli szakvéleménynek tartalmaznia kell a figyelembe vett korrekciós tényezők meghatározásának indokolását. Amennyiben a gépjármű értékét befolyásoló további tényező is felmerül, a szakvéleménynek ezen megállapításokat is tartalmaznia kell, továbbá fényképfelvételeket kell készíteni és azokat a dokumentációhoz csatolni.

Az értékelésnél az Eurotax árkatalógusában szereplő típus-évjárat szerinti ár kerül alapul véve, az alábbi tényezőkkel módosítva:
  – a gépkocsi műszaki állapota,
  – a gépkocsi futásteljesítménye,
  – a feltárt hibák és hiányosságok javítási és pótlási költségei.

A gépjárművek értékesítésére a fenti kritériumok szerinti szakértői vélemény alapján került sor” – itt a válasz vége.

Három megjegyzés ehhez:
  1. Mi írásban kértük a fenti járművekhez tartozó árakat az Eurotaxtól évjárat és futásteljesítmény súlyozással, plusz tovább pontosítva az összeget azzal, hogy márkaszervizbe jártak a kocsik (értéknövelő tényező), és egyetlen magyarországi tulajdonosuk volt (szintén értéknövelő).
  2. Amint látják, mi megadtuk a csoportban értékesített kocsik közül a legjobb állapotú, legdrágább jármű árát is, de a fenti példáknál még a legszebbek eladási ára is mindig alatta volt az Eurotax piaci átlagot mutató árának.
  3. A KEF rengeteg közpénzt költ a kocsik szakszerű szervizelésére, arra, hogy jó állapotúak legyenek, egyáltalán nem ritka, hogy egy-egy jármű szervizelésére akár több millió forintot(!) egy adott évben. Ebből következően feltételezzük, hogy a magyar használtautós piac átlagánál jobb állapotú autókat biztosítanak az állami vezetők, miniszterek stb. részére, nem pedig olcsó romokat.

Nem vicc a kocsinkénti milliós szervizköltség: ebben a cikkben az autót használó kormánytagok nevéhez társítva elolvashatja, hogy melyikük kocsijára mennyi ment el az ön adóforintjaiból. Sokkoló számok, érdemes megnézni.


Update július 7-én 8.44-kor! Cikkünk megjelenése után a KEF az alábbiak megjelenését kérte, amit olvasóink minél pontosabb tájékoztatása érdekében szívesen közlünk.

„A hivatali gépkocsik a használatuk során jellemzően először vezetői, állandó használatú, majd vezetői tartalék, delegációs, végül általános tartalék és kulcsos (pool) gépkocsi feladatot látnak el. Az utóbbi két feladatkörben pedig már nem egy használójuk van (mint ahogy utal a cikk), hanem akár kétnaponta más, és a használat közben jelentkező apróbb hibák bejelentésére sem kerül már olyan gyakran sor, mint amikor egy ember használta. Ezért javításra már többségében csak az olyan, jellemzően komolyabb problémák kerülnek, amit például a garázs személyzete próbaút nélkül is észlel. Ennek következtében ezeknek az autóknak az általános állapota az átlagosnál rosszabb lesz, míg egy komolyabb műszaki probléma esetén (természetesen akkor, ha a gépkocsi kiesése nem jelent problémát, hiányt) a gépkocsi leállításra, majd a legközelebbi értékesítés alkalmával eladásra kerül. A két időpont között a gépkocsira természetesen a KEF már nem költ.

Az autók forgalmi értékének meghatározásakor a legtöbb esetben az Eurotax-ból szoktak kiindulni. Az Eurotax adatbázis a megadott futásteljesítményhez és korhoz tartozó átlagos állapotú gépkocsi árát adja meg. Ezt követően kell figyelembe venni – mint ahogy azt korábban is írtuk – a forgalmi értéket módosító tényezőket. Az Eurotax is így fogalmaz ezzel kapcsolatosan: „A szolgáltatás használatakor ön tudomásul veszi, hogy bármilyen járműre kiszámított érték kizárólag akkor mérvadó, ha az adott jármű menetkész állapotban van, sérülésmentes és átlagosan használt. Az értékelés során szintén feltételezett, hogy a jármű műszaki vizsgája nem jár le a következő 12 hónapban, illetve hogy a járműre szerelt abroncsok kopottsága nem haladja meg az 50%-ot. A járműről feltételezett, hogy állapota egy hasonló forgalomba-helyezésű és hasonló futásteljesítményű járműéhez fogható.”
(https://www.eurotaxglass.hu/?page_id=820 )

Az értékesítésre került gépkocsik közül több totálkáros volt, illetve a további használatához valamelyik fődarab cseréjére/javítására lett volna szükség, így sok esetben a gépjármű értékesítésére irányuló döntésünket egy nagyobb – akár milliós nagyságrendű – javítási árajánlatot visszautasító döntésünk alapozott/alapoz meg. Nem tehető meg, hogy bizonytalan műszaki állapotú gépjárműveket tartsunk forgalomban/szolgálatban, mint ahogy azt sem, hogy bontott, illetve jótállás nélküli alkatrészek beszerzése révén olcsón javítsuk az autóinkat. Ezért sok esetben az általunk értékesített/értékesítésre szánt gépjárművek üzembiztonsága alacsony, mely körülményt az eladási áruknak is tükröznie kell. Az értékesítésre került gépkocsik szinte mindegyike rendelkezett kisebb-nagyobb karosszéria sérülésekkel, amelyeket – az eladásról való döntést követően – már nem javíttattak meg, az elkopott gumikat nem cseréltették le, stb.
Mindezek miatt az értékesítésre került gépkocsik nagymértékben különböztek az átlagos állapotú gépkocsiktól, így a forgalmi érték meghatározása nem egyszerűen az alapadatainak az Eurotax programba történő begépeléséből állt. Ezért vette igénybe a KEF gépjármű igazságügyi szakértő segítségét.

Természetesen a KEF gépjárművekkel foglalkozó munkatársai támogatták az értékesítési folyamat átláthatóbbá tételét, ezért is javasolták 2010-ben, hogy az értékesítések lehetőleg árverés útján történjenek. Amint az a 2011. évi adatokból látszik, a nyilvános árverésen elért árak esetében sem mutatkozik lényeges változás, ami jól tükrözi az értékesítésre kiválasztott gépkocsik állapotát.”

Ha kíváncsi még néhány milliárd, állami autókra elköltött forint sorsára, cikksorozatunk eddigi részei:

1. Az Országgyűlés vezetőinek meghökkentő autós költései.

2. A rendőrségi Mercedesek és Audik adásvételi szerződéseinek érdekességei.