Amikor tavaly decemberben behoztam Németországból használt autónkat, elhatároztam, hogy a korábbinál pedánsabban adminisztrálom a 2005-ös Focus 1,6 történetét, egy naplóba feljegyezve az összes eseményt és kiadást, ami adódik. Nemrég megvontam az első időszak mérlegét és az derült ki, amit sejtettem: az üzembentartó az állam fejőstehene.

Nekiálltam összeadni, mennyi áfát, jövedéki adót, baleseti adót és mindenféle illetéket terhelt rám az állam családi autónk után. Nem kellett volna

105 550 forintnyi regisztrációs adóval és vagyonszerzési illetékkel indult az autó élete hazánkban

105 550 forintnyi regisztrációs adóval és vagyonszerzési illetékkel indult az autó élete hazánkban

Mi autós lap vagyunk, nem térek ki arra, hogy a közlekedőktől bevasalt pénzből futballstadion lesz-e, esetleg orosz metrófelújítás az észt ajánlatnál drágábban, vagy fűtés az inkubátorokban és sisak a tűzoltóknak. Jöjjön egy összesítés arról, hogy az autó kapcsán mennyi adót rótt ki ránk az állam kisebb-nagyobb dózisokban.

Nyitásként vagyonszerzési illeték

Kezdjük a kisebb falatokkal! Mivel itthon akkoriban nem találtunk megfelelő autót a rászánt pénzből, maradt a magánimport. Ez duplán pech, mert magyarországi autóra nem kellett volna 72 250 Ft regisztrációs adót fizetni. De amióta az EU kikényszerítette a változtatást és 2010-ben, majd 2011-ben újra jelentősen csökkentek a díjak, egy Euro 4-es átlagautónál ez már nem nagy tétel.

Állami bevételek egy átlagos autó után*

Regisztrációs adó – 72 250 Ft
Vagyonszerzési illeték – 33 300 Ft
Forgalmi+törzskönyv díja – 6000+6000 Ft
Baleseti adó (a KGFB 30%-a) – 8400 Ft
Teljesítményadó (gépjárműadó, Bp. II. kerület) – 17 020 Ft
Pest megyei autópálya-matrica – 5000 Ft
Karbantartás és javítás áfája (27%) – 23 281 Ft
Üzemanyag, áfa (27%) 49 687 Ft
ÜA, jövedéki adó (630,28 liter, 120 Ft/liter) – 75 634 Ft
—————————————————–
Mindösszesen – 296 572 Ft
*A megvételt követő hét hónapra, 2014.12.12.-2015.07.13.

Hazai autót vásárolva ugyanúgy adódik a törzskönyv és a forgalmi díja, meg a vagyonszerzési illeték. Utóbbit pont olyan sunyi lenyúlásnak érzem, mint a lakásszerzési illetéket, mert az adózott jövedelmünkből tettünk félre rá. Ráadásul, ha vennék egy menő SeaDoo jetskit vagy audiofil hifit otthonra többször ennyiért, arra nem kellene vagyonszerzési illetéket fizetnem, míg a luxuscikknek aligha mondható, akkor kilenc éves kompakt autóra igen.

Javítás és karbantartás

Márkaszervizbe viszem az autót, amivel nem kell egyetérteni, mert egy szívó benzines Focushoz hozzá tudnak nyúlni márkafüggetlen szerelők is. Én ár/érték arányban a márkaszervizt jó megoldásnak tartom és az eddig kipróbált két helyen igazán kedvezőek a tapasztalataim a határidők betartásában és a munka minőségében, de árnyalja a képet, hogy autós újságíróként kiemelt ügyfél lehettem. Bár szerintem egy szervezetben nehéz lenne ügyfélfüggő igényességgel dolgozni.

Eddig volt egy olajcsere, majd a vásárlás után reparálni kellett az első lábtérvilágítást, az egyik hátsó hangszórót és a légkondi egy fémcsövét. Utóbbi elég sok Focuson jelentkezik, szerencsére a típushibának mondható kormányszervó-szivattyút az első tulaj kicseréltette két éve.

Milyen használtan a Ford Focus II?

Hét hónap távlatából az 1,6-os benzines Focus jól kezdett nálunk. Először is öröm vezetni. A 100 lóerős motor nem képes nagy dolgokra, de jól harap és élénken veszi a gázt. A futóműhangolás kiváló. Kényelmes, flott autó és kikapcsolt ESP-vel a keskenyebb téli gumikon olyan lelkesen áll keresztbe vizes úton, hogy fülig ér a szám. A 205/55 R16-os nyári gumikkal nincs csúszkálás, őszig a szemtelen kanyarsebességnek lehet örülni.

Pontosan hét hónapja vettük a második generációs Ford Focust. Tankolni kell bele, de baja nemigen van

Pontosan hét hónapja vettük a második generációs Ford Focust. Tankolni kell bele, de baja nemigen van

Pontosan hét hónapja vettük a második generációs Ford Focust. Tankolni kell bele, de baja nemigen van


A fogyasztástól nem vártam sok jót, és valóban szorgosan kell tankolni bele. Tisztán városi forgalomban 8,5-11,3 l/100 km közötti átlagok jöttek ki Budapesten, az időjárástól, a hidegen megtett utak arányától, a domborzattól és a tempótól függően. A tendencia javuló, de az utóbbi hónapok városi átlaga így is 9,4 liter/100 km. Autópályán 7 liter a fogyasztás 120-at tartva, 140-160 között 8,6 liter, nem kis részben a rövid váltó miatt. Az országúti minimumfogyasztásról még nincs adat.

Jártunk olaj- és légszűrőcserén 23 900 forintért. Aztán javítani kellett a légkondi egyik fémcsövét, a márkaszerviz munkatársai feltöltötték gázzal, olajjal és jelölőanyaggal a rendszert (összesen 51 481 Ft). Kicseréltettük továbbá az ablaktörlőt (7000 Ft), a bal hátsó hangszórót (18 891 Ft) és a jobb első lábtérvilágítást (3392 Ft). Ezekkel a hibákkal vettük az autót, egy részük nélkül lehetne élni, de bennünket zavart. A következő feladat a gépi kárpittisztítás lesz, amivel a gyorsabb száradás érdekében megvártuk a nyári hőséget.

A halk felfüggesztés egyelőre bírja a harcot a besüllyedt csatornafedelekkel, éles peremű kráterekkel, aljas aszfaltgyűrődésekkel és futóműgyilkos villamossínekkel. Mivel az autó szinte naponta végigmegy a Róbert Károly körúton, nem tudom, meddig lesz ez így. Összességében az eddigi szervizmunkák áfavonzata 23 281 forint, ami azonban eltörpül a benzinkutakon lerótt adótömeghez képest.

Adózás a benzinkúton

A töltőállomások ugyanis a NAV előretolt hadállásai, egyik fő funkciójuk az üzemanyagokat terhelő jövedéki adó és áfa beszedése és továbbítása. Jövedéki adóból 75 634, a világon a legmagasabb kulcsú általános forgalmi adóból 49 687 forinttal járultunk hozzá az állam kiadásaihoz.

Az üzemanyag a legnagyobb tétel. Csak az áfa és a jövedéki adó meghaladj a 125 000 forintot az első hét hónapra

Az üzemanyag a legnagyobb tétel. Csak az áfa és a jövedéki adó meghaladj a 125 000 forintot az első hét hónapra

Mint a legtöbb országban, itthon is van gépjárműadó, amit teljesítményadónak hívnak. Egzotikusabb tétel a kötelező díjára az előző Orbán-kormány idején rávert, 30 százalékos baleseti adó. Összesítve az elmúlt hét hónapban az átlagos autónak tekinthető, 2005-ös Ford Focus 1,6 után 296 572 forintnyi adó röppent a zsebünkből a központi költségvetésbe. Kifelejtettem valamit? Írjátok meg a hozzászólások között!

————————————————————————
Érdekes olvasói levél érkezett a témában:

Tisztelt Szörényi Úr!

Nekem nincs autóm, viszont van egy garázsom, amit nemigen tudok átminősíttetni, holott kerti szerszámok, könyvek és egyéb régi dolgok vannak benne, azaz egyértelműen raktárnak használom.
Ezért a garázsért arányaiban sokkal több építményadót fizetek, mint a házamért kommunális adót. Szóval akinek nincs autója, de valamilyen módon kapcsolható valamilyen tulajdona az autóhoz, azt is „lehúzzák”.

Félévente 8 ezer Ft a kommunális adója a 87 négyzetméteres lakásomnak, 6 ezer Ft építményadót fizetek a kb. 25 nm-es garázsért, ami a lakás méreteire átszámolva (felszorozva) kb. 20 ezer Ft lenne.
Ha ez melléképület lehetne, nem kéne adóznom utána, de nagyon bonyolult átminősíttetni és azzal is megfenyegettek, hogy esetleg lebontatják akkor, mert ma már nem biztos, hogy szabályos a kert ilyen beépítettsége. De szerintem egyáltalán nem érdekük az átminősítés. A házat pedig így vásároltam 13 éve, a garázs már azelőtt legalább 30-40 éve állt.

Üdvözlettel, H. L.