Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Kedves András!

Az idén nem csak a leányunk, hanem 17 éve vásárolt FORD ESCORT 1.3C, ez a teljesen fapados robotos is eladó sorba kerül. A szilentperselyek kotyognak meg néhol kiütött rajta a rozsda, különben jónak látszik. Futásteljesítmény: 120.000 km. Főként Erdélybe jártunk vele, ahol kis hasmagassága sokszor kínos volt.

Az ő 5 ajtós utódját keresve kérem tanácsát. Szóba jött már használt vagy tesztautóként alig futott KIA SOUL, TOYOTA COROLLA, SKODA FABIA, de kedvező hasmagassága miatt leginkább DACIA SANDERO (STEPWAY?) esetleg DUSTER is. Fantáziámat meglódította a benzin/LPG üzemű autókra vonatkozó kedvező megítélés is. Van ennek ilyen kis futásteljesítmény esetén létjogosultsága? (Az autó nálunk a szuterénben lakna.) Mindez, mondjuk 3 MFt határon belül. Kérem, segítsen tisztán látni az ügyben.

Köszönettel és üdvözlettel Tamás

Szakértői válogatásunkban autós és motoros között történt balesetet vizsgálunk, autót keresünk hárommillió forintért, és végül választ találunk arra is, hogyan állítsuk be a biztonsági övet.
Családi autót hárommillió forintért? A Dacia Dokker józan, ésszerű választás!

Családi autót hárommillió forintért? A Dacia Dokker józan, ésszerű választás!

Szakértőnk válasza

Kedves Tamás!

Hárommillió forint nagyon sok pénz, ennek megfelelően sokféle autót vehet belőle. Az említett típusok közül a Soul főleg városi használatra szolgál, bár nagy lábtere miatt négyen is elutazhatnak vele. Hátránya a nagyon kényelmetlen rugózás és a kis csomagtér. Mivel emelt hasmagasságú autóra lenne szüksége, a normál nyugati autók alacsony építésük miatt kiesnek, így a Fabia is. Az Octavia II pl. kiváló autó, de csak a rossz út csomaggal felszerelt, alsó védőlemezes és nagyobb hasmagasságú verziók jönnének szóba.

Az érintett típusokról itt talál összehasonlító tesztet, a négy közül bármelyik jó. A Duster és a Sandero Stepway gyakorlatilag tökéletesen megfelel az igényeinek és mivel ezek újként is elérhetőek a megcélzott összegből, mindkettőt jó ötletnek tartom. Érdemes elolvasnia az autógázos Duster és a benzines Citroën C-Élysée 1,2 összehasonlító tesztjét illetve a hárommillió forintból megvehető új autókról szóló piacfelmérésünket, amelyben további alternatívákat talál. Magamnak az új Duster ill. a Dacia Dokker, az új FIAT Fiorino vagy a rossz út csomagos használt Octavia II közül választanék egyet.

Üdvözlettel, Szörényi András 

Olvasónk kérdezi
Tisztelt Vezess.hu!

Ford Mondeot szeretnék vásárolni (2000-2007), de az örök dilemma?? Diesel, vagy benzines? Németországban élek, és dolgozom. Sok szép, szervizkönyves közül lehet válogatni. Olvastam az Önök ezzel kapcsolatos írásait, és tudom, hogy a benzinest ajánlják inkább. Éves szinten, kb 18-20 ezer km-t vezetek.Napi szinten, csak 30-40 km,de ehhez még hozzájön, évente 4-5 ször hosszabb autópályázás, amikor haza látogatunk (kb. 8000 km) Semmi bajom a benzinesekkel, de a szívem mégis a diesel fele hajlik. 

Az lenne a kérdésem, hogy mikor,(hány ezer km-nél), és milyen szervizköltségei vannak, mind a benzinesnek (1,8 125 vagy 130Le), és mind a dieselnek (2,0 TDCI 130Le). Gondolok itt azokra az alkatrészekre, és munkadíjra amiket előbb-utóbb cserélni kell: koromszűrő, kuplung, injektorok, gyertyák, kettős-tömegű lendkerék, turbó….stb.

Esetleg mire figyeljek még oda a vásárlásnál, vagy Önök melyik erőforrást ajánlanák…mi az Ön, vagy Önök véleménye?

Köszönettel: Tarsoly Csaba

Szakértőnk válasza

Kedves Csaba!
Az Mk3-as Mondeóval és a dízel-benzines kérdéssel kapcsolatban itt talál információkat. Részletes vásárlási tanácsadót itt olvashat a típusról.
Városba és a napi rövid utakra a benzines alkalmasabb. A dízel mellett szól azonban az ereje, ami német autópályákon jól jön és a 180-nál 3000-et forgó TDCi-vel utazni valóban jobb érzés, mint 150-nél 4500-at forgó benzinest hallgatni. 
Egy injektor cseréje feltanítással kb. 120 000 Ft
Nagynyomású szivattyú cseréje 350 000 Ft
Turbócsere 160-280 000 Ft attól függően, változó lapátgeometriájú-e
Turbófelújítás és ki-beszerelés kb. 120 000 Ft
A részecskeszűrő is gond. Azt nem tudom, a német Mondeóké milyen, de a 110 lóerős 1,6 TDCi II-es Focuséba az adalék márkaszervizben 55 000 Ft minden 60 000 kilométer után. Előbb-utóbb telítődik hamuval a koromkiégetések után,. ezért cserélni is kell, ami a Focushoz 275 000 Ft alkatrészköltség, plusz a munkadíj.
Ezeket a speciális dízelcuccokat nem gyártja 20 féle cég olyan árszórással, mint pl. a féktárcsákat, tehát ezekre az árakra érdemes készülnie. Én akkor vennék dízelt, ha sokáig megtartja az autót és az esetleges javítások árát ki tudja autózni az alacsonyabb fogyasztással, ami német árakon gyorsabban megy, mint itthon, a gázolaj nagyobb árelőnye miatt. Mivel nekem egyetlen ilyen mértékű kiadás is elvenné a kedvemet, maradnék az 1,8 vagy a 2,0 literes benzinesnél, de azonnal autógázra alakíttatnám át. 
Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Tiszteletem Székely úr!

Az állítható magasságú biztonsági övet milyen magasságba kell állítani?
(Kb. fül,váll kettő közé?)Válaszát várva üdvözletem.

Iván Lajos

Hova állítsuk az övet? Nem mindegy, mert egy baleset esetén fontos, hogy ott fogjon az öv, ahova tervezték

Hova állítsuk az övet? Nem mindegy, mert egy baleset esetén fontos, hogy ott fogjon az öv, ahova tervezték

Szakértőnk válasza

Tisztelt Iván Úr !

A vállunkat érintse az öv, ez a legbiztonságosabb.
Ha mélyre állítjuk, kicsit feszíti a vállunkat, és kényelmetlen.
Amennyiben nagyon magasra állítanánk, egy baleset esetén az előrelendülő felsőtestünket nem tudná azonnal, időben fogni az öv.

Amikor a háttámlát beállította, utána célszerű utoljára beállítani az öv magasságát.
A www.videosmart oldalon, talál egy videót, amit azért készítettünk, hogy
egyértelműek legyenek az ülésbeállítások.

Üdvözlettel Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd úr!

Volt egy balesetem, és szeretném kikérni a véleményét.
Autóval szerettem volna balra kanyarodni irányjelző használata és megfelelő körültekintéssel. A kanyarodás megkezdése előtt egy motoros előzött, és őt elengedtem, a forgalom viszonylag nagy volt, legalább 5-6 autó állt mögöttem, ezután megkezdtem a kanyarodást. Ekkor meghallottam, hogy egy motoros nagy gázt ad, ekkor megláttam, hogy a kocsisort előzi, elkezd fékezni és eldőlni a motorral (1000 cm3), mivel láttam, hogy nem tud megállni, megpróbáltam átérni előtte az úton, de belém csúszott, megpördültem az úton.

Nem érzem magam hibásnak, teljesen szabályosan kanyarodtam, büntetőeljárást indítottak, és én lettem a gyanúsított.
Mit lehet tenni ilyen esetben?
Köszönöm,
Attila 

A hirtelen gyorsulása képes motorok komoly rizikófaktort jelentenek a közlekedésben

A hirtelen gyorsulása képes motorok komoly rizikófaktort jelentenek a közlekedésben

Szakértőnk válasza

Kedves Attila,

Levele alapján közúti baleset gondatlan okozásának vétsége gyanújával indítanak Ön ellen büntetőeljárást. A nyomozás feladata tisztázni az okfolyamatot. Abban az esetben, ha az Ön felelősségét állapítják meg pénzbüntetésre, és járművezetéstől eltiltásra kell számítania.
Mindenképpen javaslom, hogy vegye igénybe kifejezetten közlekedési jogban jártas ügyvéd segítségét.

Üdvözlettel,
Dr. Székely Andrea Ügyvédi Iroda
http://drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!