Nyugdíjazásáig az egyik közismert kamionos cégnél dolgozott József, több mint 2,5 millió kilométert vezetett balesetmentesen.  Évtizedekig nyugodtan, biztonságban végigvitt ki tudja hány ezer különféle fuvart – a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk e heti sztorija az ő – túlzás nélkül nevezhetjük így – sokkoló hibájával kezdődik.

Elnézte előzéskor a távolságot

Nem éppen borsos nyugdíja kiegészítésként József kisebb-nagyobb rendszerességgel beugró munkákat vállalt az egyik Hajdú-Bihar megyei szállítmányozó cégnél. Azon a márciusi hajnalon Győrből kellett építőipari gépeket elhoznia egy 3 éves, dobozos Renault Masterrel.
 
Sokadjára vezette a kocsit, ismerte a képességeit, viszont a sűrű köd nehezítette aznap a korán kelő sofőrök dolgát. Felvette az árut, és már maga mögött hagyta a megyeszékhelyet, amikor egy menetrend szerint közlekedő busz előzésébe kezdett az úton megengedett 70 km/óra helyett a későbbi szakértői számítások alapján legalább 90-nel, de ez is kevés volt, hogy elkerülje a szemből, szabályosan érkező Škoda Octaviát.
 
Bármennyire is rutinos sofőr volt, rosszul mérte fel a ködben a vele szemben érkező jármű távolságát, aminek lámpáit a bevallása szerint látta, de távolinak ítélte. Későbbi vallomása szerint úgy gondolta, adott a kellő távolság az előzés biztonságos befejezéséhez. A szakértői vélemény alapján a Škoda körülbelül 220-230 méterre lehetett az előzés megkezdésekor a Renault-tól.

Frontálisan ütköztek

A hosszú busz előzése közben szembesült vele egy pillanat alatt, hogy baj van.  Amikor a Škoda közelségét vészhelyzetként értékelte, rögtön satuféket nyomott, de késő volt a kisteherautó megállításához a csúszós, nedves úton.  Hirtelen balra kormányzott a menetiránya szerinti bal oldali útpadka irányába.
 
Sajnos a Škodát vezető 19 éves egyetemista is éppen arra, neki menetirány szerint jobbra kapta el reflexből a kormányt. A két autó félig az úton, félig a kavicsos útszélen száguldva rohant egymásba frontálisan. A későbbi szakértői vélemény szerint 70 százalékos volt az átfedés a járművek között.

2,5 millió balesetmentes kilométer után hogyan hibázhat valaki ekkorát?

A megengedettnél nagyobb tempó is kevés volt (illusztráció)

A megengedettnél nagyobb tempó is kevés volt (illusztráció)

Meghalt a diák

Hiába fékeztek mindketten, a Renault sebessége körülbelül 55 km/óra lehetett a becsapódás pillanatában, míg a Škodáé 60 körül volt. Az igazságügyi szakértő megállapította továbbá, hogy József a vészfékezés elhatározásakor nagyjából 100 méterre haladt az ütközési ponttól. Korábbi sebességéhez körülbelül 140-145 méter féktávolság tartozott, tehát a jármű a rendelkezésre álló távolságon belül nem volt megállítható.
 
Az ütközés következtében az egyetemista lány – akinek biztonsági öve sajnos nem volt bekapcsolva – nyaki gerinctörését, és számos egyéb súlyos sérülést szenvedett, azonnal életét vesztette.

A több évtizedes rutinja ellenére a tragédiát előidéző fuvarozó is megsérült a biztonsági öv használata ellenére, gyógyulási idejét az orvosi vizsgálat három hétben határozta meg.

Mi lett az ítélet?

József védelmét a közlekedési büntetőjogra szakosodott Székely Ügyvédi Iroda látta el. A kívülálló számára viszonylag egyértelműnek tűnő ügy kezdetétől, a nyomozási és a bírósági szakaszában is beismerő vallomást tett a vádlott, akit több hónapnyi tárgyalás után végül bűnösnek mondott ki a bíróság.

Részlet egy hasonló ügy jegyzőkönyvéből (illusztráció)

Részlet egy hasonló ügy jegyzőkönyvéből (illusztráció)

Ítélete meghozatala előtt enyhítő körülményként értékelte József életkorát, büntetlen előéletét, a bűnösségére is kiterjedő beismerő vallomását, miközben súlyosbítót nem talált a bíróság, amely 1 év 6 hónap letöltendő fogházbüntetésre ítélte őt.

Elsősorban a lakhely határozza meg, hogy közlekedési ügy ítélete után melyik büntetés-végrehajtási intézménybe kell bevonulni, de az átlagnál többen ülnek közülük Állampusztán és Baracskán. Azt nem tudjuk, hogy József hová került.

Ezt olvasta? Elfújta a szél a bizonyítékot a rendőrök orra elől!