Megemelte a sebességhatárokat több autópálya és autóút egyes szakaszain a Magyar Közút Zrt. (MK). Ezeken az utakon lehet gyorsabban menni, mint korábban:

– Megszűnt a 100-as korlátozás az M0-s déli szektorában az M7-es és az M6-os autópálya közötti szakaszon, személyautóval immár 110 km/óra a határ. Hogy eddig miért volt 100? „Korábban a megállási látótávolságokra meghatározott paraméterek biztosítása érdekében került meghatározásra” – mondja a Vezess.hu kérdésére az MK.

– A kezdetektől 80-nal lehetett menni az M0-s északi szektorában az M2-es és a 2-es főút csomópontja között, nemrég 100-as táblákat helyeztek ki. Mivel 2012-ben a közeli Megyeri hídon is felemelték 100-ra a maximálisan engedett tempót, a korábbiaknál sokkal lendületesebben lehet itt haladni. A hivatalos indoklás szerint a 80-as korlátozás a csomópontok közelsége, az ívviszonyok és a környezeti adottságok („bevásárlóközpont által megvilágított környezet”), miatt létezett, csakhogy az elmúlt évek baleseti statisztikái, és az MK tapasztalatai alapján felemelték.

– Szintén 100-ra emelték a határt az M51-esen a kevesebb autó miatt.  Az indoklás szerint áthelyeződött a tranzitforgalom az 51-es főút és az M5-ös autópálya között az M0-s 2013-ban átadott új nyomvonalára.

– Még tavaly emelték 100-ról 130-ra az M5-ös autópálya főváros közeli szakaszát.

– 130-ra ugrott a határ az M6-os autópálya egyik szakaszán a korábbi 100-ról, míg szintén Budapest mellett egy 8 kilométeres szakasz több részén 80-ról 100-ra.

– 100-ról 120-ra emelkedett az M3-as két szakaszán is a megengedett csúcssebesség.

Mi alapján gyorsítanak, mennyibe kerül a táblakihelyezés?

A közlekedési törvény ötévenként előírja minden egyes hazai út sebességhatárának a felülvizsgálatát, ugyanakkor nem ritka, hogy ennél sűrűbben nekiállnak méricskélni egy-egy szakaszon az illetékesek. Az útkezelő, a rendőrség és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) szakértői együtt döntenek a baleseti és forgalmi adatok, valamint az üzemeltetés tapasztalatai alapján.

„Az adatok elemzését helyszíni szemle követi, ott vitatják meg a változtatási javaslatokat. A vizsgálatok mélysége útkategóriánként változik” – mondja Marczin Bence, az MK kommunikációs osztályvezetője.

Feljebb tolják a korlátokat, az autósok is tehetnek javaslatokat, hol szeretnének gyorsabban menni. Jöhetnek a tippek!

Itt hajtunk fel az M2-es felől az M0-ra - a Google még a 80-as táblákat mutatja, de a valóságban itt már 100-as táblák vannak

Itt hajtunk fel az M2-es felől az M0-ra – a Google még a 80-as táblákat mutatja, de a valóságban itt már 100-as táblák vannak

Komoly költségekkel nem jár a sebességhatárok megemelése, egy-egy tábla cseréje 15 400 forint. Ebben benne van az ára, és a telepítés költsége a munkás bérétől a gázolajköltségig. A végső összeg persze függ az érintett szakasz hosszától, az említett autópályákon és autóutakon „tükrösen”, a belső oldalon megismételve kell kirakni a táblákat. Plusz minden csatlakozás után kötelezően, de legalább kilométerenként.

Lassításra is akad példa

2015-ban egyszer, egy helyen történt ilyen a gyorsforgalmi utakon. Az M43-as újonnan átadott szakaszán a Magyarországra belépők ideiglenesen a határ közelében lévő Krak-éri pihenőben tudnak úthasználati jogosultságot váltani. Emiatt a pihenő környékén gyakoriak a szabálytalanságok (bizonytalan autósok, megálló és tolató járművek), ezért itt 80 km/órára vitte le az MK a határt.

Jönnek a fapados autópályák

Nem csak kitáblázás gyorsítja majd a forgalmat országszerte, hanem bizonyos utak kiszélesítése is. Erre utal a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár meglehetősen érdekes bejelentése a múlt hétről. Tasó László szerint bővítik a gyorsforgalmi utak típusait.

Az állami keresztelőn „M gyorsút” nevet kapott új útfajta 2×2 sávos, fizikai elválasztással rendelkező, viszont leállósáv nélküli gyorsforgalmi út lesz, amelyen lehet szintbeli kereszteződés, körforgalom, és a települések közelében jelzőlámpa. Valószínűleg 110 lesz a megengedett maximális sebesség, és ha nem találnak ki neki új jelzőtáblát a KRESZ-be, akkor az „Autóút”-at rakják majd ki.

A jóindulatú megközelítés szerint a közlekedést gyorsító, az autósok életét megkönnyítő döntés, ha egyre több sima kétsávos utat alakítanak át ilyenné. A rosszindulatú megközelítés szerint nincs pénz valódi autópályákra, és ezzel az olcsóbb, fapados verzióval tudja csak a kormány teljesíteni ígéretét, miszerint minden megyei jogú városnak gyorsforgalmi útkapcsolattal kell rendelkeznie.

Ennél kevesebb anyag lesz az új úttípusban

Ennél kevesebb anyag lesz az új úttípusban

Elsőként az M44-es, valamint az Eger és Kaposvár bekötését biztosító út lehet M gyorsút. Ez azt is jelenti, hogy csalatkozik, aki valódi autópályára számított ezeken a helyeken.

Ön is javasolhat. Várjuk a tippeket!

Meglehetősen ritkán kap az MK sebességkorlátozás felülvizsgálatára javaslatot autósoktól, pedig az ország legnagyobb útkezelője megvizsgálja az ötleteket, állítja kérdésünkre Marczin Bence.

Itt az idő: kedves autós olvasóink, küldjenek nekünk tippeket az útszakaszok pontos megjelölésével, ahol a tapasztalataik szerint növelni, avagy csökkenteni kellene a sebességhatárt. Lehetőleg fotóval, ide: auto@vezess.hu. Összegyűjtjük ezeket, és hivatalosan megkeressük a javaslatokkal a Magyar Közút Zrt.-t, de itt nem állunk meg. Később nyomon követjük a tippek sorsát.

Közben egy olvasónk bizarr rendőrautót fotózott Pesten 
Mi a fene van a Mercedes tetején? Kattints a képre:

Emelkednek a sebességhatárok 11