Röviden – Lada Kalina Cross |
Mi ez? |
Kiskategóriás kombi, emelt változatban, strapabíró technikával. |
Mit tud? |
Belefér a család, bírja a rossz utakat, egész csinos és nagyon azt mondják, hogy jó ára lesz. |
Mikor jön? |
Novemberben kezdődik az értékesítése, akkorra lesz kész a fővárosi szalon Budán. |
Kinek jó? |
Ha kiderül az ára és tényleg nem lesz drága, akkor racionális autóvásárlóknak, akár elaggott Ignis és Ford Fusion cseréjére. Nosztalgiázni nem alkalmas.
|
Ahogy közeledik a Lada november elejétől esedékes újrabevezetése Magyarországra, egyre jobban várjuk a kipróbálható autókat és persze a konkrét összegeket az árlistán. Itt még nem tartunk, az importőrhöz azonban érkezett két bemutató-autó: a Niva örökébe lépő, 1976-os vonásait őrző 4×4 és a Kalina kombi Cross változata.
Cross, a Lada Scoutja
Kipróbálni egyiket sem lehetett, mert ezek még nem az európai piacnak szóló modellek. Nem mintha az Euro 5-ről Euro 6-ra javított kipufogógáz-összetétel vagy pár finomítás merőben mássá tenne egy autót, de a gyár ragaszkodik hozzá, hogy újságírónak orosz belpiacos specifikációjú autó volánját nem engedheti át az importőr. Így hát azt néztük meg a Lada Kalina Crossban, amit állva is lehetett.
Záhony helyett Hegyeshalomnál lépett be Magyarországra az új importőr első autója. Megnéztük közelről a Kalina Crosst
Záhony helyett Hegyeshalomnál lépett be Magyarországra az új importőr első autója. Megnéztük közelről a Kalina Crosst
Fotó megosztása:
Hét liter körül fogyasztott az autó az új importőrnél megtett 2000 kilométeren
Hét liter körül fogyasztott az autó az új importőrnél megtett 2000 kilométeren
Fotó megosztása:
Emelt hasmagassággal a Cross pont jó autónak tűnik az Ignis helyett hepehupás utakra, telekre-szőlőbe kimenni
Emelt hasmagassággal a Cross pont jó autónak tűnik az Ignis helyett hepehupás utakra, telekre-szőlőbe kimenni
Fotó megosztása:
Az alap Kalina hasmagassága is nagyobb az átlagos nyugati autókénál, a Cross 18,3 centije az SUV-mezőnyt idézi. Lesz belőle alacsonyabb változat is
Az alap Kalina hasmagassága is nagyobb az átlagos nyugati autókénál, a Cross 18,3 centije az SUV-mezőnyt idézi. Lesz belőle alacsonyabb változat is
Fotó megosztása:
Sokat dobnak a színek az egyszerű műszerfalon. Az ergonómia stimmel, a szervokormány könnyen forgatható, a váltó is egész pontos
Sokat dobnak a színek az egyszerű műszerfalon. Az ergonómia stimmel, a szervokormány könnyen forgatható, a váltó is egész pontos
Fotó megosztása:
Felszereltségtől függően Bluetooth-kihangosítós fejegység jár az autóhoz. Az SD-kártyán nem a navigációs adatokat, hanem zenét adagolhatunk az autónak
Felszereltségtől függően Bluetooth-kihangosítós fejegység jár az autóhoz. Az SD-kártyán nem a navigációs adatokat, hanem zenét adagolhatunk az autónak
Fotó megosztása:
Félautomatikusra állítható a légkondicionálás, mint sok japán autóban
Félautomatikusra állítható a légkondicionálás, mint sok japán autóban
Fotó megosztása:
Elsőre nem sokban különbözik a hasonlóan olcsó nyugati vagy távol-keleti autóktól
Elsőre nem sokban különbözik a hasonlóan olcsó nyugati vagy távol-keleti autóktól
Fotó megosztása:
190 centis magassággal jól elfértem hátul, térdem nem ért a háttámlához
190 centis magassággal jól elfértem hátul, térdem nem ért a háttámlához
Fotó megosztása:
Csak az ablaktekerő kurbli és a csomagtér zárja idézi a régmúltat
Csak az ablaktekerő kurbli és a csomagtér zárja idézi a régmúltat
Fotó megosztása:
Niva helyett 4x4 néven jön a terepjáró, mellette a Kalina. A Granta lesz az alapmodell, abból is több karosszériaváltozat érkezik novembertől
Niva helyett 4x4 néven jön a terepjáró, mellette a Kalina. A Granta lesz az alapmodell, abból is több karosszériaváltozat érkezik novembertől
Fotó megosztása:
Aki inkább nosztalgiázna és a régi Ladákat szereti, kattintson a képre az okkersárga Ezeröcsi történetéért
Aki inkább nosztalgiázna és a régi Ladákat szereti, kattintson a képre az okkersárga Ezeröcsi történetéért
Fotó megosztása:
Emelt hasmagassággal a Cross pont jó autónak tűnik az Ignis helyett hepehupás utakra, telekre-szőlőbe kimenni
Először is ebben a narancssárga színben jól mutat a kombi, amit feldob a Cross-kivitel. Műanyaggal kicsit marconábbá tett, de elsőkerék-hajtású autó, igen nagy hasmagassággal. Hasa alatt a 18,3 centis hely a RAV4-jellegű, könnyebb terepet jól viselő autókhoz mérhető.
Benzinmotor és kartervédő
Ez plusz 2,3 centit jelent a látványos, fekete műanyag védőelemeket nélkülöző alap Kalinával szemben, amely szintén kapható lesz itthon. Tetszett az autóban a tisztességes vastagságú védőlemez a motor és a váltó alatt, mert nem kell olyan nagyot hibázni, hogy odaverjük a kartert.
Aki inkább nosztalgiázna és a régi Ladákat szereti, kattintson a képre az okkersárga Ezeröcsi történetéért
A védőlemez benzines motorokat óv. A magyarországi kínálatról pár hónap múlva tudunk majd pontosabbat, 1,6-os szívómotor hengerenként két vagy négy szeleppel jön majd. Oroszországban 87 lóerő és 140 Nm illetve 107 lóerő és 148 a két változat fő paramétere. Utóbbival a Lada Kalina Cross 10,8 mp alatt gyorsul százra, ami egész ígéretes.
Nem ócska, csak egyszerű
Bent minden egyszerű, de nem tűnt igénytelennek. A műanyagok kemények, a hangulatot feldobják a színes textilbetétek az ajtókon és az üléseken. Nekem, aki Ladákban nőttem fel, Ezerkettessel, majd Samarával kezdtem autózni, nagy élmény volt megnyomni a légkondicionálás gombját és automata állásra tekerni a ventilátort a felforrósodott autóban.
Sokat dobnak a színek az egyszerű műszerfalon. Az ergonómia stimmel, a szervokormány könnyen forgatható, a váltó is egész pontos
Amit megnyomtam, átkapcsoltam, eltekertem, az az olcsóbb nyugati-koreai autóktól megszokottan működött. Nincsenek ordító ergonómia hibák, durva hányavetiséggel kivitelezett részletek, amennyire ez az ülőpróbán kiderült. A csak a műszerfalról vagy kulccsal nyitható csomagtér nem az igazi, de ezt az első Ford Focuson is kibírták a vevők pár millióan. Mindenesetre van rá esély, hogy nyitógombot tesznek rá kívülre.
Mennyit fogyaszt?
Menni ugye nem volt szabad, a motor zajáról semmit nem tudok. A váltóról annyi derül ki, hogy egész jól kapcsolható, normális utakon, kis erővel jár.
Elsőre nem sokban különbözik a hasonlóan olcsó nyugati vagy távol-keleti autóktól
Saját adat híján egyelőre a fedélzeti számítógépre és az importőr munkatársainak méréseire hagyatkozhattam csak. A fedélzeti számítógép ott ugrott át 7,3-ról 7,4 l/100 kilométeres átlagra, ami lendületes autópályás szakaszokkal és városi utakkal jött össze az eddigi 2000 kilométeren.
Mi maradt a régi Ladákból?
Csak az ablaktekerő kurbli és a csomagtér zárja idézi a régmúltat
Csak az ablaktekerő kurbli és a csomagtér zárja idézi a régmúltat
Ha az autó majd lesz nálunk teszten, jobban megnézzük a részletmegoldásait, de az első találkozáskor a karosszérián egyetlen részletben tűnt felismerhetőnek a régi Ladák öröksége: a csomagtér zárja hasonlít ahhoz a megoldáshoz, amit az 1200-es óta látunk. A galériában , írjátok meg lent hozzászólásban, ha tévedek.
Párás tekintetű nosztalgiázásra, hogy „sej, amikor még fiatalok voltunk az asszonnyal és a szemesi üdülőbe menet ággyá döntöttük a háttámlákat”, bent sem alkalmas az autó. Annyira más, mint volt, hogy egyedül az ablaktekerő kar formája bizonyult összekötő kapocsnak a kocka Ladák és a Samara illetve az új generáció között.
Ebben volt 1000 kilométer Frankfurt am Mainból hazafelé, ahonnan a bemutató-autót lábon hozták, illetve látogatás a dunántúli kereskedőhálózat potenciális tagjaihoz. (Azért Dunántúl, mert Pozsonyból nézve, ahol akkoriban voltak az országgyűlések, ez a terület van a Dunán túl.) Az útvonal alapján Pécs lehet az egyik bázisa az újrainduló hálózatnak.
Tisztán autópályán 6,6 litert jelzett a számítógép, ami az ésszerű áttételezésnek is köszönhető. Markó Zoltántól, az importőr projektvezetőjétől kértük el a német sztrádán készített telefonos képet, amin látszik, hogy 144-nél nem egészen 4000-et mutat a fordulatszámmérő.
Hét liter körül fogyasztott az autó az új importőrnél megtett 2000 kilométeren
Elsőre a Lada Kalina Cross nem vette el a kedvünket az újkori Ladáktól, sőt. Mivel normális, családi autónak befogható, kellően tágas modellnek tűnik, annál jobban várjuk, hogy elfordíthassuk a slusszkulcsot. Immár jobb oldalon, mert a FIAT 124 leszármazottaival tényleg csak a márkanév azonos.
Műszaki adatok – Lada Kalina Cross 1,6 8V és 1,6 16V |
Motoradatok |
Lökettérfogat |
1596 |
Hengerek/szelepek |
S4/ 8 vagy 16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) |
64 (87) vagy 78 (106)/5800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) |
140/3800 vagy 148/4000 |
|
Menetteljesítmények |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) |
12,2 / 10,8 |
Végsebesség (km/h) |
165 / 178 |
|
Fogyasztás |
Város (l/100 km) |
9,3/9,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) |
6,0 / 5,8 |
Vegyes (l/100 km) |
7,2 / 7,0 |
Súly (kg) |
1125-1160 |
Niva helyett 4×4 néven jön a terepjáró, mellette a Kalina. A Granta lesz az alapmodell, abból is több karosszériaváltozat érkezik novembertől
Milyennek tűnik a Lada Kalina Cross?
Milyennek tűnik a Lada Kalina Cross?