Röviden – Lada Kalina Cross

Mi ez?

Kiskategóriás kombi, emelt változatban, strapabíró technikával.
Mit tud? Belefér a család, bírja a rossz utakat, egész csinos és nagyon azt mondják, hogy jó ára lesz.
Mikor jön? Novemberben kezdődik az értékesítése, akkorra lesz kész a fővárosi szalon Budán.
Kinek jó?  Ha kiderül az ára és tényleg nem lesz drága, akkor racionális autóvásárlóknak, akár elaggott Ignis és Ford Fusion cseréjére. Nosztalgiázni nem alkalmas.

Ahogy közeledik a Lada november elejétől esedékes újrabevezetése Magyarországra, egyre jobban várjuk a kipróbálható autókat és persze a konkrét összegeket az árlistán. Itt még nem tartunk, az importőrhöz azonban érkezett két bemutató-autó: a Niva örökébe lépő, 1976-os vonásait őrző 4×4 és a Kalina kombi Cross változata.

Cross, a Lada Scoutja

Kipróbálni egyiket sem lehetett, mert ezek még nem az európai piacnak szóló modellek. Nem mintha az Euro 5-ről Euro 6-ra javított kipufogógáz-összetétel vagy pár finomítás merőben mássá tenne egy autót, de a gyár ragaszkodik hozzá, hogy újságírónak orosz belpiacos specifikációjú autó volánját nem engedheti át az importőr. Így hát azt néztük meg a Lada Kalina Crossban, amit állva is lehetett.
 

Záhony helyett Hegyeshalomnál lépett be Magyarországra az új importőr első autója. Megnéztük közelről a Kalina Crosst

Emelt hasmagassággal a Cross pont jó autónak tűnik az Ignis helyett hepehupás utakra, telekre-szőlőbe kimenni

Emelt hasmagassággal a Cross pont jó autónak tűnik az Ignis helyett hepehupás utakra, telekre-szőlőbe kimenni

Először is ebben a narancssárga színben jól mutat a kombi, amit feldob a Cross-kivitel. Műanyaggal kicsit marconábbá tett, de elsőkerék-hajtású autó, igen nagy hasmagassággal. Hasa alatt a 18,3 centis hely a RAV4-jellegű, könnyebb terepet jól viselő autókhoz mérhető.

Benzinmotor és kartervédő

Ez plusz 2,3 centit jelent a látványos, fekete műanyag védőelemeket nélkülöző alap Kalinával szemben, amely szintén kapható lesz itthon. Tetszett az autóban a tisztességes vastagságú védőlemez a motor és a váltó alatt, mert nem kell olyan nagyot hibázni, hogy odaverjük a kartert.

Aki inkább nosztalgiázna és a régi Ladákat szereti, kattintson a képre az okkersárga Ezeröcsi történetéért

Aki inkább nosztalgiázna és a régi Ladákat szereti, kattintson a képre az okkersárga Ezeröcsi történetéért

A védőlemez benzines motorokat óv. A magyarországi kínálatról pár hónap múlva tudunk majd pontosabbat, 1,6-os szívómotor hengerenként két vagy négy szeleppel jön majd. Oroszországban 87 lóerő és 140 Nm illetve 107 lóerő és 148 a két változat fő paramétere. Utóbbival a Lada Kalina Cross 10,8 mp alatt gyorsul százra, ami egész ígéretes.

Nem ócska, csak egyszerű

Bent minden egyszerű, de nem tűnt igénytelennek. A műanyagok kemények, a hangulatot feldobják a színes textilbetétek az ajtókon és az üléseken. Nekem, aki Ladákban nőttem fel, Ezerkettessel, majd Samarával kezdtem autózni, nagy élmény volt megnyomni a légkondicionálás gombját és automata állásra tekerni a ventilátort a felforrósodott autóban.
 

Sokat dobnak a színek az egyszerű műszerfalon. Az ergonómia stimmel, a szervokormány könnyen forgatható, a váltó is egész pontos

Sokat dobnak a színek az egyszerű műszerfalon. Az ergonómia stimmel, a szervokormány könnyen forgatható, a váltó is egész pontos

Amit megnyomtam, átkapcsoltam, eltekertem, az az olcsóbb nyugati-koreai autóktól megszokottan működött. Nincsenek ordító ergonómia hibák, durva hányavetiséggel kivitelezett részletek, amennyire ez az ülőpróbán kiderült. A csak a műszerfalról vagy kulccsal nyitható csomagtér nem az igazi, de ezt az első Ford Focuson is kibírták a vevők pár millióan. Mindenesetre van rá esély, hogy nyitógombot tesznek rá kívülre.

Mennyit fogyaszt?

Menni ugye nem volt szabad, a motor zajáról semmit nem tudok. A váltóról annyi derül ki, hogy egész jól kapcsolható, normális utakon, kis erővel jár.
 

Elsőre nem sokban különbözik a hasonlóan olcsó nyugati vagy távol-keleti autóktól

Elsőre nem sokban különbözik a hasonlóan olcsó nyugati vagy távol-keleti autóktól

Saját adat híján egyelőre a fedélzeti számítógépre és az importőr munkatársainak méréseire hagyatkozhattam csak. A fedélzeti számítógép ott ugrott át 7,3-ról 7,4 l/100 kilométeres átlagra, ami lendületes autópályás szakaszokkal és városi utakkal jött össze az eddigi 2000 kilométeren.

Mi maradt a régi Ladákból?

Csak az ablaktekerő kurbli és a csomagtér zárja idézi a régmúltat

Csak az ablaktekerő kurbli és a csomagtér zárja idézi a régmúltat

Csak az ablaktekerő kurbli és a csomagtér zárja idézi a régmúltat


Ha az autó majd lesz nálunk teszten, jobban megnézzük a részletmegoldásait, de az első találkozáskor a karosszérián egyetlen részletben tűnt felismerhetőnek a régi Ladák öröksége: a csomagtér zárja hasonlít ahhoz a megoldáshoz, amit az 1200-es óta látunk. A galériában , írjátok meg lent hozzászólásban, ha tévedek.

Párás tekintetű nosztalgiázásra, hogy „sej, amikor még fiatalok voltunk az asszonnyal és a szemesi üdülőbe menet ággyá döntöttük a háttámlákat”, bent sem alkalmas az autó. Annyira más, mint volt, hogy egyedül az ablaktekerő kar formája bizonyult összekötő kapocsnak a kocka Ladák és a Samara illetve az új generáció között.

Ebben volt 1000 kilométer Frankfurt am Mainból hazafelé, ahonnan a bemutató-autót lábon hozták, illetve látogatás a dunántúli kereskedőhálózat potenciális tagjaihoz. (Azért Dunántúl, mert Pozsonyból nézve, ahol akkoriban voltak az országgyűlések, ez a terület van a Dunán túl.) Az útvonal alapján Pécs lehet az egyik bázisa az újrainduló hálózatnak.

Tisztán autópályán 6,6 litert jelzett a számítógép, ami az ésszerű áttételezésnek is köszönhető. Markó Zoltántól, az importőr projektvezetőjétől kértük el a német sztrádán készített telefonos képet, amin látszik, hogy 144-nél nem egészen 4000-et mutat a fordulatszámmérő.

Hét liter körül fogyasztott az autó az új importőrnél megtett 2000 kilométeren

Hét liter körül fogyasztott az autó az új importőrnél megtett 2000 kilométeren

Elsőre a Lada Kalina Cross nem vette el a kedvünket az újkori Ladáktól, sőt. Mivel normális, családi autónak befogható, kellően tágas modellnek tűnik, annál jobban várjuk, hogy elfordíthassuk a slusszkulcsot. Immár jobb oldalon, mert a FIAT 124 leszármazottaival tényleg csak a márkanév azonos.
Műszaki adatok – Lada Kalina Cross 1,6 8V és 1,6 16V
Motoradatok
Lökettérfogat 1596
Hengerek/szelepek S4/ 8 vagy 16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 64 (87) vagy 78 (106)/5800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 140/3800 vagy 148/4000
 
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,2 / 10,8
Végsebesség (km/h) 165 / 178
 
Fogyasztás
Város (l/100 km) 9,3/9,0
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,0 / 5,8
Vegyes (l/100 km) 7,2 / 7,0
Súly (kg) 1125-1160
Niva helyett 4x4 néven jön a terepjáró, mellette a Kalina. A Granta lesz az alapmodell, abból is több karosszériaváltozat érkezik novembertől

Niva helyett 4×4 néven jön a terepjáró, mellette a Kalina. A Granta lesz az alapmodell, abból is több karosszériaváltozat érkezik novembertől

Milyennek tűnik a Lada Kalina Cross?
átlag
6.64
szavazat
382
Milyennek tűnik a Lada Kalina Cross?