Káosz és értetlenkedés jellemezte az új útdíjrendszer bevezetését januárban, még a fideszes polgármesterek is nekimentek.  Már akkor úgy tűnt sokaknak, hogy az ingyenes utak fizetőssé tételével egyetlen dologra hajt a kormány: még több pénzt akar kihúzni az autósok zsebéből.
 
A Nemzeti Útdíjfizetési  Zrt. első nyolc havi bevételei egyértelműen mutatják, bejött a számítás.

28 százalékkal több útdíjat fizetünk

E-matrica értékesítéséből 2015. január 1. és szeptember 1. között bruttó 45,4 milliárd forintot szedett be a kormány az autósoktól. Ez az összeg 28 százalékkal több, mint 2014 első 8 hónapjában (35,5 milliárd), és csaknem megegyezik a teljes 2014-es bevétellel (47,3 milliárd).

Tisztán mutatja a kormány ötletének eredményét, ha részletesen megnézzük az idén értékesített 8,69 millió matrica összetételét.

–    Éves matricából 289 ezer darabot vettek az autósok (2014 hasonló időszakában 226 ezret, ami 27 százalékos növekedés)

–    Haviból 1,28 millió kelt el (2014 hasonló időszakában 1,62 millió, ami 21 százalékos csökkenés)

–    Hetiből 5,76 milliót vásároltak az autósok (2014 hasonló időszakában közel ugyanannyit, 5,75 milliót)

Eddig azt látjuk, hogy a korábban is létezett matricafajtákból pár ezer a plusz vásárlás, csakhogy éppen a legdrágább, éves jogosultság ugrott meg jelentősen. Már önmagában ez jelentős plusz pénzt hozott, de az igazi növekményt egyértelműen az új találmány produkálta.

A januártól bevezetett megyei matricából a fentieken túl eladtak még 1,29 milliót, ami 5000 forinttal számolva önmagában 6,5 milliárd forint az autósok zsebéből a közösbe.

A Nemzeti Útdíjfizetési Zrt. kommentárja szerint „az e-matricás bevételek megfelelnek a költségvetés bevételi elvárásainak”.

73 százalékkal több bírságot fizetünk

Az útdíjrendszer többszöri variálgatása, toldozgatása és foltozgatása után drasztikusan megugrott az autósok büntetése is, amire persze rá lehetne vágni, aki becsületesen vásárol, azt nem büntetik. Csakhogy ezúttal a korábban megszokottak alapján vásárló, jóhiszeműen tévesztő autósok tízezreit is megbüntette az útdíjszedő

Ennek ékes bizonyítéka, hogy a D1 kategóriát, és a belőle önkényesen kihasított D2 kategóriát 2015 első 8 hónapjában 80 ezren tévesztették össze. Ennek következtében 80 ezer olyan autóst pótdíjaztak utólag, aki tisztességesen vásárolt matricát.

(Csak zárójelben, pedig mintha ez is lenyúlás lenne: az új D2 kategória heti és havi e-matricájának ára a D1 kategória duplája.)

Bejött a húzás: ugyanannyi autóstól sokkal több pénzt szednek be.

Több százezren kaptak ilyen levelet csekkel

Több százezren kaptak ilyen levelet csekkel

De van más példa is. A karácsonyi pihenőjük után januárban Nyugat-Európába ? mondjuk az ország közepéből, és az ország keleti feléből – visszainduló vendégmunkások nagy része Fejér megyei matricát is vásárolt az M1 használata miatt, mert akkor azt mondta a kormány, hogy kell arra a pár kilométerre is! Pár hét múlva, amikor ők külföldön voltak, már azt mondta a kormány, mégsem kell (máshol is variálgattak utólag), március 15-ig vissza lehet váltani. Jómagam is ismerek olyan Németországban dolgozót, aki csak nyáron jött haza, így a kormány bénázása miatt ő is fölöslegesen fizetett, majd nem tudta visszakérni a pénzét.

2015 első 8 hónapjában összesen 299 216 darab pótdíjat róttak ki az autósokra, amiből 223 ezer magyar rendszámos járművet érint. Ebben az időszakban 2,635 milliárd forint bevétel jött be, amiből 2,106 milliárd származik 2015-ben kirótt pótdíjból, a többi 2014-es büntetések után folyt be.

Ez a 2,635 forint már szeptember elején meghaladta 2014 egészének 2,52 milliárdos bírságbevételét. A drasztikus növekedést jól illusztrálja a 2014-es első 8 havi adat: akkor 1,525 milliárd folyt be pótdíjból. Ugyanebben az időszakban idén 73 százalékkal több.

A Nemzeti Útdíjfizetési Zrt. szerint két fő oka van a növekedésnek. Egyrészt a D1/D2 tévesztésnek, másrészt „a díjellenőrzési rendszerek integrációjának köszönhető”. Magyarán: a korábban csak e-matricás ellenőrző kamerák alkalmassá váltak a HU-GO ellenőrzésre, és fordítva.

Szépen kérünk mindenkit, figyeljen!

A D1 kategóriából kiszedett D2 kategóriába ezek a járművek tartoznak:
 – személygépkocsik, amelyek 7 személynél több ember szállítására alkalmasak
 – tehergépkocsik maximum 3,5 tonna össztömeggel
 – lakóautók

Tehát ma, Magyarországon a 800 kilós C2 Van után kétszer annyit kell fizetni a heti és a havi matricáért…

Tehát ma, Magyarországon a 800 kilós C2 Van után kétszer annyit kell fizetni a heti és a havi matricáért…

...mint a közel háromszor olyan tömegű Rolls Royce Phantom után

…mint a közel háromszor olyan tömegű Rolls Royce Phantom után

Ugyancsak gyakori tévesztés, hogy többen megvették ugyan a matricát, ráadásul jó matricát vásároltak, de utólag. A jogszabály értelmében mindig előre, a díjköteles szakaszra hajtás előtt kell megvenni, sajnos akár egy perccel későbbi vásárlást is jogosulatlan úthasználatnak minősíti a rendszer, és keményen bünteti.

A D1 és D2 kategóriában 14 875 forint a bírság, de csak 30 napon belüli befizetésnél. Azon túl 59 500 forint.

Hogyan értékel a a hatóság?

Mindezek után megkértük a Nemzeti Útdíjfizetési Zrt-t, értékelje az új rendszert. Mik az ő tapasztalataik, mit emelnek ki? Három pontba szedték a választ:

    –  A díjrendelet módosítás óta eltelt 8 hónap (beleértve a nyári kiemelt forgalmú időszakot is) tapasztalatai alapján látszik, hogy az autósok többsége kellő odafigyeléssel váltotta meg az új szabályozás szerinti

És az ön pénztárcája?
Jobban jártam anyagilag az új útdíjrendszerrel
1% ()
Rosszabbul jártam anyagilag az új útdíjrendszerrel
1% ()
e-matricáját, a jogosulatlan úthasználók aránya csökken.

    –  A díjellenőrzési rendszereink integrációjának köszönhetően az ellenőrző pontokon található kamerák egyszerre képesek az e-matricás és HU-GO e-útdíj rendszerben is ellenőrizni az úthasználati jogosultságot, így olyan ellenőrzési helyeken is megvalósul a kamerás adatgyűjtés, ahol erre korábban a technikai feltételek nem voltak adottak.

    –  A januártól az e-matricás díjfizetési rendszerbe bevont M0 díjköteles szakaszain 8 hónap alatt mindössze 2200 pótdíjas eset keletkezett, ami a fővárosi körgyűrű forgalomnagyságát tekintve kedvezőnek mondható.

Van olyan a szerkesztőségben, aki jobban járt a megyei matricák bevezetésével, és van, aki rosszabbul. Kérjük kedves olvasóinkat, hogy írják meg pár sorban a saját tapasztalataikat ide: auto@vezess.hu.

Plusz szavazzanak!