Kollégánk küldte az alábbi kis beszámolót, Szlovákiából:

„Ha Sturovo (Párkány) felé jársz autóval és mész mondjuk Komárom (Komarno) felé a szlovák oldalon, akkor a GPS Sturovót elkerülteti veled. A Waze, a Google Maps és a Sygic is így csinálja. Mindhárommal próbáltam, ezek szerint ez az útvonal úgy van osztályozva, hogy erre hozzon a szoftver:

Kis kiszögelléssel terveznek erre a navigációk, ami egy kis bevételszerzési lehetőséget jelent a helyi rendőröknek

Kis kiszögelléssel terveznek erre a navigációk, ami egy kis bevételszerzési lehetőséget jelent a helyi rendőröknek

Kis kiszögelléssel terveznek erre a navigációk, ami egy kis bevételszerzési lehetőséget jelent a helyi rendőröknek

Ilyenkor Sturovo előtt elvisz téged jobbra, Nána felé, ahol a falu közepén elkanyarít balra és így kijutsz Sturovo túlsó oldalára a vasútállomáshoz, elkerülve ezzel a belvárost. Ha Komárom (Komarno) felől jössz, akkor a sturovói vasútállomásnál térít el balra és megint csak Nánán kötsz ki, ahol ilyenkor elkanyarít jobbra.

És itt van a baj.

A szlovák zsaruk ugyanis beállnak a kereszteződés után és 150 eurós büntetést szabnak ki rád, ha a Stop táblánál nem áll meg mind a négy kerék egy pillanatra. Ez ellen persze nem ódzkodnék és azt mondom, hogy jogos. A Stop az Stop és kész. Viszont a konkrét helyzet vázolására hadd szúrjak be egy Google térképes utcanézet linket. Ezen látszik, hogy miért sunyi a dolog:

A Google képe 2012-es, ezek szerint három éve még nem sikerült irányba állítani a táblát. Te hol állnál meg? A táblánál? A kerítés végénél? A rendőr beleköthet bármelyikbe

A Google képe 2012-es, ezek szerint három éve még nem sikerült irányba állítani a táblát. Te hol állnál meg? A táblánál? A kerítés végénél? A rendőr beleköthet bármelyikbe

Ahogy látható, a tábla erősen el van forgatva (nem gyanúsítom a szlovák rendőröket semmivel), így nem nagyon tűnik fel. Emellett az is jó kérdés, hogy ha ez a „körgyűrű”, azaz erre kerültetik el Sturovót, akkor itt miért nem kanyarodó a főút, amin mindenki halad. Szóval ezek jó kérdések, de még ha a szlovák zsaruknak is van igazuk, akkor is megéri figyelmeztetni a magyar autóst, hogy itt bizony lehúzásra megy ki a játék…”

Egymillió forintot alkudtunk álnéven! Cikkünket itt találja erről!

Eddig a sztori: aki erre jár, vigyázzon! Egyébként ilyen elcseszettül kitáblázott esetekben – legalábbis a magyar KRESZ szerint ez a paragrafus az érvényes:

„ÁLLJ! Elsőbbségadás kötelező” (11. és 12. ábra), a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésnél – a megállás helyét jelző útburkolati jel előtt, ilyen útburkolati jel hiányában az útkereszteződésbe való behaladás előtt – meg kell állni, és az a) pontban említett úton érkező jármű részére elsőbbséget kell adni.

A megfogalmazás általam kiemelt része eléggé gumiszabályosra sikerült: ha nincs STOP-vonal, az „útkereszteződésbe való behaladás előtt” vajon hol van pontosan? A torkolatban? A táblánál? Erdő szélén, falu végén? Mindenesetre akárhol is, a tanulság: ha STOP-táblát látunk Szlovákiában, még ha elfordítottat is, jó erősen, határozottan álljunk meg valahol egy pillanatra, mert sokba kerülhet a figyelmetlenség.