„A Green Taxi hazánk első, teljes mértékben zöld taxitársasága, hiszen kizárólag elektromos autókkal szállítjuk utasainkat!” – olvasható e sorok írásakor is a cég honlapján. A vállalkozás az első hírmorzsák szerint 65 darab, vadonatúj Nissan Leaffel október elején ugrott volna fejest a cápákat sem nélkülöző budapesti taxis piacba.
A Vezess.hu megtudta, mi lett az innovatív tervekből.
Nem Green Taxi-logóval, nem 65 autóval
„Hozzánk betársulva jövő kedden indul el 30 autóval a cég” – erősítette meg információnkat Pólya Sándor, a TaxiPlus ügyvezetője. Ez azt jelenti, hogy nem önállóan, nem saját néven indul a vállalkozás. Lekerül a Green Taxi felirat és a 4 000 000-ás telefonszám a már felmatricázott Nissanokról, helyükre a TaxiPlus ismert kék-piros logóját ragasztják.
Pólyát éppen a 30. elektromos taxi BKK-s minősítése után értük el, ami nélkülözhetetlen a fővárosi személyszállításhoz. Szerinte a 65 darabos flotta decemberig áll fel.
A Budapesten jelenleg 455 autót futtató TaxiPlus Europe Kft. és a jelenleg 30 autóval betársuló Green Lite Taxi Kft. együttműködése viszonylag egyszerű: a nagyobb cég diszpécserközpontja adja a megrendelők címeit a villanyautókat vezető sofőröknek, akiknek foglalkoztatója fizet a fuvarok után.
Az új Nissanok a Green Lite tulajdonában állnak, ezeket veszik fel sofőrjeik a cég csepeli telephelyén.„Ez az életünk, ez a mindenünk” – mindössze ennyit volt hajlandó mondani Lévay Zsolt, a Green Lite vezetője, amit Katona Ádám, a cég szóvivője annyival toldott meg, hogy hamarosan sajtótájékoztatót tartanak.
Hogy kerül ide a zónás Veres?
A napi.hu megfogalmazása szerint „szakmai körökben egyébként az új cég mögött többen a korábbi reptéri vesztegetési ügybe keveredett Zóna Taxit, pontosabban annak tulajdonosát, Veres Istvánt vélik felfedezni. Erre utalhat a cég elnevezése is, hiszen öt évvel ezelőtt már indult egy GreenTaxi néven futó cég, amelyet a sajtó Veres István érdekeltségének tartott. A környezettudatosságot hangsúlyozó cég – amelyet hivatalosan a Green City Future Zrt. birtokolt – ma már nem működik, és a cégnyilvántartásban sem szerepel.”
A másik kapcsolódási pont egy név lehet. A zónás időkben Lévay Zsoltnak hívták a Budapest Airport kereskedelmi igazgatóját, miközben a Green Lite vezetőjének is ez a neve. Nem tudjuk, hogy a két személy azonos-e, Lévayt hiába hívtuk fel, hiába akartuk őt kérdezni sok mindenről, nem akart nyilatkozni. A kft. minden esetre az alábbi közleményt juttatta el pár napja a napi.hu szerkesztőségébe: „A Green Lite Taxi Kft. elnevezésű új taxitársaság 75 százalékos tulajdonosa az Externet Nyrt., 25 százalékos tulajdonosa Kovács Gergely, az Externet Nyrt. vezetőségének tagja. A tulajdonos vállalat 7 éve a budapesti tőzsdén jegyzett cég, a tőzsde szigorú szabályainak megfelelő, átlátható, mindenki számára elérhető tulajdonosi szerkezettel, valamint rendezett, stabil pénzügyi háttérrel rendelkező cég.” Ehhez annyit tegyünk még hozzá, hogy a Green Lite egyelőre szintén szűkszavú szóvivője, Katona Ádám egy személyben az Externet marketingfőnöke is.
Mi lesz, ha dühöng az utas?
Térjünk vissza a 30 darab elektromos autóhoz, és ahhoz, hogy alkalmasak-e ezek egyáltalán a mai tudásukkal budapesti taxizásra. Tisztább budapesti levegőre vágyva nem kérdés, hogy szimpatikus gondolat a dízelek lecserélése közvetlen károsanyag-kibocsátás és zaj nélkül közlekedő villanyosokra, de az általunk megkérdezett taxis vezetők tele vannak kételyekkel.
„Nagy szeretettel várjuk a zéró emissziós taxis társaságot, de nem lesz könnyű dolguk a taxisoknak a korlátozott hatótáv és a több órás töltési idő miatt” – mondja Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke, aki szerint nem véletlen, hogy még nem terjedtek el ezek a járművek a taxisok között. Annak ellenére sem, hogy a nyilvános oszlopokon ingyen feltölthetnék a villanyautójukat.
A több éve csiszolt, legújabb Nissan Leaf gyár által megadott hatótávja immár 250 kilométerre emelkedett, amivel kapcsolatban le kell írnunk: az eddig általunk tesztelt példányok közelébe sem értek az éppen aktuális hivatalos adatoknak (erről bővebben alább). Fontos megemlíteni, hogy a Budapesten elterjedt hagyományos töltőkről olyan 8 óra alatt lehet a teljesen lemerült akksicsomagot feltölteni. Metál szerint a taxik munkaidő alatti feltöltése közben akár órákat várakozni nem gazdaságos, miközben a szerény számú töltő (kb. 20 db 45 csatlakozási ponttal) miatt akár egymásra, vagy a saját járművét éppen töltő más villanyautósra is várhatnak a Nissannal taxizók.
„Tegyük fel, olyan 30-40 kilométeres hatótávot jelez a kocsi műszerfala, amikor jön Budáról egy reptéri fuvarra megrendelés oda-vissza, ami nem biztos, hogy belefér. A taxisok bátor emberek, elvállalják majd, no de mi lesz akkor, ha útközben lemerül az autó. Ott fog tombolni az utas. És ha ez többször előfordul majd, akkor mi lesz? Az pedig hogy néz ki, hogy jön ugyanez a fuvar, és azt mondja a taxis, bocsánat, szabad vagyok, mennék is, de nem tudok, nem megy el odáig a kocsi” – sorolja kételyeit a taxis szövetség elnöke.
Pólya szerint 7-8 kilométer ma Budapesten az átlagos fuvarhossz, a hosszú megrendeléseket pedig nem az elektromos autóknak adják majd ki. A TaxiPlus vezetője elmondta a Vezess.hu-nak, hogy a technikusaik dolgoznak már egy olyan rendszeren, aminek a segítségével ők is, a Green Lite is látja majd a saját központjában az összes utcán futó autó töltöttségi szintjét. A jövő keddi start idején ez még nem fog működni, de ígérete szerint csak idő kérdése. Pólya úgy véli, a villanyautós taxizás a jövő, sőt, Bécsben már a jelen: hamarosan két cég is átáll a villanyautós taxizásra.
Fut már Budapesten Leaf-taxi
Ez lenne az évszázad üzlete? Mennyit megy el az áramzabáló taxiskütyükkel felszerelve a budapesti forgalomban? Hány fuvar fér bele egy átlagos munkanapon? Beszélgettünk a Nissan Leafet hajtó taxissal – itt vannak a válaszai.
Az egyik leginnovatívabbnak tartott cég, a City Taxi szintén gondolkodott korábban elektromos autók bevetésében, éppen a Nissan Leafet tesztelték. „Arra jutottunk, hogy nem lehet üzemszerűen, gazdaságosan működtetni őket, aminek a budapesti távolságokhoz mérten szerény hatótáv, és a lemerülés utáni több órás kiesés az okai. Ha én lennék a helyükben, biztosan egy kisebb területű városban kezdenék ilyen vállalkozásba, mondjuk Debrecenben” – mondja Bősz Zoltán, a City Taxi kereskedelmi és marketingmenedzsere.
Ők egyértelműen a japán hibridekben látják a tökéletes megoldást, 822 autójukból már több mint 100 ilyen. (Egyes vélekedések szerint éppen a kelet-európai taxisok újdonsült hibrid-imádata állhat a Priusok közelmúltban megugrott lopásai mögött. Itt olvashat a japán hibrid elképesztő helyezéséről a lopott autók toplistáján.)
Metál is ezekre voksol: „amikor a legújabb hibrid 3-4 literes fogyasztás mellett elmegy 700-800 kilométert, el kell gondolkodni, hogy ilyen kevés üzemanyag megspórolásáért cserébe érdemes-e lemondani az üzembiztonságról. Ennek ellenére sok siker kívánok a vállalkozásnak.”
Megtanítják vezetni a taxisokat
Vezetési tanácsot kértek tőlünk – árulta el kérdésünkre Horváth Gergő, a márka kommunikációs menedzsere, amit örömmel biztosítanak a taxisoknak. „A hatótáv szempontjából nagyon fontos a vezetési stílus optimalizálása. Természetesen azon partnereinknek, akik igényt tartanak rá, örömmel tartunk tréninget, hogy minél hatékonyabban tudják kiaknázni a tisztán elektromos autózásban rejlő lehetőségeket.”
Kíváncsiak voltunk a Nissannál létező taxis kedvezményre, de ennek a mértékét sem árulta el Horváth, miközben nyilvánvaló, hogy 65 darabos vásárlásnál egészen más kategória az egyedi döntés után adott kedvezmény.
A 65 darabos értékesítéssel ez lesz a Nissan hazai történetében az első év, amikor 100-nál több Leafet adnak el. Horváth szerint a taxis cég döntése „újabb mérföldkő a magyarországi elektromos autó piacon”.
Nekünk mennyit ment el a Leaf egy feltöltéssel?
Először is: a legtöbbet! A versenytársaival való összehasonlítást a mostaninál picit hidegebb decemberben, ha szerény különbséggel is, de megnyerte a teljes lemerülésig megtett 117,5 kilométerrel (annak 199 kilométer volt a gyár által megadott hatótávja). Összehasonlító tesztünk második helyezettje az e-Golf lett 108,4 kilométerrel (130-190 a gyári adat), míg harmadik a BMW i3 102,6 valóságban megtett kilométerrel (190 a hivatalos).
Ezen az összehasonlító teszten felül is szerkesztőségünk minden tagja használta már a Leafet hosszabb-rövidebb ideig, télen és nyáron. Leegyszerűsítve a tapasztalatokat kijelenthető, hogy városban igen takarékosan közlekedve 130-140 kilométer a hatótávja, a számára életidegen autópályán 130-ra állítva a tempomatot viszont 80 kilométert sem képes megtenni.
Ráadásául ez a legolcsóbb kompakt méretű elektromos autó a maga 8,78 milliós induló árával, miközben a picit tágasabb e-Golf 11,39 millió, a valamivel szűkebb, és jóval kisebb csomagtartós i3 ára tisztán elektromos verzióban 11,83 millió. Utóbbi méretei miatt nem is fér bele a taxisrendelet kereteibe.
Hogy miért hangsúlyoztuk az időjárást e bekezdés első mondatában? Mi biztosan nem a tél közeledtével indítanánk egy elektromos autós vállalkozást, hiszen a meleg nyárhoz képest a fagyos reggelek akár 10-20 százalékkal is lecsökkenthetik az egyébként is szerény hatótávot.
Olvasd el Magyarország legelső elektromos autós összehasonlító tesztjét!