2015 első nyolc hónapjában
– 5 autótolvajokból és csatolmányaikból álló bandát számoltak fel a rendőrök
– lefüleltek 2 illegális nyomdát, amelyekben okmányokat hamisítottak
– megtaláltak 387 ellopott személyautót és 18 darab mezőgazdasági járművet
– a korábbiaknál kevesebb kocsit loptak a bűnözők
Remek hírek azok után, hogy hosszú évekig szabadon garázdálkodhattak az autótolvajok Magyarországon. A rendőrök az ellopott autóknak csak elenyésző részét találták meg, 2010-2013 között mindössze 5-6 százalékát, idén viszont 15-16-ot. Ráadásul a 2010 után emelkedésnek indult lopásszám úgy tűnik, ismét egyre kisebb.
Két pozitív fordulat, tisztán látszanak az alábbi táblázatban.
Mivel 2010-ig évről évre folyamatosan csökkent a járműlopás, azaz korábban még több kocsi tűnt el, jó eséllyel pozitív rekordot hozhat 2015 egésze. Megnéztük, mi áll az eredmények mögött.Összeállt a szupercsapat?
A 2010-től újra emelkedő lopásszámra 2014 áprilisában reagált érdemben a rendőrség, és ma már elmondhatjuk, eredményesen. A több intézkedésből álló csomag talán legfontosabbja, hogy a Pest Megyei Rendőr-főkapitányságon felállítottak egy különálló, csak ezzel a bűncselekménnyel foglalkozó nyomozócsoportot.
Ez nem jelent fizikai elválasztást az ORFK-tól, hiszen ez a megyei kapitányság szintén a Teve utca 4-6. alatt működik, mégis lehet indokot találni az ide rendelésükre. Darabra Budapesten lopják el a legtöbb autót, amelyek nagy részét az agglomerációba szállítva, a főváros körüli településeken szedik darabjaira a bűnbandák.
Ráadásul a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesülethez (NAKE) 2014-ben érkezett bejelentések alapján Dunakeszi, Budaörs, Kistarcsa és Szigetszentmiklós benne van a top 5-ben a lakosságszámukra vetített autólopások számában.
A lopott autók toplistája 2015-ben
A Belügyminisztérium adatai alapján itt a tíz legjobban lopott márka, valamint az elvitt autók száma 2015 első nyolc hónapjából.
1, Volkswagen 241
2, Ford 205
3, Suzuki 189
4, Renault 158
5, Toyota 145
6, Opel 142
7, Audi 84
8, BMW 84
9, Skoda 83
10, Honda 68
A külön nyomozócsoport létrehozásának oka „az eljárások párhuzamosságának kiküszöbölése, a koordinációs tevékenység, és az eredményesebb felderítés” – válaszolta a Vezess.hu kérdésére az ORFK.
Az elmúlt évtizedekben is működtek különféle elnevezéssel, hatáskörrel és létszámmal az autótolvaj-bandák felszámolására törekvő rendőrségi egységek, talán a Gepárd Csoportot emlegetik ma is a legtöbben. Amikor rendőrökkel beszélgetve ezek felszámolásának okára kérdezünk, rendre széttárt kezek és furcsa arckifejezés a válasz.
Új módszerrel dolgoznak
Nemcsak a nyomozócsoport új, hanem az ORFK szerint a módszerük is. „Az ügyek elemzését, értékelését követően az új koncepció szerint az egymás tevékenységéről tudó gépjárműbűnöző-csoportok közös hátterét számoljuk fel. E tevékenység során több illegális nyomdát, alvázszámátütőt és okmányhamisítót vontunk eljárás alá, a hozzájuk kapcsolódó orgazdákkal. Ennek eredményeképpen fogtuk el később a gépjárműtolvajokat is” – magyarázza a rendőrség.
Régóta köztudott, hogy a lopott járművek értékesítése országhatárokon átívelő biznisz, állítólag ezen a ponton is sikeresebben támadja mostanában az ORFK a bandákat. Szorosabban együttműködnek a környező országokkal a felderítő munkában, fizikailag is részt vesznek nemzetközi akciókban, amelyek a rendőrség szerint szintén hoztak kézzel fogható eredményeket.
Szerencséjük is volt a zsaruknak
Furcsa egybeesés, de az elmúlt 1,5 év egyik legnagyobb fogása éppen 2014 áprilisában történt, pont, amikor felállt az önálló nyomozócsoport. Csakhogy itt két balfácán ügyetlenkedése döntött be egy 9 tagú, tolvajokból, szerelőkből, orgazdákból, hamisítókból álló társaságot, akiken közel 100 lopott autó ment át.
Egy 23 és egy 21 éves kerepesi fiatalember ugyanis a lakhelyükön ellopott autó Fótra szállítása közben elszállt az útról március 4-én, és felborult. Leléptek, de egy hónap múlva nyakon csípték őket, és a kihallgatásuk közben beismerték közel 100 autó ellopását a fővárosból és környékéről.
Innen nem volt megállás, pár hét múlva a banda újabb tagjai kerültek rendőrkézre, összesen 9-en.
Miért nem jó a csaliautó?
A rendőrségi statisztikák és a NAKE adatbázisa nemcsak településekre, hanem kerületre, akár utcákra lebontva is pontosan megmutatja a tolvajok kedvelt helyszíneit.
1. Suzuki Swift
2. Ford Fiesta
3. Ford Focus
4. Renault Megane
5. Suzuki SX4
6. Toyota Corolla
7. Toyota Prius
8. Volkswagen Golf
9. Audi A4
10. Opel Astra
Ennek a két információnak a birtokában szokták a rendőrségnek szegezni a kérdést: nem lehetne már a tolvajlás pillanatában nyakon csípni ezeket a szar alakokat, mondjuk egy csaliautó kihelyezésével? Oda bekészítve a horgot, ahol sokat lopnak, olyan autóból egy csilli-villi példányt, amire ugranak.
Szó szerint itt a rendőrség válasza erre. „A tolvajok tetten érése a gépjárműlopás vagy jármű önkényes elvétele bűncselekményi kategóriák elhatárolása miatt aggályos módszer: ha az elkövető kinyitja a járművet és ekkor történik az elfogás, az gépjárműfeltörés; ha elindul vele, akkor jármű önkényes elvétele és a nyomozó hatóságnak kell bizonyítania a lopási szándékot, amely a szervezettség miatt nem mindig bizonyítható. Ráadásul egy autótolvaj üldözése aránytalan kockázattal jár, mind a vétlen állampolgárok, mind a közlekedés többi résztvevője számára.”
Ne hagyjuk ennyiben ezt a dolgot, akkor hadd kérdezzük meg: ezeken a jogszabályokon vajon miért nem változtat a kormány a rendőrség megsegítése érdekében?
Azt sem tudjuk, hogy férfi vagy nő
Persze, ne csak másra mutogassanak az autótulajdonosok, maguk is sokat tehetnek saját járművük védelmében. Mi is írtunk már számos hasznos tanácsot, a rendőrség ezúton is üzeni: a gyári lopásgátlókat jól ismerő tolvajok ellen muszáj attól független védelmi rendszer a kocsiba. Külön jó, ha ennek része egy GPS-jeladó, ugyanis még mindig divat az ellopott autók pihentetése pár utcával arrébb; ha már nem védte meg a rendszer a kocsit, abban még segíthet, hogy az egyenruhások utólag megtalálják.
Azt is határozottan állítja az ORFK, hogy „az elmúlt évek tapasztalatai szerint nyílt rendőri jelenléttel és térfigyelő kamerarendszerek telepítésével csökkenthető a gépkocsilopások száma”. Saját tapasztalataink alapján utóbbival sajnos nem tudunk azonosulni. Sokszor elég egy jól előrehúzott kapucni a tolvaj fején, pláne ha éjszaka viszi a kinézett kocsit, ráadásul a térfigyelő kamerák sok esetben nem működnek, vagy ha igen, használhatatlanul pocsék minőségű képet rögzítenek.
Egyáltalán nem vagyunk a kamerák ellen, csak azt szeretnénk, ha az adófizetők biztonságérzetének hamis erősítése helyett valóban működő, és valóban használható felvételt készítenének az utcai kamerák a bűnözőkről.
A kollégánktól ellopott autó folyamatosan egy térfigyelő kamerával szemben parkolt, éppen onnan vitte el a tolvaj. Megkérte a rendőröket, hogy nézzék meg a felvételt.
– Felvette a tolvajt a kamera? – kérdezte a kerületi kapitányságon.
– Igen, felvette – felelte a nyomozást vezető rendőr.
– Megvan a tolvaj arca?
– Sajnos nincs.
– Az hogy lehet?
– Uram, annyira rossz minőségű a felvétel, hogy azt sem tudjuk megmondani, férfi az illető vagy nő.
Hiába vette fel a térfigyelő kamera a tolvaj minden mozdulatát hosszú perceken át, részben a használhatatlan felvétel miatt ez a kocsi soha nem lett meg. Pedig amikor beült az autóba a bűnöző, az arca éppen a kamera felé nézett.
De nincs veszve minden, korábban írtunk egy cikket arról, hogyan lehet átverni az autótolvajokat. Érdemes elolvasni.