Dávid menő kőműves vállalkozó Baranyában. Egy családi ház kivitelezésén munkálkodott, amikor ebédidőben felhívta a felesége, későn végez, menjen el a gyerekért az iskolába, majd vigye el a magántanárhoz angolra – így indul a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk következő sztorija.

Felesége kérésének eleget téve aznap a szokásosnál hamarabb befejezte a munkát, és elindult a szomszédos Pécsre, az iskolához. Épphogy beért a megyeszékhelyre, amikor egy jobb oldali mellékutcából kikanyarodott elé egy kerékpáros az Elsőbbségadás kötelező tábla ellenére. János egyáltalán nem nézett körül.

Dávid észnél volt, azonnal hatalmasat fékezett és hirtelen balra kormányzott, de a legnagyobb igyekezete ellenére sem sikerült elkerülni az ütközést. Platós VW Transporterével elütötte a biciklist.

János életét nem tudták megmenteni

János súlyos sérüléseket szenvedett, sajnos a kórházba szállítás közben meghalt. A halálos baleset miatt az ügyben gyanúsítottá váló Dávid jogosítványát hivatalból bevonták, védelmével a közlekedési büntetőjogra szakosodott Székely Ügyvédi Irodát bízta meg.

A nyomozás során részletesen elmesélte, hogy a baleset napján szép, tiszta idő volt, az úttest pedig száraz. Semmi nem vonta el a figyelmét aznap délután, ahogy útközben mindig, ezúttal is a vezetésre koncentrált. A baleset körülményeiről elmondott szavai megegyeztek a kirendelt igazságügyi szakértő megállapításával.

Figyelmetlen volt a kerékpáros, gyorsan hajtott az autós. A bringás sajnos életével fizetett, a sofőrt bíróság elé állították.

Sajnos nem ritka a kerékpáros baleset, ez itt tegnapi, Szegedről (fotó: delmagyar.hu, Segesvári Csaba)

Sajnos nem ritka a kerékpáros baleset, ez itt tegnapi, Szegedről (fotó: delmagyar.hu, Segesvári Csaba)

Kiderült, Dávid gyorsan hajtott

Ilyenkor sablonkérdés, hogy a gyanúsított elismeri-e a baleset bekövetkezésében a felelősségét, amire Dávid határozott nemmel felelt. Annak ellenére, hogy kiderült: a városba vezető úton a megengedett 50 km/óra helyett körülbelül 75-80-nal hajtott.

Elmondta, hogy a biciklist nagyjából 25-35 méter távolságból vette észre, miközben kiemelte, az ütközés helye előtt méretes fa áll, ami akadályozza az autósok rálátását a kereszteződésre. Állította, hogy amint meglátta a kerékpárost kikanyarodni, rögvest a fékbe taposott, és félrehúzta a kormányt. Úgy saccolta, olyan 40 km/óra körüli sebességgel ütötte el a bringást, aki szerinte észre sem vette a kisteherautóját.

A vád: halálos közúti baleset gondatlan okozása

Fontos adaléka az ügynek, hogy a nyomozás során kirendelt szakértő megállapította: a főútra hajtáskor nem csak Dávid valós sebessége (75-80 km/óra) miatt volt féktávon belül hozzá képest a kerékpár, sajnos annyira közel voltak egymáshoz, hogy 50-es tempónál is féktávon belül lett volna János.

Végül az ügyészség mindkettőjüket hibásnak nyilvánította, és kimondta: a vádlott megszegte a KRESZ 26. § (1) bekezdésének a) pontját (sebességhatár-túllépés), a sértett pedig a KRESZ 28. § (2) bekezdésének b) pontját (elsőbbségadás útkereszteződésben). Dávid ellen a vád „halálos közúti baleset gondatlan okozása” lett. A Székely Ügyvédi Iroda szerint a bíróság igen részletes bizonyítást vett fel, ahol próbálta rekonstruálni a történteket.

A védelem nagyrészt arra épült, hogy a forgalomban részt vevő autósok ún. baleset-elhárítási kötelezettsége csak a lassító fékezésre terjed ki, a vészfékezésre nem. Dávid ezt is megtette annak ellenére, hogy a balesetet nem lehetett elkerülni.

Több hónapos tárgyalássorozat végén a bíróság felmentette Dávidot a vád alól. Ennek oka, hogy egyértelművé vált: a baleset akkor is bekövetkezett volna, ha a kisteherautó a megengedett 50 km/órával közlekedik, ezért a vádlott gyorshajtása nem áll okozati összefüggésben a balesettel.

Néhány érdekesebb sztori:

Gyalogosok fogták meg a szökevény gázolót

A rendőrök orra előtt fújta el a szél a bizonyítékot

Így lop a magyar szervezetten