Ön ül az autójában Budapest közepén, szokás szerint halad A-ból B-be, miközben kedvenc mulatós zenéje jókedvvel tölti meg az utasteret. Mondjuk, éppen a József Attila utcából fordítja be kocsiját aznapi úti célja a Sas utcába, amikor olyan 150 méter után valami nagyon furcsa, és addig sosem tapasztalt dolog történik.
 
Elfogy az út. Pontosabban a nyílegyenes Sas utca totálisan véget ér (lezárták felújítás miatt, nincs tovább), és ideiglenesen kihelyezett táblák beterelik Önt és vidáman zengő járművét a föld alá. Mégpedig egy robotizált mélygarázsba, ahol gépek liftezik 5 különböző földalatti szinten az autókat. Ilyet még a sokat megélt pesti ember sem nagyon látott.

Ön természetesen nem száll ki az autójából, hiszen esze ágában sincs parkolni, éppen szeretne eljutni kocsijával az imént említett B pontba. Így aztán előre nyújtott nyakkal nézelődik, hogy mi van, erősebben markolja a kormányt, lassít picit, óvatosan elevickél jobbra, aztán balra, majd ismét jobbra, mígnem egyszer csak feltűnik a kijárat, nagy gázzal máris visszakapaszkodik a mélyből a föld napsütötte felszínére. Visszaáll a világ rendje, újra a Sas utcában tekerheti fel a hangerőt a négy magyar Michelin-csillagos étterem egyikének teraszán étkező gurmék megdöbbenésére. (Az utca legismertebb politikusa, Schmuck Andor is feltűnik szokásos fekete öltöny/fehér ing/fekete nyakkendős szerelésében, széles mosollyal köszön, majd tovább baktat.)

„Naponta olyan 500 autós megkérdezi, hogy akkor most hogyan tovább” – meséli a mélygarázs egyik alkalmazottja a bejáratnál. Ilyen forgalomirányítási megoldással – miszerint egy közút forgalmát ideiglenesen egy működő mélygarázsba terelik, majd onnan vissza az útra – hozzánk hasonlóan az erre autózók sem találkoztak.

Megkérdeztük a BKK-t, és két dolog derült ki:
 1, kérdésünkre nem tudnak hasonlót említeni az elmúlt évtizedből
 2, nem hozzájuk tartozik ez a felújítás
Végül megtaláltuk a kivitelezőt, akivel végig jártuk és fotóztuk ezt a különleges szakaszt. Jöjjenek velünk!

Meglehetősen szokatlan a módszer, van is értetlenkedés. Pedig még égből lógó színes szalagok is simogatják az autókat.

Ez itt a meglehetősen forgalmas József Attila utca. Mögöttünk kezdődik az elegáns Andrássy, balunkra a napsütésben fürdőző deszkás srácokkal teli Erzsébet ér, előttünk valahol a Lánchíd a Dunával, és a szépséges Vár-heggyel – de mi mindjárt jobbra fordulunk a Sas utcába, ahol elautókázunk a Bazilika előtt. Pontosabban mégsem, de ez mindjárt kiderül. Jobbra már jelzik a táblák, forgalmi rend változásra kell számítani

Ez itt a meglehetősen forgalmas József Attila utca. Mögöttünk kezdődik az elegáns Andrássy, balunkra a napsütésben fürdőző deszkás srácokkal teli Erzsébet ér, előttünk valahol a Lánchíd a Dunával, és a szépséges Vár-heggyel – de mi mindjárt jobbra fordulunk a Sas utcába, ahol elautókázunk a Bazilika előtt. Pontosabban mégsem, de ez mindjárt kiderül. Jobbra már jelzik a táblák, forgalmi rend változásra kell számítani


Egyelőre a legfontosabb, egyúttal legérdekesebb infó a 2 méteres magasságkorlátozás egy nyílt utca bejáratánál

Egyelőre a legfontosabb, egyúttal legérdekesebb infó a 2 méteres magasságkorlátozás egy nyílt utca bejáratánál


Kanyarodunk rá a Sas utcára, na, itt aztán van minden, akár a cirkuszban. Piros-fehér szalag vízszintesen kifeszítve 2 méter magasan, felette lógó szalagok, két oldalt KRESZ-táblák (gyanús lehet már itt az LPG-s tiltás), és még egy biztonsági őrt is kiállítottak. Két lehetőségünk volt” – mondja Tóth Sándor, a kivitelezést végző Budapest-Lipótváros Városfejlesztő Kft. vezetője -, vagy lezárjuk teljesen az utcát, vagy hosszabb ideig tart a felújítás ugyan, de szakaszos lesz a lezárás, viszont közben a mélygarázsba terelve az átmenő forgalmat, változatlanul használhatják az autósok az utcát. Minél kevesebb problémát és fennakadást akartunk okozni az autósoknak, és a vendéglátóhelyeknek, így utóbbi mellett döntöttünk

Kanyarodunk rá a Sas utcára, na, itt aztán van minden, akár a cirkuszban. Piros-fehér szalag vízszintesen kifeszítve 2 méter magasan, felette lógó szalagok, két oldalt KRESZ-táblák (gyanús lehet már itt az LPG-s tiltás), és még egy biztonsági őrt is kiállítottak. Két lehetőségünk volt” – mondja Tóth Sándor, a kivitelezést végző Budapest-Lipótváros Városfejlesztő Kft. vezetője -, vagy lezárjuk teljesen az utcát, vagy hosszabb ideig tart a felújítás ugyan, de szakaszos lesz a lezárás, viszont közben a mélygarázsba terelve az átmenő forgalmat, változatlanul használhatják az autósok az utcát. Minél kevesebb problémát és fennakadást akartunk okozni az autósoknak, és a vendéglátóhelyeknek, így utóbbi mellett döntöttünk


Valaki máris segítségre szorul, pedig a java még hátra van. Az őr szerint sokan kérdezősködnek, a taxisok dühöngenek, amikor leszereltetik velük a 1,2 méteres tetőantennát

Valaki máris segítségre szorul, pedig a java még hátra van. Az őr szerint sokan kérdezősködnek, a taxisok dühöngenek, amikor leszereltetik velük a 1,2 méteres tetőantennát


Kiforgatták az autók a díszkő egy részét, ezért a felújítás. Karácsonyra szeretnék befejezni

Kiforgatták az autók a díszkő egy részét, ezért a felújítás. Karácsonyra szeretnék befejezni


A Sas utca és neves teraszai. Valami felsejlik a távolból az autósoknak

A Sas utca és neves teraszai. Valami felsejlik a távolból az autósoknak


Balra kerítés, Behajtani tilos tábla és jobbra lefelé mutató Kötelező haladási irány tábla tereli a föld alá az autósokat. A Suzuki és a BMW kanyarodott is lefelé

Balra kerítés, Behajtani tilos tábla és jobbra lefelé mutató Kötelező haladási irány tábla tereli a föld alá az autósokat. A Suzuki és a BMW kanyarodott is lefelé


Ellenben ez a férfi a Borával megpróbálta a lehetetlent, tovább menni a felszínen. Ez még neki sem sikerült, kis gondolkodás után visszatolatott

Ellenben ez a férfi a Borával megpróbálta a lehetetlent, tovább menni a felszínen. Ez még neki sem sikerült, kis gondolkodás után visszatolatott


Aztán bizonytalanul lekanyarodott az ismeretlen mélybe. Tóth Sándor állítja: az autósok félnek a mélygarázsoktól

Aztán bizonytalanul lekanyarodott az ismeretlen mélybe. Tóth Sándor állítja: az autósok félnek a mélygarázsoktól


Ez a Bentley lendületesen érkezett, nyilvánvalóan rutinból hajtott le. Itt már nem szalag jelzi a 2 méteres magasságkorlátot, a közlekedést a KRESZ szabályozza a föld alatt is

Ez a Bentley lendületesen érkezett, nyilvánvalóan rutinból hajtott le. Itt már nem szalag jelzi a 2 méteres magasságkorlátot, a közlekedést a KRESZ szabályozza a föld alatt is


Hatalmas piros felirat jelzi az ide kényszerített átmenő forgalomnak, hogy itt emberek sétálnak. Van még belőle vagy 6-8 darab

Hatalmas piros felirat jelzi az ide kényszerített átmenő forgalomnak, hogy itt emberek sétálnak. Van még belőle vagy 6-8 darab


Ilyen kis maszek táblácskákkal is próbálják segíteni az eligazodást. Miközben itt álltunk, egy pözsós néni letekerte az ablakot, és kiszólt a kocsijából, hogy hát ő most jött le ide, de szeretne kimenni. Mi a teendője?

Ilyen kis maszek táblácskákkal is próbálják segíteni az eligazodást. Miközben itt álltunk, egy pözsós néni letekerte az ablakot, és kiszólt a kocsijából, hogy hát ő most jött le ide, de szeretne kimenni. Mi a teendője?


Jobbra fordulás után van ez a kis egyenes, sok lelógó szalaggal. A Transporter még éppen hogy elfér, a szalagok már simogatják a tetejét

Jobbra fordulás után van ez a kis egyenes, sok lelógó szalaggal. A Transporter még éppen hogy elfér, a szalagok már simogatják a tetejét


Van itt forgalom bőven. Nem tudni, hogy 24 óra alatt hány ezer autó gurulhat át, Tóth szerint így is harmadolódott az utca átmenő forgalma

Van itt forgalom bőven. Nem tudni, hogy 24 óra alatt hány ezer autó gurulhat át, Tóth szerint így is harmadolódott az utca átmenő forgalma


Nem mindenki tartja be az 5 km/órás korlátozást

Nem mindenki tartja be az 5 km/órás korlátozást


Pedig tényleg nem spórolt a kivitelező a figyelmeztetésekkel

Pedig tényleg nem spórolt a kivitelező a figyelmeztetésekkel


Aki parkol, ilyen kis boxokba áll be balra, majd magára hagyja autóját, amit liftek süllyesztenek be a még lejjebb elterülő 4 szint valamelyikére

Aki parkol, ilyen kis boxokba áll be balra, majd magára hagyja autóját, amit liftek süllyesztenek be a még lejjebb elterülő 4 szint valamelyikére


Összesen 400 autónak alakítottak ki helyet. A parkolás első órájának díja 600 forint, majd minden megkezdett félóra 250 forint, a havi bérlet 53 000 forint

Összesen 400 autónak alakítottak ki helyet. A parkolás első órájának díja 600 forint, majd minden megkezdett félóra 250 forint, a havi bérlet 53 000 forint


Kanyar balra, már nincs sok hátra

Kanyar balra, már nincs sok hátra


Itt pedig jobbra, aztán már kint is vagyunk

Itt pedig jobbra, aztán már kint is vagyunk


Ugye, mondtam

Ugye, mondtam


Méterre pontosan addig tart a felszíni lezárás, amíg a mélygarázs elnyeli az autókat

Méterre pontosan addig tart a felszíni lezárás, amíg a mélygarázs elnyeli az autókat


Ez még csak egy próbarakás, ilyen lesz majd az új útburkolat. Három lépcsőben újítja fel az utcát a Kft., a jövő héttől a mélygarázs kijárata és az Arany János utca közötti résznek állnak neki. Mivel decemberben jelentősen megnő a Bazilika előtti tér díszes karácsonyi vására miatt az ide özönlő turista, és egyéb forgalom, abban a hónapban szeretnék teljesen befejezni a munkálatokat. Addig viszont figyeljenek az autósok, lesznek még változások

Ez még csak egy próbarakás, ilyen lesz majd az új útburkolat. Három lépcsőben újítja fel az utcát a Kft., a jövő héttől a mélygarázs kijárata és az Arany János utca közötti résznek állnak neki. Mivel decemberben jelentősen megnő a Bazilika előtti tér díszes karácsonyi vására miatt az ide özönlő turista, és egyéb forgalom, abban a hónapban szeretnék teljesen befejezni a munkálatokat. Addig viszont figyeljenek az autósok, lesznek még változások


Ennél nagyobb csoda is van Magyarországon – most sasoljon igazán