A hívogató tavaszi napsütés vette rá a 17 éves Zsombort, hogy elkérve édesapja Octaviáját elinduljon a Balatonhoz a barátnőjével. A kellemes szombat délelőtti időjárás ideálisnak tűnt a kiránduláshoz, a pár hónapos jogosítványa is kívánta a kilométereket – így indul a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk következő sztorija.
Immár a Balaton-parti településen belül autózva, közel a kinézett vízparti étteremhez Zsombor letérni készült a főútról. Ahogy tanulta: csökkentette a sebességét, majd indexelt balra, amikor megtörtént a baj.
Hatalmas sebességgel feltűnt szemből egy gyorsasági motor
Dani két évvel volt idősebb. A nagyobb közúti rutinja miatt – vagy talán puszta adrenalinhajszolásból – elképesztő sebességgel húzott át a városon, a későbbi számítások szerint olyan 115-120 km/órával. Muszáj kihangsúlyozni, ez több mint kétszerese az adott úton megengedett maximális sebességnek.
Zsombor észlelte ugyan a távolból felé száguldó Kawasakit, de rosszul felmérve annak távolságát és tempóját, megkezdte nagy ívben a balra kanyarodást kb. 15-20 km/órás sebességgel. A szakértői vélemények szerint a szemközti sávba kanyarodáskor 44-48 méterre lehetett tőle a motor, azaz féktávon belül volt.
A Kawasaki fékezés és irányváltás nélkül az elé kanyarodó Skoda oldalába csapódott, majd beszorult az autó alá. Dani az ütközéskor lerepült róla, profi védőfelszerelése ellenére olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a mentővel gyorsan kiérkező orvos sem tudta megmenteni az életét. Az aszfalton fekve halt meg.
Biztonsági öve ellenére életveszélyesen megsérült Zsombor 16 éves barátnője is. Csonttöréseinek, a kialakult lég- és vérmell sérüléseinek a tényleges gyógyulási idejét 8-12 hétre tették orvosai.
Halálos közúti baleset okozásával vádolták meg Zsombort
A kezdő autós nem tagadta – sem a nyomozás során, sem a bírósági eljárásban -, hogy megszegte a KRESZ balra kanyarodásra vonatkozó előírásait. Védelmével a közlekedési ügyekre szakosodott Székely Ügyvédi Irodát megbízó Zsombor ugyanakkor arra hivatkozott, a motor szélsőséges sebessége megtévesztette őt. Sőt, a kanyarodás megkezdésekor állítása szerint nem láthatta a Kawasakit.
Zsombor szerint a balesetért egyértelműen a kawasakis gyorshajtása a felelős. Ennek illusztrálására megismételjük: a motoros fékezés és irányváltoztatás nélkül ütközött a Skodába.
Fontos ide idézni a nyomozás során kirendelt műszaki szakértő kissé nyakatekertnek tűnő megállapítását is, miszerint „a motoros a veszélyhelyzet felismerésének pillanatában a megengedett 50 km/óra sebesség alkalmazásához képest is lassító fékezés mellett szintén féktávolságon belül járt motorkerékpárjával, de még a vészfékezés alkalmazása mellett is a féktávolságon belül volt”.
Milyen ítélet született?
A bíróság szerint mind a ketten hibáztak.
A közúti baleset azért következett be – áll az ítélet indoklásában -, mert Zsombor megszegte a KRESZ 31. § (5) bekezdés c) pont I. fordulatában írt rendelkezést. Ennek lényege, hogy balra kanyarodáskor elsőbbséget kell adni a szemből érkező, egyenesen továbbhaladó járműnek.
Dani viszont a KRESZ 26. § (1) bekezdés a) pontját szegte meg, azaz túllépte a sebességhatárt.
Első ránézésre érdekessége az ítéletnek, hogy azt állítja: Dani gyorshajtása – az igazságügyi műszaki szakértő véleményére alapozva – nem áll a bekövetkezett balesettel közvetlen ok-okozati összefüggésben.
Végül a bíróság elsőfokú ítélete Zsombort bűnösnek mondta ki közúti baleset okozásának vétségében, és ezért őt 1 év 2 hónapi fogházbüntetésre és 2 év 6 hónapi közúti járművezetéstől eltiltásra ítélte.
A fogházbüntetés végrehajtását 2 év próbaidőre felfüggesztették.
Sorozatunk néhány érdekesebb, korábbi sztorija:
Rendszámbuheráló motorosokat fogtak a zsaruk
Börtönbe megy a figyelmetlen nyugdíjas
Tibi csak 4 másodpercet vezetett, tragédia lett a vége