A szentendrei öreg Silver Shadow után egy még egzotikusabb magyar szálat próbáltunk hozzáadni a Rolls-túrához: nekiláttunk keresni egy Rolls-Royce motoros repülőgépet. A brit márka ugyanis nem csak csodás luxusautóiról, de aviatikai termékeiről is régóta ismert.

Mi ez a sok Rolls-izé?

Az úgy van, hogy kaptunk két Rolls-Royce-ot Budapesten: nesztek, itt a kulcs, lécci vigyétek el őket Szófiába, köszi! És mi mentünk.

Röviden ennyi, a részletek ebben a cikkben olvashatók. A cikkeket az útról ebbe a rovatba gyűjtjük. Jó szórakozást!

Bár sok mai polgári repülőben is Rolls-Royce hajtómű dolgozik, nem nagyon volt esélyünk leszervezni egy találkozót egy korszerű repülő RR-termékkel. Egyrészt a márkához köthető két legismertebb gép, a 380-as Airbus és a Boeing 787 Dreamliner elég ritkán jár Budapesten, másrészt nem is egyszerű két civil autóval bemenni az élő Liszt Ferihegyi forgalomba. A magyar honvédség aktív repülőállományában is hiába kerestünk volna Rolls-motort, a mai Gripenekben a Volvo által gyártott, General Electric-licensz alapján készült hajtóművek vannak.

A Rolls-Royce nem csak autókat gyárt ám! 1
Nagyon távoli rokonok futottak össze a magyar Alföldön.

Nagyon távoli rokonok futottak össze a magyar Alföldön.

Viszont a Gripen egyik elődjében, a SAAB Draken J35D-ben igenis volt Rolls-motor. Nem mindben, de állítólag a Rolls-Royce Avon hajtóműves változat volt a legerősebb, leggyorsabb változat. És vajon hol található meg egy ilyen repülőgép ma Magyarországon? Hát természetesen az ország leglátványosabb korszerű harcászati múzeumában, a Pintér Művek által működtetett Haditechnikai Parkban, Kecelen.
A Saab 35 Draken J 35D kódjelű verziójában szolgált Rolls-Royce hajtómű, az Avon szériából. Ez az 1950-es években fejlesztett erőforrás váltotta le a még belső égésű Merlin motorokat, és lett a gyártó egyik legsikeresebb konstrukciója a II. világháború utáni időszakban.

A Saab 35 Draken J 35D kódjelű verziójában szolgált Rolls-Royce hajtómű, az Avon szériából. Ez az 1950-es években fejlesztett erőforrás váltotta le a még belső égésű Merlin motorokat, és lett a gyártó egyik legsikeresebb konstrukciója a II. világháború utáni időszakban.

Állítólag sosem engedtek még be látogatót autóval a temérdek harcjármű közé a gondosan ápolt gyepre, de hát két gyönyörű Rolls-Royce egyszerre, egy helyen mindenkit levesz a lábáról. Mi is bemehettünk velük fotózkodni, videózni.

A Rolls-Royce és a repülés

Henry Royce és Charles Rolls közös vállalkozásában 1906-ban készült el az első autó, a Silver Ghost modell. A repülőgép-motorok gyártásába 1914-ben fogtak bele, az első világháborúban az antant légierejének nagyjából felét a V12-es Rolls-Royce Eagle motoros repülők tették ki.

A második világháborúban a Merlin motorral (Spitfire, Hurricane) alapozta meg máig tartó hírnevét a márka, ekkor nőtte ki magát igazi világcéggé a Rolls-Royce aviatikai üzletága. 1944-ben elkészült az első gázturbinás motor is a cégnél, a Gloster Meteor nevű gépben mutatkozott be. (Később a Concorde-ban is Rolls-féle gázturbinás motor dolgozott.)

1990-ben a Rolls-Royce és a BMW joint venture-megállapodást kötött jet-hajtóművek fejlesztésére, gyártására. Aztán úgy alakult, hogy míg az autóiparban ma a BMW dominál a brit márka felett, a repülőgép-technikában a Rolls-Royce maradt az úr a háznál. 1995-ben a RR megvásárolta az indianapolisi Allison Engine Companyt, a rendkívül sikeres Embraer regionális jetek hajtómű-beszállítóját.

1998-ban a Rolls-Royce autók gyártása a Volkswagenhez került, a repülőmotoros üzletág viszont máig önállóan működik. A RR-plakettes hajtóművek nem csak repülőkben, helikopterekben, hajókban is feltűnnek, mind a civil kereskedelmi szállításban, mind a hadiiparban.

A Draken volt az első Európában fejlesztett és készült szuperszonikus harci repülő. 1955 és 1974 között gyártották a Saabnál, utolsó példányait Ausztriában vonták ki a hadrendből, 2005-ben.

A Wraith 800 Nm nyomatéka sem szerény teljesítmény, de azért a Draken 56.4 kN tolóereje lehet csak igazán lélegzetelállító élmény.

A Wraith 800 Nm nyomatéka sem szerény teljesítmény, de azért a Draken 56.4 kN tolóereje lehet csak igazán lélegzetelállító élmény.

A gép legfőbb különlegessége nem a motorja, hanem a szárnya. A kettős deltaszárny elülső része nagyon keskeny, a hátsó nagyon széles, így a J35 kis és nagy tempónál egyaránt stabil és jól irányítható volt. A gépnek nincs vízszintes vezérsíkja, a csűrőlapok töltik be a magassági kormány szerepét is. (Ezt az irányítóberendezést elevonnak hívják.)
Aki rengeteg leszerelt katonai járművet, repülőt szeretne látni, a keceli Haditechnikai Múzeumba kell annak menni. Bár a szabad ég alatt lassan rozsdásodó rengeteg ZIL, KRAZ látványa elég lehangoló.

Aki rengeteg leszerelt katonai járművet, repülőt szeretne látni, a keceli Haditechnikai Múzeumba kell annak menni. Bár a szabad ég alatt lassan rozsdásodó rengeteg ZIL, KRAZ látványa elég lehangoló.

A Draken másik érdekessége a futóműve: négy tengelyen, öt keréken gurult a gép. Az orrfutó és a főfutók mögött ugyanis egy extra tengelyen két kis kerék akadályozta meg a repülőt felszálláskor a hátrabillenésben. A repülő elsősorban elfogó vadászgépként szolgált, de 450 kg maximális tömegű bombát is hordozhatott.

A többi Rolls-túrás anyagunkat itt találod!