Vitathatatlanul egyidős az autógyártással a női nevek hivatalos és alternatív használata. Előbbire remek példa a legelső márkanév, amely egy motormániás jóember „csalása” után ragadt a pionír autógyártóra. Amint sokak számára köztudott, Emil Jelinek az ő szeretett Mercedes lánya nevén nevezett be 1900 környékén pár autóversenyre, és a dicső győzelmek örökre ráakasztották gyermeke nevét a férfi által nem csak hajtott, de forgalmazott automobilokra.
E cikk azonban – nyilván a teljesség igénye nélkül – az autók nép által adott neveivel foglalkozik. Természetesen itt sem kellett sokat várni az első igazán híres keresztelőre.
Plusz rusnya élőlényekre asszociálnak a járműveket becézgető férfiak.
Plusz rusnya élőlényekre asszociálnak a járműveket becézgető férfiak.
Fotó megosztása:
A világ járműgyártását megreformáló T-modelt „Bádog Böskének” (Tin Lizzy) nevezte a kor Amerikája
A világ járműgyártását megreformáló T-modelt „Bádog Böskének” (Tin Lizzy) nevezte a kor Amerikája
Fotó megosztása:
Kevésbé ismert címkéje szerint „Bözsibusznak” is nevezték az Ikarus 55-öst, aminek a formás popójáról kapott Faros/Farosbusz beceneve volt a sokkal ismertebb
Kevésbé ismert címkéje szerint „Bözsibusznak” is nevezték az Ikarus 55-öst, aminek a formás popójáról kapott Faros/Farosbusz beceneve volt a sokkal ismertebb
Fotó megosztása:
A buszokat manapság is szereti becézni a nép, a mosonmagyaróvári Credókat például gyakran Kredencnek hívják, míg a BKV flottájából ismert Volvo 7700 A típusú csuklós buszokat Csuklóspolszkinak. Ez a származásra utal, ugyanis ezek a Volvo lengyelországi gyárában, Wroclwban készülnek
A buszokat manapság is szereti becézni a nép, a mosonmagyaróvári Credókat például gyakran Kredencnek hívják, míg a BKV flottájából ismert Volvo 7700 A típusú csuklós buszokat Csuklóspolszkinak. Ez a származásra utal, ugyanis ezek a Volvo lengyelországi gyárában, Wroclwban készülnek
Fotó megosztása:
Visszakanyarodva a '70-es és '80-as évekbe a Rába 831/832-eseket a "Tahír-macskájaként" emlegették, mivel a közel-keleti fuvarok során könnyedén megbirkóztak a hideggel és a hőséggel, valamint a hóval és a homokkal is. Emellett hívták még "Kisrábának", valamint "Fütyülősrábának" is, de még számtalan beceneve létezett. Maradva a fuvarszállításnál, sokan ismerik a Transportereket "Tranyó"-ként, míg a VW második generációs Caddy-jét "Puttonyos Golfként" is szokás emlegetni
Visszakanyarodva a '70-es és '80-as évekbe a Rába 831/832-eseket a "Tahír-macskájaként" emlegették, mivel a közel-keleti fuvarok során könnyedén megbirkóztak a hideggel és a hőséggel, valamint a hóval és a homokkal is. Emellett hívták még "Kisrábának", valamint "Fütyülősrábának" is, de még számtalan beceneve létezett. Maradva a fuvarszállításnál, sokan ismerik a Transportereket "Tranyó"-ként, míg a VW második generációs Caddy-jét "Puttonyos Golfként" is szokás emlegetni
Fotó megosztása:
Nehéz a legismertebbet kiválasztani, de talán a "Zöldségesmerci" kiemelkedik a mezőnyből. Az elpusztíthatatlan W123-ast persze nem csak a gulyáskommunizmusban is némi magánvagyont összemaszekolók tartották, államunk és pártunk vezetőit is ezzel fuvarozták fekete bőrkabátos sofőreik
Nehéz a legismertebbet kiválasztani, de talán a "Zöldségesmerci" kiemelkedik a mezőnyből. Az elpusztíthatatlan W123-ast persze nem csak a gulyáskommunizmusban is némi magánvagyont összemaszekolók tartották, államunk és pártunk vezetőit is ezzel fuvarozták fekete bőrkabátos sofőreik
Fotó megosztása:
Ilyen a "békaszemű" jelző, amit a XXXX Toyota Corolla és a W210-es Mercire is ráragasztottak, míg egyesek simán "Békának" csúfolták a XXX Nissan Micrát is
Ilyen a "békaszemű" jelző, amit a XXXX Toyota Corolla és a W210-es Mercire is ráragasztottak, míg egyesek simán "Békának" csúfolták a XXX Nissan Micrát is
Fotó megosztása:
Egészen másfajta emberek rajonganak a "Cápa BMW-kért", nem is soroljuk a kódneveket, annyira összeforrott a márkával a tengerek orrnehéz ragadozójának neve. Habár egy kedves kollégám szerint az ő 1997-es Galantjához jobban illik az elnevezés, kétség sem férhet hozzá, hogy a maga korában sokan nagyra tartották a Mitsubishi igen formás középkategóriását
Egészen másfajta emberek rajonganak a "Cápa BMW-kért", nem is soroljuk a kódneveket, annyira összeforrott a márkával a tengerek orrnehéz ragadozójának neve. Habár egy kedves kollégám szerint az ő 1997-es Galantjához jobban illik az elnevezés, kétség sem férhet hozzá, hogy a maga korában sokan nagyra tartották a Mitsubishi igen formás középkategóriását
Fotó megosztása:
A világ járműgyártását megreformáló T-modelt „Bádog Böskének” (Tin Lizzy) nevezte a kor Amerikája
Az Újvilág bözsizéséből a tőle időben és térben egyaránt távoli Vasfüggöny rosszabbik oldalára is jutott, de itt már lényegre törőbben is fogalmaztak apáink. Személyautó-gyártás hiányában természetesen a hazai buszok és teherautók kapták meg leginkább a magukét.
Kevésbé ismert címkéje szerint „Bözsibusznak” is nevezték az Ikarus 55-öst, aminek a formás popójáról kapott Faros/Farosbusz beceneve volt a sokkal ismertebb
Ennél pikánsabb nevet kapott az Ikarus legendás 200-as sorozatának első generációs változata, amit gyakran „Csöcsgombos” busznak hívtak a műszerfal jellegzetes, izgalomban lévő mellbimbókra emlékeztető kapcsolói miatt. Később a cég másfajta gombokra állt át.
A buszokat manapság is szereti becézni a nép, a mosonmagyaróvári Credókat például gyakran Kredencnek hívják, míg a BKV flottájából ismert Volvo 7700 A típusú csuklós buszokat Csuklóspolszkinak. Ez a származásra utal, ugyanis ezek a Volvo lengyelországi gyárában, Wroclwban készülnek
Visszakanyarodva a ’70-es és ’80-as évekbe a Rába 831/832-eseket a „Tahír-macskájaként” emlegették, mivel a közel-keleti fuvarok során könnyedén megbirkóztak a hideggel és a hőséggel, valamint a hóval és a homokkal is. Emellett hívták még „Kisrábának”, valamint „Fütyülősrábának” is, de még számtalan beceneve létezett. Maradva a fuvarszállításnál, sokan ismerik a Transportereket „Tranyó”-ként, míg a VW második generációs Caddy-jét „Puttonyos Golfként” is szokás emlegetni
Ha külön halmazokba szednénk az ilyen-olyan jellemvonásukról elnevezett autókat, vitán felül a Mercedesekből állna össze a legnagyobb. Tényleg nincs még egy cég, amelynek ennyi autóját megtisztelte valamilyen címkével a tulajdonosok, vagy a rájuk irigykedők tömege.
Mercedes kapott már „Pagoda” nevet (W113 – a teteje után), „Bálnát” (az egykori S-osztálynál ezt magyarázni sem kell), ki ne hallott volna a „Sirályszárnyasról” (a legendás SL 300 Gullwing), ahogyan nem csak a Dallas-rajongók előtt ismert a „Bobby-Merci”, miközben a „Darth Vader” talán kissé erőltetett a facelift előtti mostani E-osztályra (W212), míg az „Állólámpás” (W114/115)már-már fantáziátlan – hogy csak néhányat említsünk.
Nehéz a legismertebbet kiválasztani, de talán a „Zöldségesmerci” kiemelkedik a mezőnyből. Az elpusztíthatatlan W123-ast persze nem csak a gulyáskommunizmusban is némi magánvagyont összemaszekolók tartották, államunk és pártunk vezetőit is ezzel fuvarozták fekete bőrkabátos sofőreik
A nők mellett talán állatoktól vett nevekből találunk a legtöbbet a malactól a patkányon és békán át a cápáig, nem mindig a legszebbre sikerült kocsiknál.
Ilyen a „békaszemű” jelző, amit a XXXX Toyota Corolla és a W210-es Mercire is ráragasztottak, míg egyesek simán „Békának” csúfolták a XXX Nissan Micrát is
Az Ukrajnából üzemanyagot csempésző bűnbandák nagy kedvence volt pár éve a „Malacorrú Passat”, szolidabb néprétegek használták a „Patkány Škodát”, akiknek talán a leszármazottaik ültek bele később a „Delfin Almerába”.
Egészen másfajta emberek rajonganak a „Cápa BMW-kért”, nem is soroljuk a kódneveket, annyira összeforrott a márkával a tengerek orrnehéz ragadozójának neve. Habár egy kedves kollégám szerint az ő 1997-es Galantjához jobban illik az elnevezés, kétség sem férhet hozzá, hogy a maga korában sokan nagyra tartották a Mitsubishi igen formás középkategóriását
Kimaradt jó pár név, írjátok meg a kommentek között, amit hiányoltok, pláne a kedvenceket!