Teljes meggyőződéssel vallom, hogy a szabályok vak és süket, fenntartások nélküli tisztelete a közúti közlekedésben, pláne a magyarországi viszonyok közepette nemhogy hasznos dolog lenne, de kifejezetten veszélyes. Alapelvem, hogy a szabályok, előírások legfeljebb csak irányadók lehetnek, amikor valós helyzeteket kell megoldani. A szemellenzős szabálykövetésnél sokkal fontosabb a biztonságos közlekedés, és a két dolog – itthon – nagyon sokszor kölcsönösen kizárja egymást. És igen, ebbe beletartozik az aktuális sebesség megválasztása is.
Erre most egy lenyűgöző példát szolgáltat nekünk a hazai fő közlekedési útvonalak első számú kezelője, a Magyar Közút. Az M1-es és M7-es autópályák fővárosi bevezető szakaszán is zajlik a szalagkorlátok beton terelőelemekre cserélése. (Erről a projektről bővebben itt írtunk – ne menjünk bele abba, hogy miért is ez a legfontosabb teendő itt és most a magyar közúthálózaton.) Bár a munka egy időben mindig csak pár tucat méteres szakaszt érint, a kivitelező jó előre levédte az egész zónát sávelhúzásokkal, korlátozásokkal. Az M1 felől érkezve már hetek óta belefut azokba a 60-as táblás sávelhúzásokba az ember, ahol ez történik, ha betartja a korlátozást:
Nem egyszeri eset ez a jobbról-balról előzés a helyszínen, ezt 1-2 nappal később vettem fel ugyanott. Ha lelassítok, majdnem belém jönnek, aztán előznek jobbról-balról:
Természetesen a hasonló közúti szabályozási problémák megoldására létrehozott egyesületünk nevében megkérdeztem a Magyar Közutat, nem lehetne-e kihúzgálni a 60-as táblákat itt és a kényelmes-biztonságos 80-nal engedni menni a forgalmat. Íme, a válasz:
A gyorsforgalmi utakon folyó munkák elkorlátozását egy útügyi műszaki előírás szabályozza, melynek betartása az országos közutak kezelőire nézve kötelező. Ez számunkra ugyanolyan előírás, mint a közlekedők számára a KRESZ. A hivatkozott előírás a sávelhúzásos terelések kezdeténél és végénél 60 km/órás sebességkorlátozás bevezetését írja elő. Ennek oka nem a sávelhúzásnál alkalmazott ívsugár, hiszen az mint az M1-M7 autópályán a jelenlegi kialakítás is lehetővé tenné a nagyobb sebességgel történő közlekedést. A forgalomterelések ezen szakasza azonban fokozottan veszélyes helynek minősül, ezért kerül ezeken a helyeken szigorúbb korlátozás bevezetésre. Itt előfordulhat, hogy a figyelmetlen vezető az elhúzásnál áttér a másik forgalmi sávba („levágja” a sávelhúzást), vagy csak részben elhagyja a számára kijelölt – megszokottnál keskenyebb – forgalmi sávot. A sávelhúzások kezdeténél és végénél számolni kell a munkaterületre behajtó, illetve onnan a forgalomba besoroló járművek megjelenésével.Ezeket a balesetveszélyt okozó forgalmi szituációkat kisebb sebesség mellett a többi jármű vezetője könnyebben tudja „kezelni”, a balesetek valószínűsége kisebb. A forgalombiztonságra nézve kedvezőtlenebb, ha a járművek között nagy a sebességkülönbség, azonban emiatt nem szabad a sebességkorlátozást betartó járművezetőket hibáztatni.
Az utolsó mondatot kiemeltem: ezek szerint még a közútkezelő szerint is biztonságosabb lenne, ha nem lenne ilyen túlzó a korlátozás! Annak azért nagyon örülök, hogy nem lehet hibáztatni, akit majd hátulról megtolnak itt, mert betartja a szabályt. A vonatkozó előírás egyébként az e-ÚT 04.05.12 nevű dokumentum, amely valóban kötelezően előírja a 60-as táblát. A vonatkozó illusztráció is világos:
Lehet azt mondani, hogy ha mindenki betartaná a sebességkorlátozást, nem lenne ez a jobbról előzős, nagy sebességkülönbséggel lecsapott kanyaros veszélyhelyzet. No de hát a helyzet az, hogy nem tartja be mindenki. Ezek után mi lenne a helyes magatartás szerinted, kedves olvasó? Te ebben a két sávelhúzásban lelassítanál 60-ra, tábla szerint, vagy sodródnál inkább a forgalom természetes tempójával?