Már évek óta működik az a roppant barátságos rendszer, hogy ha valaki autó átíratásnál megadja a telefonszámát is, akkor ha szabálytalan helyen parkol és kerékbilincset szerelnének az autójára, akkor értesítést kap. Ebben az áll, hogy ha 15 percen belül a helyszínre ér, akkor csak a kedvezményes büntetést, – ízlelgessük még egy kicsit ezt a hülye kifejezést: kedvezményes büntetés – kell fizetnie.
És két legyet ütve egy csapásra el is állhat onnan az autóval. Kollégánk is kapott ilyen üzenetet hajnali 3:30 kor, igaz, az autó ekkor már régen nem volt az övé, csak az új tulaj nem kapkodta el az átíratást. Pedig ha ezt nem teszi meg időben, még baja is lehet belőle. Igaz, a tulajdonjog változás bejelentése az eladónak is érdeke, nehogy a későbbiekben őt találják meg az új vevő által elkövetett disznóságokért. Ha nem átírásnál kéri valaki az elérhetőség rögzítését, akkor is csupán 2300 forintba kerül az egész. Az első büntetésnél bejön az ára.
Aki eddig nem adott meg telefonszámot adatrögzítésnél, annak érdemes elgondolkodnia ezen a lehetőségen. Lehet, hogy megéri.
Mikor bilincselnek?
- Ha a közterületen szabálytalanul elhelyezett jármű balesetveszélyt nem jelent és a forgalmat nem akadályozza, a jármű rögzítésére – a jármű elszállításáig vagy további intézkedésig – a felügyelő az önkormányzat rendelete alapján kerékbilincset alkalmazhat.
- Úgyszintén kerékbilincs kerülhet a korlátozott várakozási övezetekben díjfizetés nélkül parkoló gépkocsikra is. A jármű rögzítésekor a felügyelőnek a kerékbilincs alkalmazásával és a járművek elszállításával kapcsolatos 55/2009. (X.16.) IRM rendelet szabályai szerint kell eljárnia. A járműhasználat jogszerű akadályozása folytán keletkezett kárért a felügyelőt, illetve a felügyelőséget nem terheli kártalanítási kötelezettség. A kerékbilincs alkalmazásának költsége a jármű tulajdonosát (üzemben tartóját, használóját) terheli…
Hova lett a kocsi?
Szörnyű az a pillanat, amikor valakiben tudatosul, hogy az autója nincs ott, ahol hagyta. Nem kell rögtön a legrosszabbra gondolni, meglehet, csak a közterület felügyelet érezte úgy, hogy rossz helyen van a kocsi. Az izgatott rendőrségre telefonálást tartogassuk későbbre, előtte érdemes a
Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság oldalán lévő keresőbe bepötyögni az autó rendszámát. Jobb esetben kapjuk is a választ, hogy honnan, mikor és hová vitték el a kocsit.
Mikor szállítják el az autót?
- Ha üzemképtelenÜzemképtelen járműnek az a jármű minősül, amely nem vehet részt vagy nyilvánvalóan nem képes részt venni a közúti forgalomban. A lejárt műszaki érvényességgel, vagy hatósági jelzéssel – forgalmi rendszámmal – nem rendelkező jármű nem tárolható közterületen. A balesetben oly módon roncsolódott autó, amely nyilvánvalóan nem képes részt venni a közúti közlekedésben, szintén nem tárolható közterületen.
- Ha KRESZ szabálysértést követett el vele a sofőr, mondjuk tiltott helyen parkolt. A vezess szerkesztőségének környéke halmozottan hátrányos helyzetű ebből a szempontból, parkolóhely nincs, aki pedig abban bízva hagyja az út szélén akár öt percre is az autóját, hogy annyi idő alatt senkinek nem lesz útban, az nagyon téved. A helyi közterületesek érzékei elképesztőek, másodpercek alatt megneszelik a tilosban parkolót, és villámgyorsan össze is kanalazzák, az egész művelet pár perc alatt lezajlik. Volt autó, nincs autó. Hasonlóan hamar pórul jár, aki a Városliget Közlekedési Múzeum mellett kezdődő parkolójának a végét jelző táblán csúszik át. Itt kamera segíti a közterületeseket, hogy gyorsan le tudjanak csapni.
Hogyan úszható meg a büntetés?
A legegyszerűbben úgy kerülhető el a büntetés, ha semmi szabálytalanságot nem követünk el. De néha még a legszabálytisztelőbb alak is belefuthat büntetésbe. Ilyenek lehetnek például azok a KRESZ szabályok, amiket ugyan a jogosítvány megszerzésekor belevertek az emberbe, de mivel tábla nem jelzi őket, könnyen be lehet őket szívni. Mondjuk a gyalogátkelőhely előtti 5 méteres szakaszon parkolás tilalma még kevés embernek esikki a fejéből, de a kereszteződések utáni szintén 5 méteres szakaszra parkolásba már könnyebben becsúszik egy parkolóhely-hiányos belvárosi szakaszon. Meg persze ott van a
menetiránnyal szembe parkolás tilalma is, amely szintén egy kevéssé ismert dolog.
A másik végletet pedig azok jelentik, akik amúgy is nagy ívben tesznek a jól látható táblákra is. Behajtanak az egyirányú utcába, behajtani tilos táblával jelzett helyre, vagy éppen ott parkolnak, ahol ezt megállni tilos tábla tiltja. Mert csak egy percre ugranak be valahova.
A közterület felügyelet által kiszabott büntetések nem tartoznak az objektív felelősség alá, tehát nem automatikusan az üzemben tartó fizeti a büntetést. Ha a közterület felügyelő tetten éri a szabálytalankodót, akkor nincs kétség az elkövető személyét illetően. Ha viszont csak a tájékoztatást találja valaki az autón, vagy rosszabb esetben a helyén, adná magát az ötlet, hogy hagyja a fenébe az egészet. Nekik rossz hír, hogy idővel megérkezik a hivatalos levél is az esetről, amit ha 30 napig nem rendeznek, akkor átkerül a rendőrséghez az ügy, onnantól velük lehet egyezkedni, próbálni kreatív módon kimagyarázni a történteket.
Olyan eset is előfordult, hogy valaki megtagadta az igazoltatást, és az autót hátrahagyva elkullogott a helyszínről, később családtagra próbálva kenni a szabálytalanságot. Ez sem annyira jó ötlet, ilyenkor az igazoltatás megtagadásáért még egy újabb szabálysértési eljárás is kinéz az embernek.