Legszívesebben azt írnám, képzeljük el a következő helyzetet. Ám azt hiszem, erre semmi szükség, mert valamennyien kerültünk már hasonló szituációba. Nagy ívben szeretnénk kanyarodni a kereszteződésben, amikor velünk szemben feltűnik egy nagytestű teherautó, vagy kamion és hasonló szándékot jelez. Csak egymás útját keresztezve lehet befordulni, így a teherautó is megáll, de sofőrje jelez, hogy elenged minket.

A modern, vaskos A oszlopos autókból nem könnyű észrevenni a bekanyarodni szánt utcán áthaladó gyalogosokat. A Toyota rendszere ebben is segít

A modern, vaskos A oszlopos autókból nem könnyű észrevenni a bekanyarodni szánt utcán áthaladó gyalogosokat. A Toyota rendszere ebben is segít

A modern, vaskos A oszlopos autókból nem könnyű észrevenni a bekanyarodni szánt utcán áthaladó gyalogosokat. A Toyota rendszere ebben is segít

Megkezdjük a kanyarodást, autónk eleje éppen elhagyná a teherautó vonalát, amikor a teherautó takarásából kirobban egy személyautó. Szerencsés esetben egy fékezéssel megússzuk a dolgot, ha viszont nem gondoltunk ilyen eshetőségre, és nagyobb lendülettel kezdtük a fordulót, akkor az a legjobb eset, ha egy koccanással lezárul az ügy. Hiszen a másik autó, elsőbbsége biztos tudatában, akár a megengedett sebességgel is továbbhaladhatott a kereszteződésben.

Ez a radar- és kamerarendszer nem a szabálytalankodók megregulázására szolgál. (Japánban eléggé szabálykövetők az autósok.) Inkább abban segít, hogy észrevegyük a takarásban haladó, vagy más okból nehezen észlelhető járműveket, gyalogosokat

Ez a radar- és kamerarendszer nem a szabálytalankodók megregulázására szolgál. (Japánban eléggé szabálykövetők az autósok.) Inkább abban segít, hogy észrevegyük a takarásban haladó, vagy más okból nehezen észlelhető járműveket, gyalogosokat

A legtöbben úgy próbáljuk megelőzni az ilyen és ehhez hasonló helyzeteket, hogy óvatosan fordulunk, hátha mégiscsak jön valaki. Ez többnyire segít, csak jelentősen lassítja a forgalmat. Jó lenne, ha volna valaki, vagy valami, ami jelezné, hogy szabad a pálya, nyugodtan kanyarodhatunk. (Figyelni persze akkor is kell!)Az pedig csak bónusz lenne, ha esetleg az egyéb veszélyekre, például a rákanyarodni tervezett utat keresztező gyalogosokra, vagy a még hirtelenebbül felbukkanó kerékpárosokra hívná fel valaki, vagy valami a figyelmet.

A mienknél sokkal sűrűbb tokiói forgalomban még gyakrabban fordulnak elő hasonló helyzetek, sőt, a mienknél jóval több sávos utakon a nehéz áttekinthetőség miatt még nagyobb a veszély. Nem csoda hát, hogy a Toyota fejlesztőinek már korábban eszébe jutott, hogy valamilyen módon tehermentesítsék a vezetőt. Hasonló fejlesztések egyébként Európában is vannak, ezeknél az autóba épített radarrendszer a nagy ívű kanyarodás közben állóra fékezi az autót, ha szemből egy másik jármű érkezését érzékeli.

Összesen ennyi kell hozzá az autóban. Egy antenna és egy kis számítógép. Japánban 65 000 forintnak megfelelő összegbe kerül, ha extraként megvásároljuk

Összesen ennyi kell hozzá az autóban. Egy antenna és egy kis számítógép. Japánban 65 000 forintnak megfelelő összegbe kerül, ha extraként megvásároljuk

Európai kollégáikhoz képest a japánok más úton indultak el. Ők jó előre szeretnék felhívnia a vezetők figyelmét a közelgő veszélyre. Ezért a kereszteződésbe olyan radar- és kamerarendszert telepítenek, amely egy erre kijelölt rádiófrekvencián jelzi az autósoknak, ha a bekanyarodás veszélyes. Jelenleg Tokióban húsz kereszteződésben szereltek fel ilyen rendszert, és már olyan autók is kaphatók, amelyek képesek vele kommunikálni. A telepítést természetesen tovább folytatják, az ötvenedik rendszer átadása tavaszra várható. 

A sebességmérő és a fordulatszámmérő közötti kijelzőn felvillanó ábra és hangjelzés hívja fel a veszélyre a figyelmet

A sebességmérő és a fordulatszámmérő közötti kijelzőn felvillanó ábra és hangjelzés hívja fel a veszélyre a figyelmet

Mi egy Toyota Crown-ban tettük próbára. A sebesség- és a fordulatszámmérő közötti kijelzőn kis zöld jel mutatta, hogy a rendszer működésre kész. A kereszteződéshez érve a rendszer egy ábra felkapcsolásával és hangjelzéssel figyelmeztetett a szembejövő autókra, és még valamire, amit nem is láttunk! Már elfogytak ugyanis szemből az autók, amikor még mindig veszélyt jelzett, ezért csak a jelzés kikapcsolása után folytattuk a kanyarodást. Csak később, a manővert rögzítő videofelvételről derült ki később számunkra, hogy egy olyan gyalogosra hívta fel a rendszer a figyelmet, akit szabad szemmel nem is vettünk észre!

Ebben a kereszteződésben (Tokió, baloldali közlekedés) ügyesen alakítottak ki nagyívű kanyarodó sávokat és a helyzet is egyértelmű. Ám egy hagyományos kereszteződésben a Priust kitakarhatná a nagy ívben bekanyarodásra váró teherautó, s abban a helyzetben értékelhető segítséget nyújtana a rendszer

Ebben a kereszteződésben (Tokió, baloldali közlekedés) ügyesen alakítottak ki nagyívű kanyarodó sávokat és a helyzet is egyértelmű. Ám egy hagyományos kereszteződésben a Priust kitakarhatná a nagy ívben bekanyarodásra váró teherautó, s abban a helyzetben értékelhető segítséget nyújtana a rendszer

Az autóba épített vevőegység még hazai viszonylatban sem különösebben drága, 65 000 forintnak megfelelő japán jenért rendelhető meg. A telepített radar- és kamerahálózat azonban nyilván nem olcsó, csakhogy Japánban ezt a megoldást egy nagyobb rendszer részeként kezelik. Ilyen és hasonló szerkezetek segítik majd szerintük az önmagukat vezető autókat abban, hogy elkerüljék a baleseteket, de abban is, hogy egyáltalán megoldják a felmerülő közlekedési szituációkat. A modern technika országában hisznek abban, hogy az új fejlesztések segíthetik megoldani gondjaikat, könnyebbé tenni életüket.