Legszívesebben azt írnám, képzeljük el a következő helyzetet. Ám azt hiszem, erre semmi szükség, mert valamennyien kerültünk már hasonló szituációba. Nagy ívben szeretnénk kanyarodni a kereszteződésben, amikor velünk szemben feltűnik egy nagytestű teherautó, vagy kamion és hasonló szándékot jelez. Csak egymás útját keresztezve lehet befordulni, így a teherautó is megáll, de sofőrje jelez, hogy elenged minket.
Megkezdjük a kanyarodást, autónk eleje éppen elhagyná a teherautó vonalát, amikor a teherautó takarásából kirobban egy személyautó. Szerencsés esetben egy fékezéssel megússzuk a dolgot, ha viszont nem gondoltunk ilyen eshetőségre, és nagyobb lendülettel kezdtük a fordulót, akkor az a legjobb eset, ha egy koccanással lezárul az ügy. Hiszen a másik autó, elsőbbsége biztos tudatában, akár a megengedett sebességgel is továbbhaladhatott a kereszteződésben.A legtöbben úgy próbáljuk megelőzni az ilyen és ehhez hasonló helyzeteket, hogy óvatosan fordulunk, hátha mégiscsak jön valaki. Ez többnyire segít, csak jelentősen lassítja a forgalmat. Jó lenne, ha volna valaki, vagy valami, ami jelezné, hogy szabad a pálya, nyugodtan kanyarodhatunk. (Figyelni persze akkor is kell!)Az pedig csak bónusz lenne, ha esetleg az egyéb veszélyekre, például a rákanyarodni tervezett utat keresztező gyalogosokra, vagy a még hirtelenebbül felbukkanó kerékpárosokra hívná fel valaki, vagy valami a figyelmet.
A mienknél sokkal sűrűbb tokiói forgalomban még gyakrabban fordulnak elő hasonló helyzetek, sőt, a mienknél jóval több sávos utakon a nehéz áttekinthetőség miatt még nagyobb a veszély. Nem csoda hát, hogy a Toyota fejlesztőinek már korábban eszébe jutott, hogy valamilyen módon tehermentesítsék a vezetőt. Hasonló fejlesztések egyébként Európában is vannak, ezeknél az autóba épített radarrendszer a nagy ívű kanyarodás közben állóra fékezi az autót, ha szemből egy másik jármű érkezését érzékeli.
Európai kollégáikhoz képest a japánok más úton indultak el. Ők jó előre szeretnék felhívnia a vezetők figyelmét a közelgő veszélyre. Ezért a kereszteződésbe olyan radar- és kamerarendszert telepítenek, amely egy erre kijelölt rádiófrekvencián jelzi az autósoknak, ha a bekanyarodás veszélyes. Jelenleg Tokióban húsz kereszteződésben szereltek fel ilyen rendszert, és már olyan autók is kaphatók, amelyek képesek vele kommunikálni. A telepítést természetesen tovább folytatják, az ötvenedik rendszer átadása tavaszra várható.
Mi egy Toyota Crown-ban tettük próbára. A sebesség- és a fordulatszámmérő közötti kijelzőn kis zöld jel mutatta, hogy a rendszer működésre kész. A kereszteződéshez érve a rendszer egy ábra felkapcsolásával és hangjelzéssel figyelmeztetett a szembejövő autókra, és még valamire, amit nem is láttunk! Már elfogytak ugyanis szemből az autók, amikor még mindig veszélyt jelzett, ezért csak a jelzés kikapcsolása után folytattuk a kanyarodást. Csak később, a manővert rögzítő videofelvételről derült ki később számunkra, hogy egy olyan gyalogosra hívta fel a rendszer a figyelmet, akit szabad szemmel nem is vettünk észre!
Az autóba épített vevőegység még hazai viszonylatban sem különösebben drága, 65 000 forintnak megfelelő japán jenért rendelhető meg. A telepített radar- és kamerahálózat azonban nyilván nem olcsó, csakhogy Japánban ezt a megoldást egy nagyobb rendszer részeként kezelik. Ilyen és hasonló szerkezetek segítik majd szerintük az önmagukat vezető autókat abban, hogy elkerüljék a baleseteket, de abban is, hogy egyáltalán megoldják a felmerülő közlekedési szituációkat. A modern technika országában hisznek abban, hogy az új fejlesztések segíthetik megoldani gondjaikat, könnyebbé tenni életüket.