Legutóbb ott hagytuk abba, hogy egy tízezer kilométeres túrát tett meg György és családja kedvenc Trabantjuk fedélzetén, Magyarországról egészen Európa legészakibb pontjáig és vissza. Most pedig következzen a folytatás, mert itt még koránt sincs vége.

A szovjet túra

A három évente lehetséges (kék útlevéllel és konvertibilis valutával lebonyolítható) nyugati autós turistautak közötti években többnyire Csehszlovákiába, de néhány alkalommal nagyobb kört téve Csehszlovákia, NDK, Lengyelország, illetőleg Jugoszlávián átautózva Bulgária volt a kempingező úti célunk. De 1982-ben a Szovjetuniót lőttük be célnak. 
Tisztában voltam vele, hogy ott nem lehet szabadon kempingezni, de a Cooptouristnak (egykori utazási iroda – a szerk.) volt a szovjet kötött útra szóló úgynevezett csomagtúrája. Ahhoz igazodva megadtam a egyéni autós útvonal ütemezését a szálláshely dátumok beosztásával. Ezek a következők voltak: Lvov, Kijev, Harkov, Pjatyigorszk, Odzsonikidze (mai nevén Vlagyikavkaz), Tbiliszi, Jerevan, Tbiliszi, Dagomisz (Szocsi melletti tengerparti üdülőkomplexum) Krasznodar, Rosztov na Donu, Harkov, Kijev, Lvov, Dunaújváros. 
1982. július végén indultunk, a Trabant negyedik helyén magunkkal vittük feleségem másik, Dunaújvárosban élő húgának akkor 12 éves lányát is. A leírt útvonalról négy kitérőt tettünk. Először Pjatyigorszkban egy NDK-s autós konvojhoz csatlakoztunk és jobbra elkanyarodtunk Nalcsik városához és az Elbrusz keleti oldalán levő lanovka alsó állomásáig. Ott lanovkával feljutottunk kevéssel a nyári hóhatár fülé, majd órák múlva vissza. A következő kitérőt már Trabantunkkal egyedül tettük meg Ordzsonikidzétől a „Holtak városáig” és vissza. 
Anglia, Chester városában
Egy magyar Trabant-tulaj filmbe illő története 55
Egy magyar Trabant-tulaj filmbe illő története 56
Egy magyar Trabant-tulaj filmbe illő története 57
A dunaújvárosi lapszerkesztőség egyik munkatársát vendégül látták az előző évben Oroszhonban, és elvitték a „Holtak városába”. Elmondása alapján megtaláltuk mi is az odavezető utat. Tbiliszi és Jereván között megálltunk kis időre a Szeván tónál. Jerevánból tettünk kitérőt Ecsmiadzinba, az Örmény Ortodox Egyház székhelyére. Visszafelé Tbiliszi szállodájában kaptunk magyar nyelvű (!) ismertetőt az upliszcihei szikla lakásokról. Gori mellett oda tértünk le, és akkor keltünk át az Erzsébet-híd szerű, de házilagos kivitelezésű hídon.
Egy magyar Trabant-tulaj filmbe illő története 58
Szovjetunió, Dagomisz, Az üdölő tengerpartja

Szovjetunió, Dagomisz, Az üdölő tengerpartja

Folytatva utunkat Ocsancsiránál elértük a Fekete tengert. Estére Dagomisz csodás üdülőközpontjába értünk, ahol jó egy hetes tengerparti üdülésben volt részünk. Onnan már hazaindultunk a már leírt úton. Évát, a 12 éves kislányt az ígérthez képest kb. negyedórával később adtuk vissza édesanyjának, rengeteg élménnyel megrakottan (Érted!?! 15 perccel az előre kiszámítottnál, a túra végén – a szerk.). Az út során mindössze annyi műszaki gondunk volt, hogy az egyik hátsó kerék mögötti gumi sárvédő az út során valahol elveszett.
Egy magyar Trabant-tulaj filmbe illő története 60
Egy magyar Trabant-tulaj filmbe illő története 61
Egy magyar Trabant-tulaj filmbe illő története 62

Ismét irány nyugat

1983-ban megint nyugatra indultunk, ezúttal feleségemmel ketten. Bécs után NSZK-ban Heubach fűzőmúzeumát kerestük fel, majd Heidelberg, Bonn, Köln, a Mosel völgye és Luxemburg utána Párizs következett, ezúttal a Majna melletti kemping volt a telephelyünk öt napon át. Ez a második találkozásunk volt Párizzsal, de az első autós randevú. 
Párizs után Belgium, Brüsszel, Antwerpen következett, azután Hollandia (Amszterdam, Hága, Rotterdam, Bréma, Hamburg és onnan szocialista valutával NDK, Csehszlovákia és hazatérés).
Következő túránk dátuma 1986. Ausztrián át az NSZK déli részén a Bodeni tó mellett elhaladva Strasbourg és ismét néhány nap Párizs következett. Párizsból az Atlanti óceán és Calais következett, majd a legolcsóbb, éjszaka induló komphajóval Doverben gurultunk angol földre. Először furcsa volt a fordított közlekedés, de elboldogultam baj nélkül. 
Franciaország, vadkemping

Franciaország, vadkemping

Párizs

Párizs

Párizs, panoráma az Eiffel toronyból

Párizs, panoráma az Eiffel toronyból

Bath város közelében leltünk egy kellemes kempingre. Ott horgonyoztunk le pár napra és onnan indultunk a brit sziget legnyugatibb pontjáig. Találtunk cseppkőbarlang-csoportra, felkerestük Bath városában  a divatmúzeumot, a római fürdőt, Stonhenge-t, majd a közép-angliai térség ékszerdoboz szépségű Chester és York városokat. Stratford-upon-Avon városában Shakespeare szülőházát majd Coventry II. világháborús romjait és megcéloztuk Londont, ahol a Temze partjának közelében a Grinich hosszúsági körnél leltünk barátságos kempingre. 
Több mint egy hétig bolyongtunk London látnivalói között. Visszafelé nappal hajóztunk Doverből a belgiumi Brugge-be. A belga városban beneveztünk egy városi hajókirándulásba, majd Gent és az NSZK-beli Aachen következett és az NDK-n, majd Csehszlovákián átjutva értünk haza.                                                             
Belgium, Brüsszel, Atomium

Belgium, Brüsszel, Atomium

Belgium, Brüsszel, Atomium                  
Korábbi külhoni útjainkkal ellentétben megtalált bennünket angliai utunkon néhány műszaki probléma. Még odafelé az NSZK-ban kipurcant a kilométer-spirál. Angliába érve defekt örvendeztetett meg, esőben. Bath városága érve a Trabant kombi hátsó ajtajánál a zárat fogó lemez eleresztett, ott kellett meghegesztetni. Egy mester megcsinálta 2 fontért, de nem jól. A következő nap vissza kellett mennünk. Másodszorra már jó lett a zár. Végül mire Londonba értünk, kifujt a motor, amit a kempingben szereltem meg. Szerencsére volt nálam a Trabant szerelési könyv lapjai között két másik alumíniumtömítés. A hengerfejeket leemelve azokat raktam a régiek helyére és visszaszereltem mindent. A javítás kitartott hazáig és még tovább is.
Anglia, London, Trabant szerelés a kempingben

Anglia, London, Trabant szerelés a kempingben

Anglia, prizma az aszfaltban

Anglia, prizma az aszfaltban

Az utolsó nagy kaland

Utolsó nagy külföldi utunkra 1989-ben került sor. Görög és Törökország volt az úti cél. Tavasszal kapóra jött, hogy az IBUSZ meghirdetett Athénba egyéni autós turista utat, biztosítva hozzá a szállást egy szállodában, valamennyi költőpénzt és az üzemanyag vásárlásához szükséges mennyiségű valutát. Augusztus 20 előtt indultunk feleségemmel kettesben az Eszék, Marina, Trogir, Dubrovnyik, Kotori öböl útvonalon, majd megkerülve Albániát átléptük a görög határt. 
Szétnéztünk a Meteoráknál, megálltunk Delphinél, majd Athén következett, öt napos szállodai igénybevétellel. Időztünk a Peloponnészosz félsziget tengerpartján, visszamentünk Pireusz kikötőjébe, behajóztunk és Chiosz szigetén kötöttünk ki (most ez a migránsok által elárasztott egyik görög sziget). Ott két éjszakán át a Trabantban aludtunk, majd a következő reggel egy kis hajóval török földre, Cesme kikötőjébe érkeztünk. Izmír, Kusadasi, Pamukkale, majd a Salda tó mellett elhaladva Side, Aspendos Antalya, Alanya volt az útvonalunk. 
Mersint elérve elhagytuk a török riviérát, eljutottunk Nevsehir kempingjébe, a fantasztikus szépségű Kappadókiába, Göremébe, Derinkuyu földalatti katakombáiba. Visszafelé útba ejtettük Ankarát, majd Bursa volt a következő állomás. Onnan kerülőt téve az egyik Boszporusz hídon jutottunk Isztambulba, ahol megint elidőztünk pár napot, s végigautóztunk s Boszporusz nyugati partján oda-vissza. Végül Bulgárián, Jugoszlávián át értünk haza. Két defektet leszámítva nem volt műszaki problémánk az autóval.
A rendszerváltással egy időben szétesett Jugoszlávia. A következő években olcsón lehetett kempingezni Horvátországban. Isztrián, Losijn és Raab szigetén, Novi Vinodolszki, Icici kempingjeiben töltöttünk szép heteket, de egy-egy nyáron Szlovákiába is elautóztunk. Ceaucescu Romániája viszont kimaradt a programjainkból…
Köszönjük kedves György, egy élmény volt, még így olvasva is – a szerk.