Nem sajnálom a pénzt az élet örömeire, amilyen az autózás is, mert ingyen csak besavanyodni lehet. Ennek ellenére pszichésen megterhelő városban 11,1-12,4 litert tankolni 100 kilométeren családi autónkba, amely egy 100 lóerős, benzines Ford Focus.

Alaposan lement a benzin ára, családi autónkat mégis átállítanánk autógázra, a tisztább és olcsóbb üzemanyagra. Számoljuk ki, hogy megéri-e!

Az Opel a turbós benzinesből csinált gyári garanciás LPG-s változatot erősített szelepekkel és szelepülékkel

Az Opel a turbós benzinesből csinált gyári garanciás LPG-s változatot erősített szelepekkel és szelepülékkel

Feleségemmel, Eszterrel nemrég megbeszéltük, hogy a márkaszervizzel kényeztetett autót várhatóan megtartjuk még évekig, mert mindketten szeretjük, de az üzemanyagköltségével akartam valamit kezdeni. Biztos lehet takarékosabban vezetni, de 11-ből akkor sem lesz 7,5 liter, más megoldásra volt szükség.

Kisebb fogyasztás vagy olcsóbb üzemanyag?

Ha már az üzemanyag mennyiségét nem tudjuk sokkal lejjebb vinni, akkor az üzemanyag árával lehet játszani. Gyors töltésű, nyilvános földgázkút összesen nincs tíz sem Magyarországon, ezért az autógáz, az LPG lesz a mi naftánk.

Mi is az az autógáz?

Az LPG (Liquified Petroleum Gas) folyékony halmazállapotú szénhidrogéngázok elegye, amely üzemanyagként is egyszerűen felhasználható. Összetétele alapján – propán, bután, propilén, izobután, izobutilén, butilén és ezek elegyei – igen közel áll a háztartási PB-gázhoz, tulajdonságait szabvány is rögzíti. Amiben különbözik, hogy a mezei PB-gáznál tisztább, kevesebb szennyezőanyagot tartalmaz.

A bányászott szénhidrogénekből finomítás során, gyakorlatilag melléktermékként nyerik. Tankolásnál szivattyúval, speciális töltőszelepen át töltik a gépkocsi gáztartályába, ahol felhasználásig kb. 12 bar nyomáson tárolódik a cseppfolyósított gáz. A folyékony gázból a motortérben lesz újra légnemű, mielőtt elégetjük a hengerekben.

Egy autógáz-benzin kettős üzemű autó működhet benzinnel vagy LPG-vel, a vezető döntése szerint. A tulaj nyilván autógázzal jár, amikor teheti. A két üzemmód között kézzel lehet átkapcsolni, de ha az egyik üzemanyag kifogy, az autó magától átáll a másikra. Ez menet közben megtörténik, nem kell megállni hozzá. A motor hidegen mindig benzinnel indul, majd, ha gázüzemben állítottuk le, átáll LPG-adagolásra, amikor a hűtővíz eléri a beállított hőmérsékletet, mondjuk a 40 Celsius-fokot. Az átállás pillanatát nehéz észrevenni, de van hozzá visszajelző. Gázüzemben valamivel kisebb az autó teljesítménye, és a jó ideje általánosnak tekinthető, hengerenkénti gázbefecskendező rendszerekkel literben kifejezve maximum 15 százalékkal magasabb az autó fogyasztása, mint benzinnel járva.

Az autógáztartálynak vagy a csomagtérben kell helyet szorítani, vagy a pótkerékvályúba helyezhető. Utóbbi esetben a pótkerék vagy a csomagtérben terpeszkedik, vagy a mi esetünkben városi utakra kiveszem a kocsiból, és ideiglenesen defektjavítós szettel helyettesítem, távolabbra indulva pedig visszateszem, amitől csökken a csomagtér. A gázautózás a tisztább égésből fakadó kisebb károsanyag-kibocsátással és a jóval alacsonyabb költségekkel ellentételezi a használatával járó macerát.
 

Használt LPG-s autó vásárlásához itt adunk tanácsokat, ahol a gázrendszer karbantartási költségeiről is olvashattok.

Ára jelenleg stabilan 200 Ft alatti literenként, de a benzines üzemhez képest kisebb energiatartalma miatt (legalábbis nem súlyra, hanem literre számítva) maximum 15 százalékkal többet fogyaszthat a motor. Jól beállított gázrendszerrel ennél kisebb szokott lenni a különbség, de számoljunk ezzel.
 

A vastag vízcsövek a reduktor fűtésére szolgáló forró vizet viszik át a hűtőkörből. A reduktorban csökken le a tankban lévő, ott még folyékony autógáz nyomása, hogy légneművé válva a levegővel elegyítve jól elégethessük és jöjjön a száguldás, olcsón

A vastag vízcsövek a reduktor fűtésére szolgáló forró vizet viszik át a hűtőkörből. A reduktorban csökken le a tankban lévő, ott még folyékony autógáz nyomása, hogy légneművé válva a levegővel elegyítve jól elégethessük és jöjjön a száguldás, olcsón

A megtérülést lassítja az autó benzinfogyasztása indításkor. Ennek mértéke függ az egyben megtett utak hosszától és még pár kiszámíthatatlan tényezőtől, de szerencsére egy akkurátus olvasónk megmérte, hogy 1,4-es VW Polója 54 433 kilométerre 145 liter 95-öst fogyasztott a gáz mellé. Ez 0,26 l benzin/100 kilométer, tehát legyen három és fél deci a magasabb fogyasztású Focuson. Ez 114 Ft 10 fillér 100 kilométerre.

Mikor térül meg?

Mivel az autó napi gyakorisággal városban fut, a használat 90 százalékát kitevő helyzettel kalkuláltam. Épp ezért másnak más számok jöhetnek ki, az alacsonyabb fogyasztás miatt megnyújtva a megtérülést. (Mi távolabbra együtt többnyire a tesztautókkal megyünk, hogy legyen róluk tapasztalatom.) Az üzemanyagok árát a leginkább útba eső kút áraival szerepeltetem, egyébként a Vágány utcai MOL-kútról van szó a főváros pesti oldalán. De jöjjenek a számok!

Üzemanyagár és fogyasztás:

95-ös benzin: 325,9 Ft/liter, autógáz: 188,9 Ft/liter

Városi benzinfogyasztás: 11 l/100 km. 100 km költsége: 3585 Ft

Városi autógáz-fogyasztás: 12,65 l/100 km. Benzinfogyasztás indításkor: 0,35 l/100 km. 100 km költsége: 2504 Ft

LPG-szett beépítésének költsége: kb. 250 000 Ft (forrás: Ecojet.hu)

Megtakarítás 100 kilométeren: 1081 Ft

Megtérülés: 23 129 kilométer megtétele után.

Csekélyebb lesz a környezetszennyezés

Így osztva-szorozva két év alatt visszajön az olcsó benzinnel. Az LPG-üzem előnye, hogy a kipufogógáz a tisztább üzemanyag miatt kevésbé környezetszennyező, kevesebb retek rakódik le a motorolajban. Az adózásbeli kedvezmény pont ezért jár a gázüzemű autókra.
 

Nagyjából így néz majd ki a pótkerékvályúba beépített LPG-tartály

Nagyjából így néz majd ki a pótkerékvályúba beépített LPG-tartály

Nincsenek illúzióim, hogy ettől a kocsink többet érne majd, várhatóan nem fog. Az átalakítás értéknövekedést nem okoz, ezért a teljes szett bekerülési költségével számoltam a megtérülést.

Attól függően, mit mondanak az átépítést végző műhelyben, lehet, hogy a szívó- és a kipufogószelepek hézagait érdemes 0,05 milliméterrel nagyobbra állítani a gyárinál, amihez esetleg a szelepemelő tőkéket kell cserélni. Gyertyából is másik kellhet, de a gyújtógyertyákat amúgy is cserélni kellene az aktuális nagyszerviznél, és négy magasabb hőértékű gyertya nem a világ.

A mi esetünkben kétévnyi használattal amortizálható az autógázszett teljes költsége. De az első tankolástól öröm lesz mai áron jattal hétezer forintból teletankolni az autót

A mi esetünkben kétévnyi használattal amortizálható az autógázszett teljes költsége. De az első tankolástól öröm lesz mai áron jattal hétezer forintból teletankolni az autót

Mivel február végén lejár a vizsga, és a gázrendszerrel amúgy is újra le kell műszakiztatni az autót, sok idő nem maradt ingadozni. Mindenesetre alig várom, hogy egy tele tankot jattal együtt hétezer forintból megússzunk. Ha kész a munka, pontosan megvannak a költségek és megvannak az első tapasztalatok, újra jelentkezem.