Divatos dolog a BKV-t köpködni, csak éppen nem igazán megalapozott. Kevés olyan európai főváros van, ahol ennyire kevés pénzből ennyire profi szolgáltatást képesek nyújtani. Legutóbb a BKK Futárra kattantam rá, amivel remekül lehet útvonalat tervezni, látom, pontosan merre jár, amire épp várok, de most nem erről lesz szó. Bár most is sokat segített a tervezésben, így előre tudtuk, mikor merre jár a főszereplőnek kinézett CAF villamos. Valahogy így:
Jó dolog fonódni?
De még mennyire! A BKK jó pár évtized után újra egységes hálózattá fonta az észak- és a dél-budai területek közötti villamoshálózatot, így átszállásmentes villamosvonalak jöttek létre két elég távoli végállomás között. Egyelőre csak az egyik szárny – a Széll Kálmán tér felé haladó – teljesíthető átszállás nélkül, de márciusra ígérték a rakpart mentén haladó másik irány átszállás nélkülivé tételét, amelynek feltétele a Lánchíd alatt futó villamos-aluljáró kiszélesítése, hogy beleférjen a szép új CAF villamos is. De vajon elég gyorsan el lehet vele jutni végállomástól végállomásig? Kipróbáltuk.
A verseny
8:24-kor startolt a kinézett, szép új CAF villamos a Bécsi út végén lévő végállomásról. Bár a villamosnak volt pár másodperces előnye, a reggeli időponthoz képest valószínűtlenül kihalt Bécsi úton haladva a visszapillantóban egész hamar zsugorodott parányira az amúgy hatalmas CAF. A Bécsi úton nagyon úgy nézett ki, hogy a villamosnak esélye sincs, pár perc alatt egy halom megállót hagytam magam mögött. Aztán a Bécsi út, Nagyszombat utca elágazásánál a sor megállt, mint a szög. Na, a 17-es itt gyorsan behozta a lemaradást, de mivel innen a Bécsi úton már közös felületen halad a villamos és az autóközlekedés, a verseny itt egy darabig megakadt, a villamos az autóktól nem tudott gyorsabban menni, az autók meg a villamost nem tudták megelőzni. Tiszta ügy, egészen a Frankel Leó út végéig, majd a Török utcán a Margit hídig.
Mozgóképen a verseny izgalmasabb jelenetei:
a videó a hirdetés után indul
Miért a 17-es?
Egyszerű, mert ez a vonal tűnt az egy levegővel megtehető leghosszabbnak, a maga impozáns 36 megállójával. Meg ugye ez a legnagyobb szám, most épült sok-sok milliárdból, és évekig volt miatta széttúrva a főváros, autósként utálhattuk mindannyian. Különösen a Margit hídnál lévő elképesztő káoszt. Persze, ha tavaszra elkészül a Lánchíd alatti alagút, és átszállás nélkül lehet a rakparti vonalon is utazni, azzal is teszünk egy próbát.
Az útvonal
A két végállomás között nyilván találhattam volna gyorsabban járható utat is, de nagyjából úgy korrekt egy összehasonlítás, ha azonos útvonalon kell haladnia mindkét járműnek, így a lehetőségekhez mérten végig a villamossal párhuzamosan ment az autó, annyi megállót érintve, amennyit csak lehetett.
A Moszkva Széll Kálmán térig még egyszer futottunk össze a villamossal, de a téren elvesztettem szem elől, itt eltávolodtunk egymástól. Mivel nem volt vészes a forgalom, és a tér átrendezése miatt sem volt most durva fejetlenség, gyorsan túljutottam rajta. A CAF 2212-est valahol a MOM Park környékén láttam meg újra. A BAH csomópontnál még egy darabig fej fej mellett haladtunk, de a Fehérvári útra keveredve elképzelésem sem volt, ki vezet. A Fehérvári városból kifelé vezető oldala annyira kihalt volt, hogy biztos voltam benne, az autó lesz a gyorsabb. Végül 6 perccel értem hamarabb a Savoya parkban lévő parkolóba, mint a 17-es.
Mire kiszálltam, elballagtam a villamosig, készítettem róla pár fényképet, már indult is vissza a járat, sokat nem lazsált a végállomáson. Szóval az autó nyert, de minimális különbséggel. Vagyis egyéb szempontok fogják eldönteni, hogy valaki melyiket választja, nem az utazási idő. Kényelem, tömegtűrő képesség, vagy akármi más.
Mennyibe kerül?
Villamossal 350 forintba kerül egy út, ha gyűjtőjegyet lyukasztunk, akkor csak 300. Bérlettel persze sokkal olcsóbb, de azt képtelenség pontosan kiszámolni. Átlagos fogyasztású autóval erre a távra – kb. 20 km – durván egy 500-asba kerül a jelenleg jó olcsó benzin. Ez persze csak az üzemanyag ára, erre még ugyanennyit illik rászámolni, ha az összes fenntartási költséget – kopó alkatrészek, olajcsere, szerviz stb. – is bele akarjuk venni.
Aki nagyon belejött a villamosozásba, az itt olvashat az utolsó, menetrend szerint közlekedő UV járatról. Van benne pityergetős kisfilm is. Katt a képre!