Rekordkevés autót loptak tavaly Magyarországon, tudta meg a Vezess. 2015-ben összesen 3175 gépjárművet vittek el szomorú tulajdonosaiktól, ami hosszú évek óta a legalacsonyabb szám.
Csak összehasonlításul: 2007-ben ez az adat még 7584 darab volt, majd többévnyi tartós csökkenés után 2010-re 5864-ig ment le, aztán két évig ismét növekedett, 6920-ig ment fel 2012-re. Azóta ismét lefelé húz a grafikon hulláma, mostanában ismét kevesebb a lopás.
Itt az ORFK hivatalos, márkák szerinti 2015-ös toplistája a gépjárművekről (HERMON Körözési Rendszer).
1. VW 383 darab
2. Ford 294
3. Suzuki 260
4. Renault 232
5. Toyota 215
6. Opel 210
7. BMW 129
8. Skoda 123
9. Audi 119
10. Honda 115
Tavalyhoz képest előrébb került a Ford, hátrább tolva a korábban több évig első Suzukit. Számos évösszegző top 10-ből hiányoztak a német prémiumok, újabban a BMW és az Audi is egyre előrébb araszol.
Mennyi személyautót vittek el?
Itt is a korábbiaknál kedvezőbb adatot kaptunk a rendőrségtől. Eszerint 2015-ben 2414 darab személyautót loptak el Magyarországon, ami alig több a 2013-as 4683 darabszám felénél, azaz jelentős a javulás. Érdekes, hogy a teherautókkal, motorkerékpárokkal dúsított fenti táblázattól alig tér el az alábbi, személyautós márkasorrend.
1. VW 308
2. Ford 255
3. Suzuki 237
4. Renault 208
5. Opel 201
6. Toyota 195
7. BMW 127
8. Skoda 121
9. Audi 118
10. Honda 77
Mennyi lopott autót találtak meg?
A kérésünkre az ORFK által elküldött „nyomozás eredményességi mutató” 2015-re a korábbiaknál első blikkre sokkal magasabb számot mutat: 17,6 százalék. 2011 és 2013 között stagnált ez az adat (7,5 százalék, majd 6,4, aztán 8 volt), ezután indult növekedésnek.
Azt most hagyjuk, mennyire elkeserítő, hogy az ellopott autók 82,4 százalékát nem találja meg a rendőrség, örüljünk inkább annak, hogy 4 év alatt 7,5-ről 17,6 százalékra nőtt az eredményességük. Ha azonban benézünk a százalékok mögé, a mosolyunk sajnos nem őszinte.
Ennek egyszerű oka, hogy az adott évben megtalált autók számát az adott évben ellopottakhoz arányosítják. Nézzük csak meg az így-úgy előkerült autók számát! Miközben 2011-ben 466 autót találtak meg (7,5 százalék volt az eredményességi mutató), addig tavaly 561 darabot (erre jött ki a 17,6 százalékos eredményességi mutató). Azaz négy esztendő alatt oda jutottunk, hogy évi százzal több lopott autó kerül elő, és senki ne vádoljon minket szőrszálhasogatással, ha ideírjuk: a „nyomozás eredményességi mutatóban” benne van az autóvadászok által megtalált és a rendőröknek tálcán kínált sok-sok autó, és azok is, amit lakossági bejelentés után „találnak” meg.
Kétbalkezes tolvajok is javították az ORFK statisztikáját
Furcsa egybeesés, de az elmúlt 1,5 év egyik legnagyobb fogása éppen 2014 áprilisában volt, pont, amikor felállt az autótolvajok elleni önálló nyomozócsoport az ORFK-n. Akkor két amatőr ügyetlenkedése döntött be egy 9 tagú, tolvajokból, szerelőkből, orgazdákból, hamisítókból álló társaságot, akiken közel 100 lopott autó ment át.
Egy 23 és egy 21 éves kerepesi fiatalember ugyanis a lakhelyükön ellopott autó Fótra szállítása közben elszállt az útról 2014. március 4-én, és felborult. Leléptek, de egy hónap múlva nyakon csípték őket, és a kihallgatásuk közben beismerték közel 100 autó ellopását a fővárosból és környékéről.
Innen nem volt megállás, pár hét múlva a banda újabb tagjai kerültek rendőrkézre.
Titkolják a típusok sorrendjét, nem adnak interjút
Ki tudja miért, az ORFK hosszú évek óta kizárólag az ellopott járművek márka szerinti sorrendjét adja meg, a típusokét titkolja, pedig közel sem mindegy, hogy mondjuk Mercedesből a pici A-osztályt, a luxuskategóriás S-osztályt, vagy éppen kamionokat lopnak. „Nem kívánunk adatot közölni a lopott gépjárművek típusa tekintetében” – kaptuk tőlük a választ még 2013-ban.
Szerintünk viszont joga van tudni minden sokszorosan megadóztatott autótulajdonosnak ezt, ezért a rendőrség válasza után Péterfalvi Attilához, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnökéhez fordultunk, aki mellénk állt a vitában.
Péterfalvi állásfoglalása hosszasan magyarázta, hogy mi számít közérdekű adatnak, majd azt, hogy ami közérdekű adat, még nem biztos, hogy nyilvános is, végül ezzel zárta részünkre küldött levelét: „Véleményem szerint az a statisztikai adat, hogy a 2011-es, valamint a 2012-es esztendőben milyen márkájú és milyen típusú autóból mennyit loptak a tolvajok, nem eshet megismerését tekintve az említett korlátozások alá, azaz nyilvános közérdekű adatnak minősül, amelyre vonatkozóan Önt az ORFK az Infotv. 28-30. §-aiban meghatározott rend szerint köteles tájékoztatni.”
A rendőrség azóta is következetesen hallgat erről.
Kommunikációjuk egyoldalúsága másban is megmutatkozik: nemrég interjút kértünk az autótolvajok elleni harcot irányító illetékestől, amit elutasított az ORFK. Most is kértük őket a saját munkájuk értékelésére, amit nem tettek meg, ehelyett január második felében egy tavaly novemberi police.hu-s szöveget ajánlottak a figyelmünkbe.
Melyik autó a leginkább veszélyeztetett?
Az ORFK fenti statisztikái darabra sorolják, hogy melyik márkából mennyit loptak, ez azonban nem ad választ arra, hogy melyik mennyire veszélyeztetett. Ezt úgy kapjuk meg, ha egy-egy márka lopásszámát arányosítjuk az adott autóból a hazai forgalomban futó járművek számához. Megcsináltuk, ebből a cikkből mindenki megtudhatja, mennyire van veszélyben a saját kocsija.