Van egy kollégám, más lapnál, aki gyakran emlegeti: 1,2 literes Škoda Fabiájáért már kifizette egy Octavia RS árát egy jól sikerült svájcifrank-hitelszerződés következményeként. És ő még szerencsés, mert van miből fizetnie az alaposan megszaladt törlesztőrészleteket, nem vették el a kocsiját, nem került jelzálog a házára, nem került lehetetlen helyzetbe, mint olyan sokan mások.
Míg a svájci frankos lakáshiteleseknek legalább egy részének valóban segítséget nyújtottak a kormány különféle intézkedései (leginkább a végtörlesztés lehetősége, már akinek volt honnan kölcsönkérnie a 180 forintos CHF-árfolyamos elszámoláshoz), a 2008-as válság előtti 150 forintos CHF-ről mára 285-290 forintosra lódult árfolyam mellett szintén megszorult autóhitelesek sorsa sosem ígért semmi jót. A 2015 végén meghirdetett forintosítással sokan átmenetileg még az eddiginél is rosszabbul jártak: az annuitásosra módosított fizetési konstrukcióban váratlanul megemelkedhetett a törlesztőrészletük. Alighanem ez a változás áll az olyan, kétségbeesett és reménytelen hirdetések hátterében, mint amilyet a Jófogáson találtunk:
A hirdetés alapján erre a Stilóra, amilyeneket egyébként igen jó állapotban sem hirdetnek 1-1,2 millió forint feletti IRÁNYáron, 2022-ig kell még fizetni a részleteket. Még ha 2022 januárjával is számolunk, az akkor is 72 hónap mostantól, ami 42700 forintjával több mint hárommillió forint! Vagyis az egymilliót érő kocsi mellé még kéne adni kétmilliót az eladónak, hogy elvigye valaki. Gyönyörű.
Fel is hívtam a hirdetőt, hogy komolyan gondolja-e ezt a konstrukciót, és meglepő választ kaptam: nemcsak, hogy komolyan gondolja a tulaj, de már volt is érdeklődő az autóra! Nem is egy. Ezek az érdeklődők egy dologban hasonlítottak egymásra: senki nem akarta végigjárni a hivatalos utat, hanem közjegyző előtti vállalásban kötelezték volna el magukat, hogy ők fizetik tovább a hitelt a tulajdonos helyett. Aki viszont – szerintünk nagyon helyesen – nem ment bele egy ilyen gyanús ügyletbe.
Időközben a fiatos eladó a banknál megtudta, és ezt mi is több forrásból meg tudjuk erősíteni: a hitelező pénzintézetek már nem engedik átvállalni a hitelt, hanem elvárják, hogy az addigi adós valahogy, kölcsönből, bármiből lezárja a hitelt, aztán az új vevő olyan hitelszerződést köt a kocsira, amilyet akar. Mivel a Stilóra már kifizettek négymilliót és még hátra van három, ezzel háromszorosan kellene kifizetni a kocsi egykori értékét a bank felé, mindenképpen szabadulni szeretne a csapdából, de ez most nehezebb, mint valaha.
Ennek fényében különösen érdekes volt az a két beszélgetés, amit két másik, átvállalással hirdetett autó tulajdonosával folytattam. Egyikük sem akart belemenni a részletekbe, de egyikőjük annyit elárult, hogy készpénzért adta el a kocsit végül, a másik autót viszont ténylegesen az irreális átvállalással vitték el.
A Használtautó.hu már külön listázza a hitelátvállalásos hirdetéseket. Íme, a jelenlegi kínálatból a fenti két autó, egy helyes kis Ibiza:
Ezt a kocsit állítólag immár forintosított, annuitásos, havi fix 80 ezer forintos törlesztés-átvállalással vitte el egy vevő, vagyis – a hirdetésből kiindulva – míg a hasonló évjáratú, futásteljesítményű, állapotú Ibizák maximum 1,6-1,7 millió forintért cserélhetnek gazdát, erre a kocsira az új gazdi még kifizet majd több mint négymillió forintot, a hátralévő 51 hónapban.
És van ez az 1,4 literes H Astra, amilyeneket 1,2-1,3 millióért tesznek fel a tulajdonosok. Ehhez képest a kocsit még négy évi törlesztési kötelezettséggel, havi 55-60 ezres befizetéssel akarták eladni, ami kb. 2,7 millió forint. És már az Astrát is elvitték, igaz, kápéért:
Megkérdeztünk egy-két iparági szakértőt, de senki nem tudta – vagy akarta – megmondani, valójában mi lehet a magyarázat arra, hogy ennyire elszállt hitelekkel terhelt kocsikat is átvesznek, lehetetlen fizetési feltételekkel. Mi két lehetséges választ ötlöttünk ki a kérdésre. Az egyik, hogy talán akadnak páran, akiknek gyorsan van szükségük egy viszonylag fiatal, jó állagú kocsira, és ezekkel az átvállalt törlesztésekkel még mindig jóval a legalább havi 120-150 ezer forintos kompakt kategóriás autóbérleti díj alatt ülhetnek be egy autóba.
És persze ott van még a rosszhiszeműség lehetősége. Egy sajtpapíron vállalt törlesztési kötelezettséggel meg lehet kaparintani egy olyan kocsit, amivel utána akármi is történhet, miután eltűnik az igazi tulaj szeme elől az utcasarkon. Akárhogy is, mi mindenképpen azt javasoljuk hitelbe ragadt olvasóinknak, hogy bármennyire is fáj a kocsi értékének sokszorosát kifizetni, alaposan gondolják át, mielőtt kiadják a kezükből a kulcsot egy jól hangzó átvállalási ajánlat után!