Megállás nélkül száguld a rekord irányába a kötelező felelősségbiztosítás díja. A Netrisknél kötött biztosítások átlagára
2014-ben 22 195 forint volt
2015-ben 26 643 forint, míg
2016. január 2. és 26. között már 30 320 forint.
Az alkuszcég hetente frissülő kgfb-indexe január 25-én már 31 005 forintot mutatott, az egyik legnagyobb cég, az Aegon eddigi januári átlaga pedig 33 900 forint. 30 ezer felett utoljára 2009-ben járt a kötelező átlagos díja, a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2007-ben volt a rekord 35 120 forinttal.
Az általunk megkérdezett 5 biztosító és 2 alkuszcég válaszaiból keserű jövő rajzolódik ki, idén simán minden idők legmagasabb átlagárát fizethetik ki az autósok. A biztosítók szerint ezért legnagyobbrészt ők maguk a felelősek.
Miért emelkedik az ár?
Csak részben van igazuk a biztosítóknak. Az egyik ok, hogy 2012 óta 250 ezerrel több autó fut az útjainkon, nagyobbrészt a pörgő használtjármű-importnak köszönhetően. Másrészt a folyamatosan csökkenő üzemanyagár miatt a meglévő autókkal a 2-3-4 évvel ezelőtti szinteknél több kilométert tesz meg az átlagtulajdonos. „Nem csak a hazai, hanem a külföldi járműhasználat is megemelkedett” – mondja Szabó Imre, a Groupama gépjármű-biztosítási főosztályvezetője.
Az emelkedő autómennyiség és a nagyobb futásteljesítmény következtében egyre több a baleset, sőt, egyre több a külföldi baleset, ami miatt – ezt szinte egybehangzóan állították a biztosítók – már nem tudták tartani a korábbi verseny miatt leszorított árakat.
A kárszám növekedése mellett emelkedett az egy járműre jutó átlagos javítási érték is, ami a Biztosítás.hu adatai szerint a 2014-es 400 ezer forintról 490 ezerre ugrott tavaly. Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy jobban összetörték járműveiket az autósok: 2015-ben egyértelműen emelkedtek a műhelyek díjai, másrészt több volt a hazainál jóval magasabb költséggel járó külföldi javítás.Egészen meglepő, és ezért valóban okolhatják magukat az autósok, hogy újabban egyre kevesebben váltanak biztosítót a kampány idején. Szintén a Biztosítás.hu-tól származó számok egészen meglepőek: miközben 2008-ban 1,5 millió autós váltott, addig 2015-ben már csak 200 ezer. Amíg a válság közepén számított minden forint, addig mostanában rendre megtartják árat emelő biztosítóikat a járműtulajdonosok. Márpedig ezt a cégek könyörtelenül kihasználják, igyekeznek éppen csak annyit rárakni, ami a feltételezéseik szerint még nem kényszeríti váltásra ügyfelüket. Ez a taktika tavaly nagyon bejött.
Van még egy fontos oka a szemünk előtt zajló jelentős áremelkedésnek, amit többnyire nem hangsúlyoznak a biztosítók, de van azért őszinte kivétel. Azt is kőkeményen kihasználják, hogy „jelenleg már nem vesz részt a versenyben az az egy-két piaci szereplő, amely korábban jelentősen lenyomta az átlagdíjakat”. Lukács Árpád, az Aegon termékmenedzsere a tavaly becsődölt román Astra kivonulására, és a KÖBÉ-re utal, utóbbi a jegybank intézkedése miatt egyelőre nem köthet új szerződéseket.
Még tovább csökkentheti év közben az amúgy sem látható versenyt, hogy az új ügyfeleknek a biztosítók nem hirdethetnek annál kedvezőbb díjakat, mint a meglévő klienseiknek.
Meddig nő a díj? Van plafon?
„Addig fog drágulni, amíg az emberek újra vissza nem térnek a kötelező biztosító évről évre való tömeges leváltásához” – feleli kérdésünkre Rácz István, a Biztosítás.hu ügyvezetője, azaz amíg az autósok ismét rá nem kényszerítik őket a versenyre.
Sebestyén László Netrisk-vezérigazgató konkrét összeget is mondott kérdésünkre. „A kgfb-átlagdíj Magyarországon jelenleg 31-32 ezer forint körüli, Lengyelországban 30 ezer, Romániában 31 ezer, Bulgáriában 34 ezer, Szlovákiában 40 ezer, Horvátországban 57 ezer, Szlovéniában 61 ezer forint, tehát az áremelkedés ellenére is még mindig a legolcsóbbak közé tartozunk. Azt gondoljuk, hogy a piac valahol beáll 35-37 ezer forint körüli szintre 2016-ban, és utána a kárinfláció alakulásával változik majd.” Itt utalunk vissza a cikkünk elején említett eddigi rekordárra, ami 35 120 forint volt.
A Generali is további lassú növekedésre számít jövőre, és a Genertel szerint is beáll majd „egy optimum érték”, azonban ők úgy vélik, ez még nem idén lesz. „2017-ben is a trendek folytatásával számolunk. Elég egy pillantást vetni az üzemanyag árára.”
Jobban nőtt a kárkifizetés, mint a díjbevétel
A biztosítók adott évi összes kárkifizetése a MABISZ adatai szerint 2012-ről 2014-re 14 milliárd forinttal nőtt (66,6 milliárdról 80,8 milliárdra), miközben a díjbevételük ugyanebben az időszakban csak bő 6 milliárddal emelkedett (83,4 milliárdról 89,6 milliárdra). Ez még nagyrészt a csökkenő díjak időszaka volt, a bevétel növekedése az időszak alatt megjelent 250 ezer autóból ered.