Ha már megadatott eljutnom Tokióba, semmiképp nem hagyhattam ki a taxizást a jellegzetes kocsikkal. Tokióban 1912 óta futnak taxik, egy évvel megelőzve a Budapesten 1913. június elsejétől elérhető szolgáltatást. A taxipark gyakorlatilag egységesen a Toyota Crownból és a nyújtott tengelytávú Crown Comfortból áll, de a néhány Prius és a viszonylag sok Nissan Cedric Y31 miatt mégsem teljesen homogén.
Nem kell szépnek lennie
Taxit leintve a bal hátsó ajtót a vezető nyitja ki az utasnak, illő távolságról, hogy meg ne üsse vele. A hasbavágás elkerülésére feliratok is figyelmeztethetik a gyanútlan turistát. A nyitószerkezet teljesen mechanikus, egy kar meghúzásával működik.
Tokióban és más kelet-ázsiai városokban is uralják az utcaképet az ősöregnek tűnő, de ma is gyártott taxik. Kipróbáltuk a Toyota Crownt
Tokióban és más kelet-ázsiai városokban is uralják az utcaképet az ősöregnek tűnő, de ma is gyártott taxik. Kipróbáltuk a Toyota Crownt
Fotó megosztása:
Szerencsénkre egy angolul beszélő sofőrt is kifogtunk, aki jól viselte a hóbortos autóbuzi kérdésözönét munkaeszközéről
Szerencsénkre egy angolul beszélő sofőrt is kifogtunk, aki jól viselte a hóbortos autóbuzi kérdésözönét munkaeszközéről
Fotó megosztása:
Nem, nem 1981-ből származik az autó. A Toyota Crown és a Crown Comfort, a nyújtott tengelytávú változat, máig gyártásban van
Nem, nem 1981-ből származik az autó. A Toyota Crown és a Crown Comfort, a nyújtott tengelytávú változat, máig gyártásban van
Fotó megosztása:
Kényelmesen tágas az autó, a nagy ajtónyílásokkal és a szögletes karosszériával könnyű beszállni
Kényelmesen tágas az autó, a nagy ajtónyílásokkal és a szögletes karosszériával könnyű beszállni
Fotó megosztása:
Jobbra a bankkártyaolvasó-terminál van, az az egy biztos
Jobbra a bankkártyaolvasó-terminál van, az az egy biztos
Fotó megosztása:
Nem köhögik le az utasok a sofőrt madárinfluenzával
Nem köhögik le az utasok a sofőrt madárinfluenzával
Fotó megosztása:
Nagyjából 3260 forintért utaztunk a taxiban. 100 jen értéke körülbelül 240 Ft
Nagyjából 3260 forintért utaztunk a taxiban. 100 jen értéke körülbelül 240 Ft
Fotó megosztása:
Bizonyára az lesz ott a kartergázhörgő dűznije
Bizonyára az lesz ott a kartergázhörgő dűznije
Fotó megosztása:
Hosszmotoros, hátsókerék-hajtású autók a klasszikus taxik. A szívó négyhengeres 113 lóerős 4800-as fordulatszámon
Hosszmotoros, hátsókerék-hajtású autók a klasszikus taxik. A szívó négyhengeres 113 lóerős 4800-as fordulatszámon
Fotó megosztása:
Középkorú, szenvtelennek tűnő férfiak vezetik a taxikat, elegáns öltözékkel és makulátlan autóval megtisztelve az utasokat. Itthon is van erre sok jó példa, de a személyszállítás ottani kultúrája zavarba ejtő
Középkorú, szenvtelennek tűnő férfiak vezetik a taxikat, elegáns öltözékkel és makulátlan autóval megtisztelve az utasokat. Itthon is van erre sok jó példa, de a személyszállítás ottani kultúrája zavarba ejtő
Fotó megosztása:
Jellegzetes a sárvédő elejére szerelt visszapillantó tükör
Jellegzetes a sárvédő elejére szerelt visszapillantó tükör
Fotó megosztása:
Már jó ideje nem alvázas a japán egyentaxi, mint amerikai megfelelője, a Ford Crown Victoria és a Chevrolet Caprice volt.
Már jó ideje nem alvázas a japán egyentaxi, mint amerikai megfelelője, a Ford Crown Victoria és a Chevrolet Caprice volt.
Fotó megosztása:
Szintén hátsókerék-hajtású a fő konkurens, a Nissan Cedric
Szintén hátsókerék-hajtású a fő konkurens, a Nissan Cedric
Fotó megosztása:
113 lóerős a Wikipédia szerint a soros négyhengeres szívómotor. A sofőröktől hallott adatok alapján legkésőbb 200-300 ezer km után cserélik az autókat. Európában röhögve elfutnának egymilliót is
113 lóerős a Wikipédia szerint a soros négyhengeres szívómotor. A sofőröktől hallott adatok alapján legkésőbb 200-300 ezer km után cserélik az autókat. Európában röhögve elfutnának egymilliót is
Fotó megosztása:
Felemelhető a rendőrautó fényhídja, hogy jobban látható legyen a forgalomban
Felemelhető a rendőrautó fényhídja, hogy jobban látható legyen a forgalomban
Fotó megosztása:
Kevesebb helyet foglalnak a kútoszlopok helyett alkalmazott, függő töltőpisztolyok
Kevesebb helyet foglalnak a kútoszlopok helyett alkalmazott, függő töltőpisztolyok
Fotó megosztása:
Ritkaság a szemét az utcán, egy piac mellett sodorta ide a zacskót a szél
Ritkaság a szemét az utcán, egy piac mellett sodorta ide a zacskót a szél
Fotó megosztása:
Kényelemben valóban kifogástalan a Toyota Crown
Kényelemben valóban kifogástalan a Toyota Crown
Fotó megosztása:
Népszerű extra a légterelő az ablakokra
Népszerű extra a légterelő az ablakokra
Fotó megosztása:
A fehér csipkehuzat makulátlanul tiszta volt az összes taxiban, amit láttam
A fehér csipkehuzat makulátlanul tiszta volt az összes taxiban, amit láttam
Fotó megosztása:
Bal elöl ritkán ül utas, de ha négyen szálltunk be, nem csapott patáliát a sofőr, mint Párizsban szoktak egyesek
Bal elöl ritkán ül utas, de ha négyen szálltunk be, nem csapott patáliát a sofőr, mint Párizsban szoktak egyesek
Fotó megosztása:
A hasonló betonmonstrumok az 1960-as, 1970-es évekből már nem néznek ki jól. Tokió nem szép város abban az értelemben, ahogy Budapest például igen. Több mint 350 cég foglalkozik taxizással Tokió belvárosában. Az autók színe a taxitársaságtól függ
A hasonló betonmonstrumok az 1960-as, 1970-es évekből már nem néznek ki jól. Tokió nem szép város abban az értelemben, ahogy Budapest például igen. Több mint 350 cég foglalkozik taxizással Tokió belvárosában. Az autók színe a taxitársaságtól függ
Fotó megosztása:
Sokszor bukkanni italautomatákra. Az üdítők átszámítva 300-400 forintért kaphatók, népszerű közöttük a nagyon erős, zöld jeges tea
Sokszor bukkanni italautomatákra. Az üdítők átszámítva 300-400 forintért kaphatók, népszerű közöttük a nagyon erős, zöld jeges tea
Fotó megosztása:
LPG-vel futnak a taxik. Autógázból körülbelül 14-15 litert fogyasztanak 100 kilométerre a megkérdezett sofőrök szerint
LPG-vel futnak a taxik. Autógázból körülbelül 14-15 litert fogyasztanak 100 kilométerre a megkérdezett sofőrök szerint
Fotó megosztása:
A sárga és a fekete a Crown, a narancssárga taxi egy Toyota Crown Comfort. A hátsó lámpa formája azonosnak tűnik, a csomagtérfedélen lévő lámpabetétek térnek el
A sárga és a fekete a Crown, a narancssárga taxi egy Toyota Crown Comfort. A hátsó lámpa formája azonosnak tűnik, a csomagtérfedélen lévő lámpabetétek térnek el
Fotó megosztása:
Ritkán azért felbukkan egy Toyota Century, V12-es motorral, a konzervatív vállalatvezetők belpiacos luxusbatárja
Ritkán azért felbukkan egy Toyota Century, V12-es motorral, a konzervatív vállalatvezetők belpiacos luxusbatárja
Fotó megosztása:
Tokióban metróval sem olcsó a közlekedés
Tokióban metróval sem olcsó a közlekedés
Fotó megosztása:
Tokióban nagyon sok az angol felirat, kisebb településeken viszont gondba kerülhet, aki nem tud és olvas japánul
Tokióban nagyon sok az angol felirat, kisebb településeken viszont gondba kerülhet, aki nem tud és olvas japánul
Fotó megosztása:
Ez a Ginza negyed, Tokió központjában. Ezen a részen éjjel sem áll le a pörgés
Ez a Ginza negyed, Tokió központjában. Ezen a részen éjjel sem áll le a pörgés
Fotó megosztása:
Ez az 1971-től gyártott 4. generációs Crown. A kombiból nyolcszemélyes is készült, elöl is háromszemélyes üléspaddal
Ez az 1971-től gyártott 4. generációs Crown. A kombiból nyolcszemélyes is készült, elöl is háromszemélyes üléspaddal
Fotó megosztása:
61 éve készül megszakítás nélkül a Toyota Crown, ami talán világrekord. Itt a 48 lóerős ősmodell Ausztráliában dönget egy raliversenyen
61 éve készül megszakítás nélkül a Toyota Crown, ami talán világrekord. Itt a 48 lóerős ősmodell Ausztráliában dönget egy raliversenyen
Fotó megosztása:
Nem, nem 1981-ből származik az autó. A Toyota Crown és a Crown Comfort, a nyújtott tengelytávú változat, máig gyártásban van
Utasszemmel egy Toyota Crown Comfort szépen suhan, de hightech futómű helyett a kényelemérzetet a ballonos gumi, a fotelszerű, süppedős üléspad és a sebmentes aszfalt biztosítja. Valószínűleg nagy lehet a futómű rugózatlan tömege, mert dilatációs réseken enyhe ütést lehetett érezni.
Az antik konstrukció itt nem hátrány, hanem USP. Az 1990-es évek közepén szétvált a magánpiacnak szóló, modern formában kapható Crown illetve a taxisok munkaeszközének szánt Crown és Crown Comfort modellek fejlődése, ezért viselik a taxik az évtizedes formát.
Kevés a Nissan Cedric
Ezeknek a típusoknak, akárcsak a Nissan Cedric taxiváltozatának, nem kell megnyerniük a divatos ívekre, menő designra vágyó magánvásárlókat. Célszerszámként megőrizhették azt a kialakítást, ami a sofőrt a legjobb áttekinthetőséggel, remek kilátással, el sem pusztítható mechanikával, az utast pedig jó térkihasználással, kényelmen tágas ajtónyílással és magasan húzott tetővel kényezteti.
Középkorú, szenvtelennek tűnő férfiak vezetik a taxikat, elegáns öltözékkel és makulátlan autóval megtisztelve az utasokat. Itthon is van erre sok jó példa, de a személyszállítás ottani kultúrája zavarba ejtő
A több mint kiforrott technika dacára ezekbe az autókba nem vernek bele 700-800 ezer kilométereket. A mindig segítőkész, de az angollal nehezen boldoguló sofőröktől azt sikerült megtudnom, hogy 200-300 ezer kilométernél nem futnak többet alattuk ezek az autók, azt viszont kivételes megbízhatósággal teljesítik. Itthon vagy Németországban nem egy Crown túl volna az 1,2 millió kilométeren, de itt az ódonnak ható autók zöme valószínűleg öt éves sincs.
Rekorder lehet a Toyota csúcsmodellje
61 éve készül megszakítás nélkül a Toyota Crown, ami talán világrekord. Itt a 48 lóerős ősmodell Ausztráliában dönget egy raliversenyen
61 éve készül megszakítás nélkül a Toyota Crown, ami talán világrekord. Itt a 48 lóerős ősmodell Ausztráliában dönget egy raliversenyen
A Toyota régóta preferálja a koronát jelentő autóneveket. Az angol Crownon kívül a Camry, a Corona és a latinból eredő Corolla szó is a koronával kapcsolatos. A felső kategóriát képviselő Crown a Toyota belpiacos kínálatának egyik oszlopa. Gyártása még 1955-ben indult és ma is folyik, pedig azóta alapvetően megváltoztak az autóipari viszonyok.
1960-ban összesen két személyautót kínáltak a szigetországbeli Toyota-márkakereskedések, az egyliteres motorú Coronát és az ezerötös Crownt. (A Toyota jóval régebben gyárt teher-, mint személyautókat, az utóbbiakat gyártó Toyota Motor Co. csak 1937-ben jött létre. A személyautó-gyártás nagyjából az 1960-as évek közepén kezdte meghaladni a teherkocsik darabszámát.)
1960-tól a Crown kombiváltozata is elérhetővé vált, majd jöttek az egyre erősebb motorok. Először 1,9 literesre nőtt a négyhengeres, de a váltó maradt háromfokozatú. Ennek alternatívája a Toyoglide automatikus sebességváltó, bolygóműves konstrukcióval és csupán két fokozattal.
Ez az 1971-től gyártott 4. generációs Crown. A kombiból nyolcszemélyes is készült, elöl is háromszemélyes üléspaddal
Ez az 1971-től gyártott 4. generációs Crown. A kombiból nyolcszemélyes is készült, elöl is háromszemélyes üléspaddal
Nagy ugrás volt 1962-től az RS450 kódjelű új széria, amely a törpeautók korában hatalmas kocsinak számított 269 centiméteres tengelytávval,461 centiméteres hosszal és már négyhangos váltóval is.
A típus státuszát hangsúlyozta a Crown Eight V8-as motorral, amely 1964 végén jelent meg benne. A japán viszonyokhoz igazított nyolchengeres 2,6 literes volt. A Crown az európai kínálatból az 1980-as évek közepétől kopott ki, Japánon kívül a világ legnagyobb autógyártója a Lexusokkal van jelen a felső kategóriában. A generációkról érdekes bemutatót találni ezen a blogon.
A kétliteres, soros négyhengeres szívómotorok kis fordulatra hangoltak, maximális teljesítményüket 4800-as fordulaton leadják. A 113 lóerő pont elég a forgalom ritmusához a négyfokozatú automatikus váltóval. Létezik ugyan kézi ötgangos is, de gyakorlatilag senki nem dolgozik manuális váltóval.
Jóval olcsóbb a Priusnál
A kisebb környezetszennyezés és az olcsóbb üzemanyag miatt autógázzal működnek a tokiói taxik, amiből pont annyit fogyasztanak, amire a városi forgalom, a koros technika és az automatikus váltó alapján számíthatunk.
Szintén hátsókerék-hajtású a fő konkurens, a Nissan Cedric
100 kilométerre 14-15 litert mondtak a sofőrök, de ez nem tartja vissza őket. A Crown ugyanis kifejezetten jutányos árú munkaeszköz. Újonnan jóval kevesebbe kerülnek a Priusnál, amiből szintén futnak taxik, de arányuk érzésre egy a százhoz.
A taxizás helyenként alacsony presztízsű munka, amit nem egy jóléti országban bevándorlók végeznek. Tokióban ennek nyomát sem látni, a magas népsűrűségű Japán ugyanis szigorú bevándorláspolitikát alkalmaz. A taxigépkocsi-vezetés abszolút férfiszakma, a limuzinokban tapasztalt, legalább középkorú férfiakat látni a jobb egyben. Mivel a felhőkarolókban lévő lakások és a hozzájuk igényelt parkolóhelyek száma nem mindig van fedésben, ott a nem túl népszerű biciklin kívül a taxi az az eszköz, amivel háztól házig eljut az illető.
A hasonló betonmonstrumok az 1960-as, 1970-es évekből már nem néznek ki jól. Tokió nem szép város abban az értelemben, ahogy Budapest például igen. Több mint 350 cég foglalkozik taxizással Tokió belvárosában. Az autók színe a taxitársaságtól függ
Nekem nem tűnt logikusnak, hogy a rendkívül zsúfolt, négy budapestnyi területen 13 millió embert befogadó városban miért ilyen nagyméretű taxik váltak népszerűvé. Annál is inkább, mert az itthoninál kisebb átlagmagasság sem indokolná a batárokat.
Ám a város amerikaiasan széles, városszerte sokszor 6-8 sávos útjai elbírják a tekintélyes méretű taxikat. (A II. világháborús amerikai bombázásokban Tokió addig nagyrészt fa épületei porig égtek, az újjáépítés során egészen más lett a városkép a városrészeket összekötő, egymást néha két-három szintben átívelő gyorsforgalmi utakkal és felüljárókkal, toronyházakkal és felhőkarolókkal.) A japán fővárosban az volt az érzésem, hogy a mélygarázsokba paterolt autók miatt sokkal több hely marad közlekedni, a forgalmat nem lassítják úgy a parkolóhelyre vadászó autósok, mint itthon is.
A fehér csipkehuzat makulátlanul tiszta volt az összes taxiban, amit láttam
Taxisofőreink lendületesen jöttek el a lámpától, de szabályosan vezettek. A bölcs belátásból fakadó agressziómentesség uralja a közlekedést, az egy hét alatt egyetlen cikázó sem tűnt fel, aki hatszor vált sávot az Árpád hídon a szigeti lejáróig.
Tisztaság és szabálykövetés
A japánokra jellemző tisztaság és körültekintés, a nagyfokú udvariasság ebben a szférában is érvényesül. A sofőr fehér kesztyűben vezet, az üléstámlák felső részét fehér csipke borítja, karcolást, húzást nagyítóval sem találni a kocsikon, ami az egész ottani autóparkra jellemző.
LPG-vel futnak a taxik. Autógázból körülbelül 14-15 litert fogyasztanak 100 kilométerre a megkérdezett sofőrök szerint
Ott szinte senki nem gurul lógó lökhárítóval, kiégett fényszóróval, pláne lyukas kipufogóval vagy rozsdás hátsó kerékívvel, pedig ott aztán dominánsak a japán autók. Mivel a fizetések magasak és a tisztaságot az új autók nyújtják, a használtautó-vásárlás egyáltalán nem olyan gyakori, mint itthon. Kemény rosta az ötévesen esedékes környezetvédelmi vizsgálat, egy katalizátorcsere költségét sokszor nem érdemes vállalni, inkább eladják külföldre az autót és vesznek újat.
Tokió drága város, főleg az ingatlanárakat tekintve, a taxizás viszont a helyi költségszint ismeretében egyáltalán nem kiugró tétel. A 280 forintos kilométerdíj óta ez az utazási forma annyira megdrágult itthon, hogy cseppet sem vágtak mellbe a hosszabb-rövidebb utakért számlázott összegek.
A sárga és a fekete a Crown, a narancssárga taxi egy Toyota Crown Comfort. A hátsó lámpa formája azonosnak tűnik, a csomagtérfedélen lévő lámpabetétek térnek el
Drágább, mint Budapesten, de nem annyival, hogy turistaként ne lehetne leinteni egyet. Bárhol, bármikor. Tényleg az volt az érzésem, hogy mindenütt ott vannak a Toyota Crown Comfortok és a Nissan Cedricek. Nem véletlenül rohangál ennyi kockaforma szedán, a taxizás ott a tömegközlekedés egyik módja.
Ha idáig eljutottál, bizonyára érdekel az egyetlen fajsúlyos konkurens is. A Nissan Cedricet vezetni is sikerült, a kocsiról Tadao Takahasi, a Nissan akkori alelnöke mesélt nekem egy rendezvényen. Nem egy Ferrari F12 TdF, de semmi máshoz nem hasonlítható élmény volt az egy ujjal irányítható, 40 éve konstruált, de zsír új taxival körözni. Kattintsatok a képre!