84 807 darab új személyautót vásároltak tavaly a magánszemélyek (mindössze 20 százalék) és a cégek idehaza – őszintén kíváncsiak voltunk, hogy a különféle kategóriákban mennyire jött ki a járművek átlagára.

Természetesen egy-egy értékesített autó végső vételárát pár belepakolt extra emeli, majd az üzletben érintettek némi egymásnak feszülése után az alku csökkenti, ezért precíz statisztikát csak a száznál is több különféle típus listaárából lehet készíteni.

Annyit már a cikk elején elárulunk, hogy tovább emelkedett idehaza az új autók ára. Talán egyesek meglepődnek rajta, de ez nem a kereskedések áremelése miatt következett be, hanem a vásárlók igényeinek növekedése az oka.

„5,1 százalékkal emelkedett meg az értékesített személyautók átlagára 2014-ről 2015-re, aminek fő oka, hogy a drágább kategóriákból többet vettek a magyarok. Főként a luxusautók és  a nagyobb egyterűek eladása húzta felfelé az átlagárat” – mondja a Vezess kérdésére Felipe Munoz, az angol JATO Olaszországban dolgozó elemzője, neki köszönhetjük az alábbi statisztikákat.

Ezekből kiderül, hogy a különféle kategóriákban mennyi az átlagára ma egy új autónak Magyarországon.

Minik, kiskocsik és kompaktok

Némileg lemaradva a pénzesebb nyugat-európai vásárlók mögött, nálunk is emelkedik a JATO kategorizálásában city carsnak hívott legkisebb személyautók értékesítése. Ide olyan divatautók sorolandók, mint a régi harcos MINI kínálatának nagy része, az Opel Adam, és a hátsókerekessé vált Renault Twingo. A tavaly értékesített 2878 városi mini átlagára 3,56 millió forint volt.

A náluk használhatóbb méretű, Magyarországon sokak számára családi autóként funkcionáló kiskocsikból (subcompacts), mint a Corsa, a Polo, a Clio és társaik 17 526 kelt el 2015-ben 4,07 millió forintos átlagáron. A gyakran csak két személynek kényelmes minikhez képest szerény árkülönbség tisztán láthatóan ott áll a jóval használhatóbb méretű autók hatszoros mennyiségtöbblete mögött.

Eláruljuk, hogy mennyi idehaza az átlagára a kiskocsiknak, a kompaktoknak, a luxusautóknak és a sportkocsiknak.

Népszerű az új Astra, de az elődjénél jobb az alkupozíció

Népszerű az új Astra, de az elődjénél jobb az alkupozíció

Még feljebb lépve jönnek a kompaktok, talán a Focus, a Golf, és az Astra kategóriáját kell a legkevésbé bemutatni, 2008 óta immár Nyugat-Európában is univerzálisan széles a használati kör. 23 542 darabbal Magyarországon itt adták el a legtöbbet, a kompakt méretűek átlagára 6,24 millió forint volt.

Középkategória, nagyok, luxusautók és sportkocsik

Jóval szerényebb darabszámok következnek, amiket ha a 80 százaléknyi cégvásárló felől közelítünk, megkockáztatható a feltételezés: a közvélekedéssel ellentétben Magyarországon nem a Passat vagy a Mondeo a klasszikus „cégautó”, az ezeknél kisebbekből (lásd előbb) darabra jóval többet vesznek a különféle vállalkozások és vállalatok.

A midsize-nak nevezett kategóriában (népszerű még itt az Insignia, jön fel a Mazda 6 stb.) 7507 elkelt autó átlagára tavaly 9,99 millió forint volt, ami első blikkre talán magasnak tűnhet.

Innen tovább haladva egyre nagyobb ugrásokat látunk: darabszámban lefelé, átlagárban felfelé. A JATO által large-nak nevezett, és leginkább a Mercedes E-osztály, az 5-ös BMW és az Audi A6 triója által egész Európában uralt szegmensben eladott 1348 autó listaárátlaga 15,95 millió forint volt.

Jól tartja magát a lassan kifutó A6, de a riválisokat elhomályosító luxussal érkezik az új E-osztály

Jól tartja magát a lassan kifutó A6, de a riválisokat elhomályosító luxussal érkezik az új E-osztály

Ugyanezen német prémiummárkák csúcsmodelljei terpeszkednek a luxury kategória értékesítési listáinak élén, se korábban, se most nem tudja elszívni a levegőt senki az S-osztály, az A8 és a 7-es BMW elöl. A 208 eladott limuzin átlagára 33,43 millió forint volt. Itt külön kell hangsúlyozni, hogy listaárakból képzett átlagról beszélünk, ebben bizony még nincsenek benne a borsos árú extrák.

Minden bizonnyal feljebb kellene lenni a sportkocsik átlagárának, de a JATO a Porschék, Maseratik és társaik mellett ide sorolja az Opel Cascadát és ellenfeleit is. Így jött ki a 152 darab magyar rendszámos „sportkocsi” átlagárára 28,98 millió forint.

Szabadidő-autók és egyterűek

Lekoppintva a nyugat-európai trendeket, iszonyatosan megnőtt nálunk is a szabadidő-autók értékesítése, olyannyira, hogy 2015-ben majdnem többet kívántak meg honfitársaink, mint kompaktot.

Sajnos a JATO nem bontja szét méret szerint a Suzuki Vitarától a Toyota RAV4-en át az X6-os BMW-ig, és azon túl húzódó temérdek, méretben és árban igen különböző autót. Az egyszerűen SUV névvel illetett kategóriában eladott 22 742 jármű átlagára 8,22 millió forint volt tavaly.

Megállíthatatlanul szélesedik a szabadidő-autók kínálata, de tavaly semmi nem tudta megközelíteni a szétakciózott Vitara sikerét

Megállíthatatlanul szélesedik a szabadidő-autók kínálata, de tavaly semmi nem tudta megközelíteni a szétakciózott Vitara sikerét

Érdekes, hogy az MPV nevű, és összdarabra (7962) jóval kisebb egyterűeket viszont háromfelé bontja. A small MPV-kből (pl. Meriva) eladott 2226 autó átlagára 4,62 millió forint volt, a compact MPV-kből (mondjuk a Renault Scénic) értékesített 4794 darab 7,14 millióba került átlagosan, míg a big MPV-kből (pl. Espace) 942 talált gazdára átlagosan 10,7 millióért.

Közel ezer kishaszonjármű

A személyautóknál LCV néven van még egy kategória, ide a Navara és tágan értelmezett riválisai tartoznak. A 942 eladott autó átlagára áfa nélkül 5,77 millió forint volt.

Mennyibe került az „átlagautó”?

Ha mindent egybegyúrunk, és elosztjuk a darabszámmal, akkor kiderül:  a magyar autópiacon 2015-ben értékesített személyautók átlagára 6 882 414 forint volt. Ennyibe kerül ma az „átlagautó”.

Sok? Kevés? Kinek van ennyi pénze ma Magyarországon? Az új autót vásárlóknak van. Zömében cégek, persze.