Tegyük tisztába a legelején: gyári versenyzőként kaptál szájzárat, vagy ugyanúgy nyilatkozhatsz?
Nem kaptam, beszélhetünk.
Péntek este 8 óra múlt, Barcelonában teszteltél egész nap. Mi volt a mai program?
7-kor keltem, 8-ra a pályán voltam, 8.30-tól átrágtuk a forgatókönyvet, 9-től menés volt 13-ig, aztán egyórás ebédszünet következett, majd 14-től 18-ig ismét vezettem.
Ron Dennis biztosan oda adná Eddie Jordan fél kezét egy ilyen mondatért. Sehol semmi műszaki probléma?
Apró hibák azért előfordulnak, de ez egy kiforrott autó.
Konkrétan mennyi kilométert mentél, és mennyit gyorsultál a nap folyamán?
Olyan 350 kilométert. A mai program arról szólt, hogy reggeltől estig a változó hőmérsékletben, és a változó pályán egyenletes legyen a tempó, hogy ki tudjuk zárni a külső körülményeket a köridőkből.
Mi a tapasztalat, a tesztszezon kezdetétől az első verseny rajtjáig általában mennyivel gyorsul az autó?Amikor új egy autó, akkor nagyon sokat tud gyorsulni, de az enyém már több éves, így csak tizedekről beszélünk. Ha új alkatrészek épülnek be, akkor lehet jelentős változás, mert új irányokba tudunk elmenni. Ennél a Hondánál már nem beszélhetünk 1,5 másodpercről, csupán tizedekről.
Melyik részén nyerhettek még a legtöbbet a kocsinak? Futómű, motor, vezérlés, kasztni…?
Aerodinamikailag meglehetősen kötött a kocsi, és ez a csapott hátú forma nem tesz jót neki. De az autóversenyzés nagyrészt marketing is, márpedig Európának ez a Civic forma kell, így ez van nekünk is. A futómű beállításán többet nyerhetünk.
Na és a motor? Igaz a pletyka, hogy a mezőnyben a Hondáé a leggyengébb?
Nehéz megmondani. A hosszú egyenesekben valóban mi vagyunk a leglassabbak, de ebben benne van az autó formája is.
Mondj néhány alapadatot a versenyautódról: gyorsulás, súly, teljesítmény?
3,8-4 másodperc a százas gyorsulása, a súlya 1100 kiló, ami a büntetősúlyokkal maximálisan 1180 lehet. A teljesítményét nem tudom pontosan, tényleg. Olyan 380-420 lóerő között lehet a mezőny.
A jerezi teszten ott volt a Citroën is, körönként nagyjából 6-8 tizedet adtak a Hondáknak. Ez gyakorlatilag a tavalyi, szezonvégi különbség.
Időben valóban, de akkor 20 kiló mínuszban voltunk hozzájuk képest, most pedig azonos súllyal ennyi.
De ez még mindig komoly hátrány.
A lassabb, és a közepes gyorsaságú pályákon közelebb leszünk hozzájuk, a nagyobb átlagsebességet kívánókon kevésbé. Technikai oldalról még mindig a Citroën a legjobb autó.
Na és mennyivel gyorsabb a gyári Hondád, mint a tavalyi zengős?
Papíron ugyanaz a két autó, az azonos konstrukcióból adódóan minimális a tempóbeli különbség.
Miben más a gyári csapat működése?
Például az alkatrészellátásban, ami kihat az előző kérdésedben említett tempóra is. Míg a gyári csapat 10-szer cserél, mi korábban egyszer, és ezek hatással vannak a sebességre is. Valamint itt másfélszer annyi ember dolgozik, sokkal jobban szét vannak bontva a feladatkörök, ami kritikus döntési helyzetben jobb.
Tényleg, mit tudsz a volt autódról? Rajthoz áll a magyar csapat, van versenyzője Zengő Zoltánnak?Ha hiszed, ha nem, én is csak azt tudom, ami a sajtóban szerepel. Őszintén remélem, hogy ott lesznek, rengeteg barátom dolgozik abban a csapatban. Ismerve Zoli elszántságát és kapacitását, bízom benne, hogy indulnak.
Én is remélem, induljunk is ki abból, hogy rajthoz állnak április 3-án a Paul Ricardon. Mennyire leszel kőkemény a pályán, ha eléd kerül a volt autód?
Fúúú, ez nagyon nehéz kérdés. Még nem is gondolkodtam ezen. Valahogyan ki kell majd kapcsolnom azt, hogy sok barátomnak plusz munkát adnék vele, ha mondjuk csak egy kilökés árán tudnám megelőzni. Nagyon furcsa lesz látni a saját autómat, amit más vezet.
Mennyire leszel kemény a saját csapattársaiddal? Egyikük ráadásul klasszis, világbajnok. Van bármiféle előírás házon belül?
Nagyra értékelem, hogy nincs csapatsorrend, és addig nem is szólnak bele a küzdelembe, amíg nincs baleset közöttünk. Nyilván egy picivel másként közelítek majd hozzájuk, de nem szabad túl engedékenynek lenni. Ki kel jelölni a territóriumomat.
Huff, Monteiro és Michelisz. Melyikőtök miben jobb?
Huff gyorsan alkalmazkodik, Monteiro az álló rajtokban ügyes, nekem pedig az egykörös tempóm jó.
Mivel akarod megverni őket?
A kiegyensúlyozottságommal. Azt látom, hogy nyers tempóban minimálisak a különbségek.
Visszatérve a keménykedésre, Huff oldalán olvastam: „Norbi egyértelműen a legkedvesebb srác a mezőnyben”. Te olyan igazi jófiú karakter vagy, aki az iskolában biztosan jól tanult, majd amikor udvarolni kezdett, az anyósjelöltek kedvence volt. Lassan vébé-címet vár tőled mindenki, ehhez azonban olyan nagy zsiványokat kell legyőznöd, mint mondjuk Müller. Vagy az őt is lenyomó Lopez.
Alapvetően helytálló a jellemzésed, ilyen vagyok a pályán kívül. Viszont sokan meglepődnének, ha mondjuk utólag meghallanák az utolsó három versenyünkön a belső rádiós kommunikációt, ahol nem éppen a nyilatkozatokban tőlem megszokott hangot ütöttem meg. És vannak olyan egykori riválisaim is, főként a 2010 előtti szériákból, akik ma is biztosan elküldenének a búsba, mert a pályán nem a kedves arcomat mutattam nekik. Viszont verseny közben soha nem leszek az a tör zúz típus, ez igaz. Év végén nem azok állnak elöl. A pályán kívül viszont valóban a mosolygós, kedves énem a jellemző.
Hetek vannak hátra a szezonkezdetig. Most már reggeltől estig ezen jár az agyad?
Nem. Majd a rajt előtti napokban.
Ez lesz életed legfontosabb szezonja?
Azt hiszem, igen.
Mi az álomhelyezés idén?
A legjobb hondás akarok lenni.
Ez az összetettbeli 3-ik helyet jelenti?
Van ott még pár kiváló citroenes, nem csak Lopez és Müller, plusz a Volvók. De az igaz, negyedik voltam már, és nyilván szeretnék annál előrébb végezni.