A puszta számok szerint egyértelműen a férfiak okoznak több balesetet a magyar utakon, aminek nyilvánvaló magyarázata, hogy sokkal több férfi vezet autót. 2014-ben – 10 818 férfi és – 3284 nő okozott járművel közlekedési balesetet. Az igazán érdekes információk azonban akkor kerülnek elő, ha a balesetek számát nemenként a jogosítvánnyal rendelkezők számához viszonyítjuk. Azaz mondjuk 10-10 autózó férfiból és nőből mennyi okoz balesetet. A témáról dr. Holló Péter professzor, a Közlekedéstudományi Intézet kutató professzora írt elgondolkodtató tanulmányt a Közlekedésbiztonság című szaklapba. Ennek megállapításait használjuk cikkünkben, és a szerző is elmondja véleményét. Elsőként nézzük meg, mi a helyzet a „mazsolákkal”.
Vajon a 17 éves fiúk vagy a 17 éves lányok a veszélyesebbek az utakon?
A kezdő járművezetők kiemelkedő baleseti kockázatot jelentenek, állítja a szerző, ez eddig nem igazán meglepő, ám a kutatási eredmények azt is egyértelművé tették, hogy ez a probléma elsősorban a fiatal férfiakra jellemző. A 2013-as hazai adatokat elemző professzor állítása szerint a 17 éves, friss jogosítványos autósok közül – 1000 fiúra 90 baleset jut, míg – 1000 lányra csak 42, azaz kevesebb, mint a fele. „A fiatal férfiak persze többet vezetnek, mint a fiatal nők, ugyanakkor a lefutott kilométerek számára eső halálos baleseteik száma is nagyobb” – mondja a Magyar Tudományos Akadémia doktora, majd így folytatja. „Hajlamosabbak a kockázatvállalásra, az élménykeresésre, a gyorshajtásra és az antiszociális viselkedésre, mint női kortársaik. Gyakrabban túlértékelik saját vezetői képességeiket, autójuk lehetőségeit, és még a barátaik is jobban befolyásolhatják őket.”
Ha valaki bedobná, hogy bezzeg az USA bizonyos államaiban csak 21 éves kortól adnak jogsit (máshol meg 16-tól – L.Cs.), és ezt a 21 éves határt kéne nálunk is bevezetni, azt kell mondanunk, nem az ifjonti kor, hanem a rutintalanság a valódi veszélyforrás. A baleseti adatok elemzésekor a professzor arra jutott, hogy ha a fiúk és a lányok a jogsi megszerzése után azonnal elkezdenek vezetni, és aktív részeseivé válnak a forgalomnak, akkor „meredeken csökken” náluk a baleseti kockázat. „A csökkenés különösen a férfiaknál nagymértékű, és 18 éves kor felett a baleseti kockázat már viszonylag kicsi, alig mutat különbséget a lányokéval összevetve.”Mit csinálnak rosszul a felnőtt nők, és mit a felnőtt férfiak?
Ez a cikk nem ad piás pasiknak kocsmai viccekhez támpontokat, lelőjük a poént előre: a statisztikák szerint nem lehet azt mondani, hogy márpedig igenis a nők vezetnek rosszabbul, mert ők okoznak nagyobb arányban baleseteket. A rendőrségi jegyzőkönyvekből az viszont kiolvasható, hogy bizonyos vezetési hibákat nagyobb arányban lehet kötni az egyik nemhez, míg más hibákat a másikhoz. Arányosítva a férfiak számát, ezeket a balesetet előidéző hibákat gyakrabban követik el a nőknél: – sebesség helytelen alkalmazása (abszolút és relatív gyorshajtás) – előzési szabályok megszegése – azonos irányba haladó járművek ütközése (egyenes haladásnál és kanyarodásnál egyaránt) – szembe egyenesen haladó járművek ütközése – megállási kötelezettség elmulasztása, álló járműnek ütközés Ezzel szemben a nők ezekben rosszabbak: – elsőbbség meg nem adása – szembe haladó, kanyarodó járművek ütközése – keresztirányba egyenesen haladó autók ütközése – keresztirányba kanyarodva halódó kocsik ütközése – vasúti járművel ütközés – gyalogos elütése – autóban ülő utas hibájából bekövetkező balesetek Ha nagyon ki akarunk emelni valamit, akkor leegyszerűsítve elmondható, hogy a magyar statisztikák szerint a férfiaknál a kocsijuk helyes tempójának megválasztása, míg a nőknél a kereszteződések okoznak az átlagnál gyakrabban problémát.
Nagyobb a férfiak baleseti kockázata
Arra vonatkozóan nincs magyar adat, hogy saját hibából férfi vagy nő hal meg nagyobb számban közlekedési balesetben. Holló professzor az International Road Traffic Accident Database észak-amerikai adatait elemezte tanulmányában. Természetesen itt is relatív számokat közölt, azaz a férfiaknál és a nőknél is a jogosítványszámhoz (és a lefutott kilométerhez) arányosítva értendő, hogy 17 és 63 éves kor között nagyobb a férfiak baleseti halálozási kockázata az utakon, mint a nőké. 63-78 éves korig nagyjából azonos a szám, majd a legidősebb sofőrök között ismét megugrik a férfiak halálozási aránya. Erre simán lehet az egyik magyarázat, amit az előbb kiemeltünk: a férfiak nagyobb arányban okoznak balesetet gyorshajtás miatt.
Milyen következtetéseket vont le a professzor?
„A kutatási eredmények egyértelműen mutatják, hogy az autót vezető nők kisebb baleseti kockázatot jelentenek az utakon a férfiaknál. Ez valószínűleg azzal az általános vélekedéssel magyarázható, hogy a nők szabálytisztelőbbek, óvatosabbak, nagyobb figyelmet fordítanak a közlekedő partnereikre. Persze egyesek személyes tapasztalata ellentmondhat ennek. A férfiak számára sokszor idegesítően lassúnak tűnnek a nők, azonban a férfiakénál magasabb szintű női toleranciát igazolnak a baleseti adatok. Ezért különösen jó lenne, ha férfitársaink nem próbálnák gyorsabb vezetésre ösztönözni feleségeiket, barátnőiket, és főleg nem kritizálnák őket vezetés közben” – mondja a Magyar Tudományos Akadémia doktora.