Vezess.hu: – Évente 4-7 ezer autó tűnik el nyomtalanul hazánkban. Mit rontanak el az autólopások károsultjai? Okrutay Zsolt: – Abból indulnak ki, hogy másnak is slusszkulcs kell a kocsi beindításához, ahogy nekik. Többnyire, érthető módon, nem a tolvajok fejével gondolkodnak és nem kezelik rendszerként a védendő vagyontárgyat. Mint amikor a lakásba beszereltetnek egy jó biztonsági ajtót, de a betörő megégeti a műanyag ablakot és bemegy ott. Az autónál ugyanez működik a védtelen pontokon.
Védőeszközök és korlátaik
Egy laikust elbizonytalanít a sokféle lopásvédelmi eszköz. Mit tudnak közülük a mechanikus védőeszközök? A váltózár és a kormányzár jelzés az autólopóknak, hogy foglalkoztam a kocsi védelmével. Automatikus váltóval a váltózár többet ér, kézivel kevesebbet, mert a motortér felől a váltórudazat vagy a huzalok mozgatásával berakható sebességbe a kocsi vagy elhúzható kinyomott kuplunggal. A kuplungot kiiktató megoldások sem mindenhatóak, mert az önindító erős, sebességbe tett váltóval berángatja a motort és kuplung nélkül is lehet váltani. A kormányra helyezett védőeszközök hatása kérdéses, mert az eszköz hiába masszív, ha a zárja támadható. De mindenképp jó, ha van valami az autóban, mert lehet, hogy az adott tolvaj felkészültsége kevés hozzá.
„Meghosszabbítani az autó életét”
Gépjárművédelmi témákon dolgozva találkoztunk az Oky Autoguard szakembereivel, tanulságos videókkal teli Facebook-oldalukkal és a céget szakmai tanácsadóként segítő Okrutay Zsolttal. A terepet kiválóan ismerő szakember 2007-ben váltott egy kerületi kapitányság állásából a BRFK-hoz a gépjármű-felderítésre, azóta harcol kollégáival az autótolvajok ellen. Belelát az elfogott bűnözők életébe, autótolvajokat kikérdezve ismerte meg módszereiket és a bandák felépítését. Hamar egyértelművé vált számára, hogy a gyári rendszerek nem alkalmasak az autó megvédésére, mivel milliós tételben beszerelt, jól feltérképezhető megoldásokról van szó. Alapelve, hogy aki semmit nem tett az autójába, az semmit nem tett érte, mert meg sem próbálta meghosszabbítani az életét.
Mire jó egy, a gyújtást vagy más alapfunkciót letiltó titkos kapcsoló? Hasznos, bár profi tolvajnak nem akadály. Soha nem a kapcsolók helyét keresik, hanem a tiltást magát! Hallani ilyen-olyan kötési láncokat, de ez csak a tulajdonost téveszti meg, a gépkocsitolvaj ismeri a rendszereket, tudja, mikor mit keressen!
És ha bedobjuk a trükköt, hogy csak akkor indul a motor, ha a tulaj kétszer lehúzza az ablakot, bekapcsolja a fűtést és odaér egy ponthoz? Avatott szemnek feltűnhet, hogy miért pont ott kopik a váltószoknya, ahol nem szokott, de tolvajként felesleges volna felderíteni ezeket a mozdulatokat. Ha nem indul a motor, akkor a bűnöző fülelni kezd, relék kattanását keresve. Ha például az üzemanyag-ellátást szakítjuk meg, nem nehéz a dolga: a tank többnyire a hátsó ülés alatt van, a szivattyúhoz bentről hozzáfér és ad neki áramot. Hogyan tudja működésbe hozni a gyújtást, az AC-pumpát és a többi rendszert, ha nem kapnak áramot? Visz magával pár méter kábelt, amivel áthidalja a kiiktatott szakaszokat. Az áram ott van mindenütt, többek közt a szivargyújtóban. Remek. Mire elég a GPS-es védelem? Megvan a maga haszna, de tegyük egyértelművé, hogy a GPS nem járművédelem, hanem az autó helyének azonosítására szolgáló kényelmi funkció. Eleve rossz, ha a GPS-jeladót a műszerfalba teszik, mert az olcsó, gyenge alkatrészre utal, és a műszerfalba építetteket akár a kesztyűtartó felől is szabotálni lehet. A jobb minőségű GPS-egységeknek valamely karosszériaelemben van a helyük, persze a rejtett elhelyezés költségigényes. Sajnos a lopott autó megtalálását segítő GPS-jel könnyen blokkolható. Videó: így megy az autólopás https://www.youtube.com/watch?v=v6i15feDtlo Nézzünk egy sokkal olcsóbb megoldást. Kivegyük az akkumulátort? Nem túl életszerű, de bizonyos esetekben hathat. Csakhogy a tolvajok is kocsival járnak, amiben van benzinkanna, gázolaj és még pótakkumulátor is. De láttam autólopókat, akiknek a hátizsákjukban ott volt akkustul a teljes szerszámkészlet. Lámpa alá parkolva nagyobb biztonságban van az autónk? Csak ha minden éjjel fent vagyunk és hajnali 3-4 órakor is a kocsit figyeljük. Ellenkező esetben a fény inkább a tolvajt segíti az autólopásban. Tévedés, hogy a zárt helyen álló, kamerával vagy biztonsági őrrel figyelt helyen az autóba nem kell védelem. A legtöbb motoros kertkapu és garázsajtó ugyanúgy nyitható az üzemzavar esetére kitalált módon.Autótolvajok módszerei
Mi igaz abból, hogy a távirányítós zárás blokkolható? Lakásbetöréseknél is előfordul, hogy a bűnözők rádiófrekvenciás jeladókkal blokkolják a ház riasztóját. Nagyjából ugyanazon a frekvencián üzemel az összes, elég egy hullámsávot lefogni. Ugyanez működik az autóknál is, ilyenkor a távirányító megnyomására nem fog bezárni az ajtó. Nem elég, ha villan az index, a kilincs meghúzásával ellenőrizzük, hogy tényleg bezártak-e az ajtók. És ha nem záródtak be az ajtók, nézzünk körbe, ülnek-e gyanús alakok egy kocsiban, akik a bevásárlóközpont parkolójába érkezőket figyelik. Mi történik, ha nem sikerült beindítani a kocsit? Általában legurítják vagy eltolják pár utcával arrébb, ha ott elindítható, akkor viszik, ha nem, otthagyják és legfeljebb visszajönnek felkészültebben. Ha dimbes-dombos környékről tűnt el az autó, a lejjebb lévő utcákat kell megnézni, ameddig le tudnak gurulni csendben. A rablásgátlós rendszerek azért jók, mert el tudnak indulni velük a lopók, de a közelben megállítják a kocsit.
Ritka, de létező módszer trélerrel elvitetni. Eldobható telefonról trélert hívnak, kitalálnak valamit az elveszett vagy a válófélben lévő asszonynál maradt kulcsról, és a kocsit az autómentő leteszi a megadott címre. Minden szomszéd látja, hogy neki hozták, nem gyanakodnak rögtön. A lopott autót át is húzhatják a városon, az emberek nem nézik, mi van a másik kocsijával, bár ez sem gyakori. A megrendelésre dolgozók hogyan szemelik ki az áldozatot? Egy autótolvaj állandó terepszemlén van. Ha a gyermekeit viszi iskolába, ha közértbe vagy focizni megy, folyamatosan figyeli a környékbeli autókat, a színt, a felszereltséget, a belső kivitelt és a tulajdonosok indulását-érkezését. Amikor megrendelést kap X típusú autóra, már tudja, hogy merre keresse. Lehet, hogy már ült benne, felmérte a védtelenségét és talán már meg is van a kulcsa hozzá. Többnyire bontott alkatrész lesz a lopott autókból. Mennyi idő kell szétszedni egy autót? Vannak ügyetlenebbek és fanatikus profik is. Utóbbiak ketten pár óra alatt végeznek egy átlagos kocsival. Sajnos a legtöbb motornak már nincs száma, csak pár karakteres kódja, a kisebb alkatrészekben végképp nem találni azonosítót, főleg a japán autókban. A Fordoknál jobb a helyzet. A lopott árut beépítő szerviz annyit tud a bontott alkatrész szállítójáról, hogy Petinek hívják és Ducatóval jár. Legfeljebb mutat egy fals számlát a cuccról. Az az érzésem, hogy egyes tolvajok szakszervizt nyithatnának és mérnöki ismeretekkel bírnak. Vannak köztük profik és átlagos felkészültségűek is. Nagyrészt nem egyedül dogoznak, nem kell mindenkinek mindenhez értenie. Az egyik jó a zárnyitásban, a másik az elektronikában, a harmadik a lopott autó értékesítésében. Az előzetes letartóztatásban vagy a börtönben kialakulnak a kapcsolatok a tágabb értelemben vett szakmában. Például autótolvajok nem szoktak a kocsikulcsért betörni, ahogy ezt sokan hiszik. Sokkal inkább úgy működik, hogy az ismerőseik tudnak egy helyet, ahová betörni mennek és szólnak a haveroknak, hogy lenne ott két kocsi, oldják meg és osztozzanak.Mit ér a kocsid egy orgazdának?
Mely autók landolnak orgazdáknál? A lábon átadott autók. Az orgazda ígér érte mondjuk 450 ezer forintot, de nem fizeti ki egyben. Ad az autólopónak 230 ezret és lóg a maradékkal. A következő melónál a tolvaj megkapja ezt a 220 ezer forintot is, de keletkezik más tartozás. Ezzel röghöz köti az illetőt, aki tudja, hogy amíg él a kapcsolat, előbb-utóbb ki fogja fizetni, amivel sáros maradt. De a bűnözők is felismerik, hogy sokkal többet kinyerhetnek egy lopott autóból, ha szétbontják. Felkutatják az adott kategóriával foglalkozó javítókat, teherautóra rakják a bontott alkatrészt és körbejárják a szervizeket. Hiába szedsz ki az iparból több tolvajt vagy egy orgazdát, egy másik átveszi a helyüket.
Mekkora a lopott kocsi értéke a valós piaci árhoz képest? Az autó korától függ. Amíg valami új és ritka, mint az új Suzuki Vitara, egymilliót is megér. Például ha egy ilyen kocsit úgy vásárol meg valaki, hogy nem köt rá cascót, majd összetöri, keresni fogja az olcsó lehetőségeket. A márkaszervizes árat meghallva szalad a bontóba, és örül, mert a 200 ezer forint még mindig kevesebb a 380-nál. A lopott autók értéke a típus bevezetése után 6-7 éves korig folyamatosan csökken, 300-400 ezer forintra mondjuk egy átlagos Astra vagy Golf esetében. 10 év felett az áruk nőni kezd, mert az utángyártott alkatrészek egy része silány és kellenek a méretpontos karosszériaelemek. Pont ezért a szép állapotú, 8-10 év feletti autók lopásveszélyeztetettsége sokkal nagyobb, mint az ütött-kopott daraboké. Ez minden típusra igaz a Renault Thaliától az E90-es BMW-n át az E12-es Toyota Corolláig. Működik a pihentetés, a lopott autó leparkolása pár napra lakótelepre vagy P+R parkolóba, ahol megtalálhatjuk az eltulajdonított autót? Van rá példa, ezeknek a tolvajoknak nincs GSM-elnyomójuk, ezért otthagyják valahol a kocsit egy időre, hogy ránézhessenek, jön-e érte valaki. Ez lehet bárhol a bontó vagy a lakhelyük és a tetthely között. Van, aki a csendes utcákra esküszik, más az átjáróházakra, amit megszokott. Hogyan buknak le a tolvajok vagy az orgazdák? Ez változó. Például a riasztás leadását megakadályozó GSM-blokkolók használatában van rizikó. A feketepiacon 150-250 ezer forint ez az eszköz, ami egy konkrét esetben bekapcsolva valahol elnyomta a normál mobiltelefon-hálózatot. A szomszédok jelezték a gondot a hírközlési hatóságnak, akik kiszálltak és bemérték a hiba okát: a hálózatot blokkoló feketebontót, benne a lopott és szétszedésre váró autókkal.Hogyan védekezzünk?
Mivel lehet meglepni az autótolvajokat? Csak egyedi megoldásokkal. Amit sorozatban gyártanak vagy szakmányban tesznek be az autókba, azt ismerik, legyen akár gyári indításgátló vagy utólagos, de elterjedt védelem. Tudják például, hogy a jelöletlen kábeleket hol keressék, mert azokat adott cég ugyanúgy, de legalábbis hasonló módon szokta elvezetni. Miről lehet kiszúrni, ha valaki rutinból dolgozik, hasonló megoldásokat ismételve? Kérdezzünk rá a munka időszükségletére! Egy elektronikus védelmi rendszer beszerelése tarthat egy óráig, ha mindent úgy csinálunk, mint az előző kocsiban is, de elvihet négy-öt órát, ha rejtve szerelik és nem akarják ismételni magukat.
Konkrétan mit kell védeni egy autóban? Elsődleges a szervizcsatlakozó és a motorvezérlés védelme. Ha a motorirányító számítógép a motortérben van, akkor motortérzárra van szükség, de olyanra, hogy ne lehessen alulról felnyúlva letépni az egészet, mint egy közismert rendszer esetében. A gyári szervizdiagnosztikai vagy más nevén OBD-csatlakozót le kell kötni és a valódit eldugni valahová. Az OBD-s kommunikációs szálakat meg kell szakítani, hogy az autó ne beszélgessen a tolvaj felcsatlakoztatott eszközével. Ezt kell kiegészíteni riasztóval, indításgátlással és rablásgátlással. Ennyit a beszélgetés szerkesztett változatából. Talán lehangoló mindezzel szembesülni, de a Vezess.hu autólopásról és lopásvédelemről szóló cikksorozatának későbbi részében bemutatjuk a használható megoldásokat, a lopás menetét és a gyári rendszerek sebezhetőségét. A szakértőnk által a támadások 95 százaléka ellen hatásosnak tartott lopásvédelem ára 80-100 ezer Ft körül mozog, de vannak olcsóbb tételek is, amik megnehezítik a tolvajok dolgát. A közeljövőben visszatérünk a témára, és ajánlom Lencsés Csaba cikkeit az autóvédelemről és a börtöninterjúkat két autótolvajjal.