Ha extra ritka autód van, akkor szinte biztos, hogy nem úszod meg az internetes vásárlást. De ha átlagos autód van, akkor is súlyos ezreket lehet megtakarítani – vettünk már új BMW futóműalkatrészt is féláron – ha nem a legközelebbi boltban, hanem a világ másik feléről rendeled meg az alkatrészt. És fura, de sokszor még a reklamáció is könnyebb, eredményesebb úgy, ha az eladó két kontinenssel odébb van, mintha a szomszédban lenne. A magyarok nyelvi elszigeteltsége, egyes online fizetési lehetőségek (PayPal, dombornyomott kártyás fizetés) kései megjelenése és persze eredendő bizalmatlanságunk minden gyanús, új dolog iránt sokáig késleltette a nagy nemzetközi online piacterek hazai betörését. De azért ma már a legtöbben saját tapasztalatok alapján tudják, mi az az Aliexpress és az eBay.
Alkatrészeket továbbra sem elsősorban innen vesznek a magyar autósok. A laikus gépjármű-fenntartók számára a legegyszerűbb, ha a szerelő szerzi be a szükséges cuccokat. Aki amolyan csináld magad-típus, a neten magyar kereskedőknél maga is megvehet csaknem mindent, szélvédőtől kuplungszettig. A tipikusan magyar attitűddel rendelkező ügyeskedős típusú autósok pedig valamilyen haveri alapon (ügyfélkártyával rendelkező szerelő cimbinél) akár a nagy autóalkatrész-kereskedőknél elérhető szervizes vagy szerelői kedvezményeket is meg tudják csípni, ami egyébként a műhelyek normál kiskereskedelmi haszna lenne. (Ezért nem szeretik a szervizek, ha az ügyfél maga viszi az alkatrészt, olajszűrőtől féknyeregig.) Így az Unix, a Bárdi és a többiek webáruházaiból jellemzően 40% diszkonttal meg lehet venni az épp szükséges cuccot, és persze az ÁFA-t is el tudja síbolni, akinek van mire kérni a számlát, vagyis még ebből is lejön a 27%. És ilyenkor készletről, gyorsan hozzá lehet jutni ahhoz, ami kell. Van azonban élethelyzet, amikor érdemes kilépni a megszokott beszerzési források köréből. Ritkább, öregebb, egzotikusabb országokból származó autók pótlást ritkán igénylő alkatrészei esetén a legtriviálisabb egyből az eBay-en kezdeni.Attila Land Rovere
Az ősöreg Land Rover nem az az autó, aminek alkatrészigény-listájával érdemes beballagni a Bárdihoz. Valószínűleg semmit nem kapunk meg hozzá. Sőt, ez szinte biztos. Míg Magyarországon alig tucatnyi ilyen autó lehet, addig világszerte mégis van annyi sültbolond, aki ilyen romot tart életben, hogy alkatrészt is megéri gyártani, árulni hozzá, de használt, bontott alkatrészek is szép számmal kaphatók hozzá. Hogy hol? Hát az eBay-en. Persze nem mindegy, hogy honnan. Logikusnak tűnne, hogy angol autóhoz Angliából kell alkatrészt szerezni, de sajnos nem az, mert onnan elmebeteg összegbe kerül bárminek a postázása, húsz font alatt szinte a légyfingot sem küldik el, ha meg valami nehéz és csúnya, olajos dologra van szükségünk, a világ pénzét ki kell érte fizetni a postának. Szerencsére van más út is, ezernyi olyan kiegészítő is kellhet egy autóhoz, amit máshonnan is beszerezhetünk. Kínából az égvilágon bármi megrendelhető – nemcsak autós témában – de pickup-alkatrészek rendelésekor a thaiföldi eladók között érdemes keresgélni.
Mi kell az eBay-en vásárláshoz?
Első körben egy regisztráció. Nem tart sokáig, és nem is fáj. Utána kell hozzá egy paypales számla is – regisztráció és egy bankszámlaszám kell hozzá – amellyel majd a megvett dolgokat tudjuk kifizetni. Nem én vagyok a szerkesztőség pénzügyi szakembere, de annyit tudok, hogy a PayPal pénzpufferként üzemel, ha az eladó valami rémséges vackot, vagy üres dobozt küld a pénzünkért cserébe, akkor egy kis levelezés után visszakaphatjuk a pénzünket, postaköltségestül. Nyilván ez nincs ingyen, valami jutalék leesik a gonosz cégnek is, de talán ennyit megér a biztonság. Ja, és ezt nem mi fizetjük, hanem az eladó.
Hogyan vásároljunk?
Hülyén hangzik, de a legjobb üzleteket akkor hozhatjuk össze, ha nem égetően fontos vagy sürgős egy-egy alkatrész megvásárlása. Szánjunk rá elég időt, figyeljünk hasonló termékeket, jelöljük meg őket, aztán ha véget ér 2-3 hasonló licit, már nagyjából sejthetjük, mi mennyiért szokott elmenni és ennek szellemében lehet később ajánlatokat tenni. Ha elszalad az ár, el kell engedni a cuccot, bármennyire is nagy szükségünk van rá. Ilyenkor valószínűleg másnak is sürgős a vásárlás, és az ész nélküli licitálásból csak az eladó jön ki nyertesen. Nyugodjunk meg, később biztos lesz másik a keresett cuccból. Ha már megvan a kinézett termék, döntsük el, legfeljebb mennyi pénzt akarunk érte adni. Erre még 5-10 százaléknyit rátehetünk, ha nagyon muszáj. Praktikus eleinte szemérmetlenül keveset rádobni a kikiáltási árra, az eBay úgyis értesít majd arról, ha ránk licitáltak. Viszont a licit lejárta előtt pár perccel jó, ha gép előtt ülünk. Ilyenkor érdemes rátolni a végső összeget, ha elég jók az idegeink, akkor pár másodperccel a lezárás előtt. Hasonló, hazai oldalakkal ellentétben az eBay ilyenkor nem hosszabbít aljas módon, ha elfogy az idő, a legjobb ajánlatot tevő viheti a cuccot. Mondjuk az utolsó másodperces licitálásnál hasznos a gyors internet.
Innen már csak az előbb említett PayPalen keresztül ki kell fizetni a terméket és kész. Várhatjuk a postást – hehe – aki remélhetőleg nem lép le az áruval. Hogy ne a postás családja élvezze a megrendelt árut, inkább fizessünk többet a postaköltségért, biztosításért, mert ilyenkor online felületen követhetjük, merre jár a csomag. Ennek ellenére a free shipping – postaköltség nélkül – küldött csomagok is eddig mind megjöttek. Igaz, ilyenkor a 30-40 napos utazás sem ritka. (Jelenleg 142 darab ebay-es vásárláson vagyok túl, és kivétel nélkül minden megjött. Két alkalommal voltak apróbb problémák, nem pontosan azt kaptam, amit rendeltem, illetve egy ötdarabos akksikészlet egyik darabja hibás volt, de minden esetben sikerült megegyezni az eladóval, akik rendszerint a vételár egy részének visszafizetésével kárpótolják a vásárlót. Logikus is, Kínába bármit visszaküldeni oltári hülyeség volna.)Vám, áfa
Ha EU-n belül rendelünk alkatrészt, akkor annak árára nem jön már semmi extra költség. Kínából szinte bármit is rendelünk, az az eladó értékmeghatározása szerint 5 dollárba kerül, vagy ingyen kapott ajándék, esetleg termékminta. Ennél eggyel kifinomultabb módszer, hogy Kínában feladják a csomagot, valahol valahogy rákerül a Svéd Posta pecsétje, matricája, Magyarországra már így érkezik a csomag. A legköltségesebb az amerikai cuccok, az ottani eladók centre pontosan ráírják a csomagra a vételárat, így azt tuti megfogja itthon a vám és kegyetlenül ráveri az áfát, vámot. Mindezt középkori módszerekkel, papíralapú levelezés keretében tudatják velünk, gyakran tovább vacakolva ezzel, mint amennyi idő alatt a világ végéről megérkezett a csomagunk. Szóval Amerikából, Kanadából csak akkor rendeljünk bármit is, ha nagyon nagy szükségünk van rá.
Kitől vásároljunk?
Az eBay-en igen fontos egy eladónak a jó értékelés. Ha valakinek 100 százalékos – hibátlan – értékelése van, arra nagyon vigyáz, mert sokszor ez alapján választanak a vevők, hogy a sok-sok eladó közül kinél veszik meg ugyanazt a terméket. Akinek ilyen értékelése van, az szinte biztos, hogy válaszol a kéréseinkre, és szinte tuti, hogy megbízható eladó. Ha mégis valami galiba lenne a rendelésnél, elveszik a cucc, nem pont olyan, nem működik, akármi, pár levélváltás után tuti lesz valami olyan megoldás, ami mindkét fél számára kielégítő. Ha mégis belefutunk valami ordas gazemberbe, akkor pedig az eBay óvónénijéhez lehet fordulni. Ő először azt tanácsolja, hogy beszéljük meg a dolgot, de ha látja, hogy nem megy, akkor beszáll ő is a harcba, és ha a vevőnek van igaza, már jön is vissza a pénz. Szóval az öreg Land Roverhez én így vásároltam össze vagy ezerféle szirszart. Karosszériaelemeket, ajtózárat, lámpákat, ablaktörlőt, ablakmosót, kormányt, kormányművet, fékeket. És összesen egy angol eladó küldött használhatatlan ganéjt, amit épp a napokban küldök neki vissza. Tehát nem kell félni az ebay-től, biztonságos hely az. Ezernyi érdekes dologgal. csak vigyázzon mindenki, nehogy függővé váljon.
Tamás Mazda pickupja
Az elmúlt évben ötször fordultam az eBay-hez a Mazdával kapcsolatban, ebből három alkalommal ott is vettem meg a cuccot. Ami nem jött be: a típushibának számító kormánykapcsolót a netes nepperek az óceán(ok) túlpartjain is drágán adják, 100 dollár alatt nem volt, amikor kerestem. Végül bontóból 15 ezer forintért találtam itthon egyet.
Kormányagy és kormány. Sajnos a Mazda felett elszállt kilométerek százezrei során a gyári kormány borítása gyakorlatilag elkorhadt, kellett találnom egy új(abb) példányt. A hazai bontókban csak az enyémmel egyező minőségű vacakokat találtam, az internet pedig, mivel minden B2200 kormánya elfogy és minden B2200 öreg már, ezt az egyetlenegy kék példányt találtam, amit mellesleg még a mai nap is árulnak, talán egy évvel is az első keresgélésem után: Elhatároztam, hogy sportkormányt kap a kocsi. Mivel a japán pickupok java részét hagyományosan Thaiföldön gyártják, egy thai dealernél azonnal találtam is B2200-kompatibilis agyat, univerzális sportkormányokhoz. Ezt is lehet kapni még ma is, az ellátás zavartalan: Ha már úgyis eBay, néztem kormányt is. Ezt viszont egy ausztrál eladótól sikerült beszerezni, a sárga, bizonyára teljesen eredeti OMP sportkormány tízezer forintnak megfelelő összegért, díjmentes szállítással nagyon szimpatikus ajánlat volt. A thai agy és az ausztrál kormány szinte egy időben, két héten belül a kezemben volt, a felszerelés pofonegyszerűen ment otthon, azóta is vígan, bár izzadva tekergetem a kerekeket a szervótlan, de szép új kormánnyal. A legutóbbi akcióban pedig a rég széttaposott pedálgumikat és az ugyancsak rég lehullott rendszámtábla-világítást pótoltam, vadiúj, kellemes gumiszagú új thai termékekkel. Olcsón és gyorsan megjöttek ezek is: Mondjuk egy negatív tapasztalatom azóta keletkezett az eBay-es termékekkel. Az egyik rendszám-lámpát, alighanem pont a kellemes gumiszag miatt Karaj kutya szétrágta. De ez igazán nem az internetes piacterek hibája.