Először is tessék tippelni a fenti két kérdésre, aztán eláruljuk a részleteket számos egyéb érdekesség mellett. Most tette közzé a KSH a 2015-re vonatkozó legújabb autós számokat, ezekből válogattunk.

Melyik autómárkából fut a legtöbb a hazai utakon?

Valószínűleg a „mi autónkat” mondanák a legtöbben, de tévednének. Idehaza az Opel a legnépszerűbb márka a jelenleg 3 millió 196 ezer darabból áll a hazai személyautós állományban, amelynek több mint a felét az alábbi öt márka különféle típusai adják össze. 1. Opel 451 ezer autó 2. Suzuki 404 ezer 3. VW 304 ezer 4. Ford 256 ezer 5. Renault 204 ezer A további sorrend pedig: 6. Škoda 171 ezer 7. Toyota 140 ezer 8. Peugeot 129 ezer 9. Fiat 127 ezer 10. Citroën 87 ezer Igazán érdekessé akkor válik a dolog, ha megnézzük, hogy az elmúlt 10 évben melyik márkának hogyan változott a darabszáma. Vajon melyikből vásároltunk egyre többet és többet, és persze az is érdekes, hogy melyik gyártó vált egyre inkább kegyvesztetté, melyiknek csökkent a száma a legnagyobb mértékben.

a2

A 2016-os Év Autójának választott ötödik generációs Astra valószínűleg tovább erősíti az Opel vezető pozícióját a hazai autóparkban

A 2016-os Év Autójának választott ötödik generációs Astra valószínűleg tovább erősíti az Opel vezető pozícióját a hazai autóparkban

Mire kattantunk rá nagyon az elmúlt esztendőkben?

Darabra a három német prémiummárka gyarapodott 2011-től 2015-re a legjobban, ami közel sem egyenlő az állampolgárok látványos gazdagodásával. Sajnos a létszámot a használt és jellemzően idős autók beözönlése növelte. 1. A BMW 50 ezerről 84 ezerre nőtt 2. A Mercedes 54 ezerről 80 ezerre 3. Az Audi 55 ezerről 80 ezerre Az abszolút győztese ennek a kategóriának azonban vitathatatlanul az újjáéledt Dacia, amelynek tábora immár nagyrészt vadonatúj autók értékesítésével emelkedett 12 ezerről 23 ezerre ebben az 5 évben, és van még egy nagy visszatérő. A minőségben és dizájnban rengeteget fejlődő Kia értékesítései visszaigazolják a dél-koreai márka erőfeszítéseit (pl. 7 év garancia), ebben a fél évtizedben 18 ezerről 28 ezerre nőtt az itthon futó Kiák száma.

a3

Sommás persze, de azért ha nagyon leegyszerűsítjük, mégiscsak kijelenthető a fentiek alapján, hogy Magyarország az öreg BMW-k és az új Daciák országa

Mit lopnak a legjobban?

Darabra természetesen pont azokat a márkákat, amelyekből a legtöbb közlekedik, íme, a 2015-ös számok az ORFK-tól: 1. VW 308 darab ellopott autó 2. Ford 255 darab 3. Suzuki 237 darab 4. Renault 208 darab 5. Opel 201 darab Ha viszont arányosítjuk a lopásszámot a márkák forgalomban lévő autóival, előrébb kerülnek a német prémiumok – kivéve a Mercedest -, és sehol nincs a Suzuki. 1. BMW 760 autóra jut egy lopás 2. Audi 774 autóra jut egy lopás 3. Toyota 1065 autóra jut egy lopás 4. VW 1335 autóra jut egy lopás 5. Ford 1362 autóra jut egy lopás Konkrét típusokra lebontott adatokat itt talál, érdemes megnézni, hogy az ön autója mennyire veszélyeztetett.

Melyik márka autóiból tűnt el a legtöbb?

Itt természetesen az utánpótlás nélküli, nagyon öreg, KGST-s négykerekűek állnak az élen, szépen, lassan kikopnak az utakról. Kivéve a Ladát, amely pár hónapja kelt újra életre nálunk, és a hírek szerint igencsak harapdálja a márka a Daciák tortáját. A mára szinte modellpaletta nélkülivé vált Fiat egyedüli élő, létező márkaként került be ide, még az egész Európából kivonult Chevrolet is nőtt 37 ezerről 39 ezerre. Úgy tűnik, nálunk nem annyira húzza az egykor szebb napokat látott márka szekerét az 500-as szám köré épített szerény kínálatocska. Az apadók élmezőnye: 1. A Lada 104 ezerről 63 ezerre csökkent az elmúlt 5 évben 2. A Trabantok száma 37 ezerről 21 ezerre 3. A Wartburg 24 ezerről 12 ezerre 4. Fiat 135 ezerről 126 ezerre csökkent 5. A Polski Fiat 14 ezerről 7 ezerre 6. A Zasztava 3,4 ezerről 1,6 ezerre Még kellemetlenebb mindez a Fiatnak akkor, ha tudjuk, hogy két megszűnt cég, a Saab és a Rover is jobban tartja magát. A svéd márka minimálisan gyarapodott, a brit minimálisan csökkent.

a4

Nagyon kell az új Tipo sikere a fáradt márkának

Mennyi az átlagéletkor és hogyan változott?

Örömteli, hogy immár több éve folyamatosan egyre több és több új autót értékesítenek az importőrök itthon (tavaly 20 százalék volt a növekedés 2014-hez képest), ennek ellenére a használtautós szürkeimport annyi koros jószágot terel be az országba, hogy sajnos itt nincsenek jó hírek. 2015-ben az útjainkon közlekedő személyautók átlagéletkora 13,7 év volt, szemben a 2011-es 11,9 évvel, és a 2007-es 10,3 évvel. A számsorokat elnézve itt is pusztított a 2008-as gazdasági válság, ugyanis a 2002-es 11,7 évről, ha lassan is, de folyamatosan fiatalodott a járműpark. 2007 mutatja a legjobb számot 10,3 éves átlagkorral, onnan viszont folyamatos a romlás.

Melyik a legöregebb és a melyik a legfiatalabb márka?

Nyilván a zsugorodó darabszámú KGST-járművek a korelnökök. A még forgalomban tartott négykerekűek közül: 1. A Moszkvicsok átlagéletkora 35,7 év 2. A Polski Fiatoké 30,7 év 3. A Trabantok átlagosan 29,9 évesek 4. A Wartburgok 29,7 évesek 5. Ladák pedig átlagosan 27,4 esztendősek No, ez a legutolsó adat elkezdhet csökkenni, ha tartósan sikeres lesz az újdonságokkal előálló orosz márka. Egyértelműen alátámasztja ezt a várakozást a legfiatalabb járműparkkal rendelkező márkák győztese, ami nem más, mint a Dacia. Bizony, a régiek szinte teljesen kikoptak, viszont szépen fogynak a rönósított újak, olyannyira, hogy ma Magyarországon ez a román gyökerű márka rendelkezik a legfiatalabb állománnyal. 1. Az itthon futó Daciák átlagkora 6,9 év (23 ezer darab) 2. Kia 7,4 év 3. Hyundai 9,5 év Utaltunk már rá, hogy meglehetősen egyszerű oka van a korábban kevésbé népszerű, de manapság Európa-szerte szárnyaló dél-koreai testvérmárkák sikerének. Szó szerint mi, magyarok is vevők vagyunk rá.