Lassan újra itt a jó idő, a télikabát, bundabugyi visszakerül a szekrény mélyére, a téli gumi a tárló sarkába, és mi autósok pedig még mielőtt előkerülnek a rövid szoknyák, ássuk elő a nyári gumikat és szereltessük fel őket. Senki ne legyen olyan birka, mint az európai autóvezetők 4 százaléka, aki saját és közlekedőtársai biztonságára fittyet hányva téli gumival autózzák végig a nyarat is.
Ahogy közeledik a tavaszi gumicsere ideje, úgy szaporodnak el az autós szaklapokon az aktuális nyári gumik tesztje. A nagy, külföldi autós lapok, autóklubok, szakmai szervezetek mind elvégzik ezeket a teszteket. Általában az alábbi szempontok szerint értékelnek: száraz, vizes burkolaton mutatott teljesítmény , gördülési ellenállás, menetzaj illetve a kopási teljesítmény. Végül aztán szépen egy táblázatba rendezik az eredményt, hogy az éppen gumivásárlás előtt álló polgár tudjon dönteni, mire is költse a pénzét.
185/65R15-ös gumi méret
De milyen abroncsért érdemes pénzt adni? Mennyivel és mitől jobb a prémium márka a filléres kacatnál? Rögvest mutatjuk az ADAC idei slágerlistáját a 185/65 R15 méretben:
A képre kattintva a részletes eredmények is olvashatóvá válnak a gumi nevére kattintva.
Nagy meglepetés nincs az eredményekben, hamar kiderül, hogy a noname nyári gumik végeznek a lista legvégén, míg a jó nevű nyári abroncsok szinte mind megbízhatóan, jól teljesítenek. A lista élén idén a Vredestein Sportrac 5 áll, ami meglepetésre nem is a legdrágábbak közül való, hanem ár szempontjából sokkal inkább a középkategóriából. Középtájon, a Michelinnel egy ligában játszik a Sava és a Barum is, ami jó hír az árérzékeny, de a biztonságra mégis adó vásárlóközönségnek. A sereghajtó a GT Radial Champiro VP1, amely vizes aszfalton szinte képtelen megállítani az autót, nem is ajánlja az ADAC a használatát.
205/55 R16-os gumi méret
Az AutoBild a 205/55 R16-os méretben kereste a legjobb nyári gumit, összevetve többek között a nedves és száraz felületen mutatott fékteljesítményt. Az alábbi lista állt össze, az élen a Pirelli, Hankook és a Semperit abroncsai végeztek, míg a sor legvégén – 48, 49, 50. helyezés – a Goform, Multirac, és a Toyo termékei találhatóak.
A teljes, 50 gumira kiterjedő eredményeket itt találod.
225/45 R17-es gumi méret
A GTÜ nevű német , hivatalosan elismert független autóipari ellenőrző szervezet is elkészítette a saját tesztjét, ők a 225/45 R17-es méretű nyári gumikat tesztelték. Tanulságos a nagyon olcsó abroncsok eredménye, pontszáma. Itt a csodálatos táblázat, a kép kattintásra olvasható méretűre puffad:
Az első három helyezett a Continental, Goodyear, Dunlop termékei közül kerül ki, míg a leggyengébben teljesítők között a Westlake és a Linglong márkenevei olvashatóak. Itt sincs nagy meglepetés. A tuti győztes a GTÜ 2016-os nyári gumiabroncs tesztjén a ContiSportContact 5 amely a legrövidebb vizes úton mért féktávval büszkélkedhet, alaposan megelőzve a konkurenseket.
Az ADAC eredményeihez hasonlóan a itt is az derült ki, hogy a távol-keleti termékek vizes úton kifejezetten veszélyesek, senkinek nem ajánlják őket.
Videón így néznek ki egy gumiteszt érdekesebb pillanatai:
Okos abroncs címke
2012-óta az abroncsgyártóknak kötelezően el kell látniuk termékeiket egy szűkszavú, de néhány fontos adatot mégis megmutató kis címkével. A háztartási gépekéhez hasonló adattáblán szerepel az adott abroncs vízes útfelületen nyújtott teljesítménye – ez a féktáv – az energiatakarékosság – magyarul gördülési ellenállás – illetve menetzaj, decibelben. A gumiabroncs oldalfalán még számos más információ is olvasható, kötött forgásirányú abroncsnál az előremenetnél használatos forgásirány, a gumiabroncs mérete – az első szám az abroncs szélességét mutatja meg milliméterben, a második a szélesség és az abroncs oldalfalának magasságának arányát százalékban, a harmadik pedig a felni átmérőjét colban.
Emellett a gumiabroncs gyártási éve is leolvasható róla, ezt a DOT felirat utáni karakterekből lehet kiokoskodni, az első két szám a gyártási hetet, a második két szám a gyártási év utolsó 2 jegyét mutatja. (DOT 2212, az adott abroncs 2012. 22. hetében készült.) Megtudható még az abroncs terhelhetősége is – személyautóknál 75 és 90 közötti érték a jellemző, ez 387 és 750 kg-os terhelhetőségeket jelentenek, de a sebességtűrésük is más más a gumiknak, Q, S, T, H, V, W jelöléssel találkozhatunk, ezek 160, 180, 190, 210, 240, 270 km/órás tempóig használhatóak.
Milyen nyári gumit vesz a magyar?
Bár az olcsó, zömében kínai abroncsok közel nem nyújtanak olyan biztonságot, mint egy prémium, vagy éppen egy átlagos nyári gumi, itthon ennek ellenére főleg ezeket veszik az autósok. Az eladott gumik fele ilyen, gazdaságos darab. A másik 50 százalékon a középkategóriás és a prémium márkák osztoznak.