-2-3 kiló is lemegy rólunk egy 6-7 órás sakkparti alatt – mondja Almási Zoltán olimpiai ezüstérmes, sokszoros magyar bajnok nagymester. – Na ne hülyéskedj! – Ez nagyon kemény sport. Tudod, a sakkról sok embernek igencsak téves információ él a fejében. Pont ugyanúgy, mint a Saabról. Elég jól ismerem a svéd márkát, a trollhattani gyárban láttam egykor bajuszos szerelőlányt is, de híres élsportolónk nyilván nem rá gondol, ezért visszakérdezek. – Mit tud rosszul a nép? – Azt talán egyesek hallották, hogy biztonságosabbak voltak a kortársaiknál a Saabok, sok biztosítónál arany kategóriába rakták őket, de azt kevesen tudják, hogy kiváló tuningalapok. Nálam a Saab a skandináv polgári visszafogottság autóba öntött szimbóluma (ha van egyáltalán ilyen), míg az autótuningról elsőre az extremitások keresése és harsány mutogatása ugrik be. Ezt el is mondom Zolinak. – Mitől jó tuningalap a Saab? – Egy jó tuningnak a jó turbós motor az alapja. Miből lehet több erőt előcsalogatni? Több levegőt kell bejuttatni, plusz persze több üzemanyagot stb. Ne felejtsük el a Saab érdemeit a turbófejlesztésben, nem ma kezdték, mint sokan, lényegében ők találták ki. Almási Zoltán nem a levegőbe beszél, éppen egy 320 lóerőre felhúzott, kívül is szépen felöltöztetett Saabban ülve beszélgetünk a márka autóinak tuningolhatóságáról.
Ez a kocsi híres sakkozónké, aki egy járműipari adatszolgáltató cég vezetőjével két éve komplett tuningos céget alapított. Nálam még mindig nem áll össze a sakk a tuninggal, pláne a kettő között a Saabbal, de nyitott vagyok. Állítólag Amerikából máris ömlenek az e-mailek egy bizonyos terméküket keresve.Ha eddig nem ismerte
Ritkán mutatunk be sakkozót a Vezessen, de a feltétel adott: Zoli autómániás. Az 1976-ban született sportoló életében 1993 fontos év volt, nemcsak a jogosítványát szerezte meg bő 17 évesen, hanem a sakk nagymestere címet is. Egy évre rá már U18-as világbajnok, közben jöttek a magyar bajnoki címek (összesen 8) és a nemzetközi sikerek: kétszeres sakkolimpiai ezüstérmes, csapatban Európa-bajnoki ezüst- és bronzérmes lett számos nemzetközi torna megnyerése mellett.
Turbós Audit akart. Olcsóbb, de erősebb Saab lett belőle! Zoli életében evidenciaként jött, hogy 17,5 évesen már volt jogsija, és abban az évben már egy külföldről behozott, sok kilométeres dízel Ford Sierrában ülve aktívan vezető szereplőjévé vált a pesti forgalomnak. Fél évvel később vásárolta meg az első vadiúj kocsiját, egy 1,6-os Honda Civicet, nyolc évig nyúzta a japán kompaktot. Ezt követően kezdődött a Saab-szerelem, ami meglehetősen racionális lépéssel indult. Valójában 1,8-as turbós Audi A4-est nézett, amikor a szalonba őt elkísérő barátja felhívta a figyelmét a közeli Váci úton akkor még működő Saab-kereskedésre. Betérve ide azt látta Zoli, hogy az éppen kifutó egykori 9-3-as az új modell miatt erősen leakciózva, olyan 3 millió forinttal olcsóbban megvehető az eredeti áránál. Sőt, így már félmillióval az Audi ára alatt, de kétezres turbós motorral, és 185 lóerővel. 2002-t írunk, ilyen teljesítményű személyautóból szerény darabszámú szaladgált idehaza, turbósból meg még kevesebb.
Ma úgy emlékszik a repülős oldalszálakkal bíró svéd márka autójára, hogy először furcsállta az egyedi jellemzőit, mint mondjuk a combja mellett figyelő gyújtáskapcsolót, de egy hét után már imádta ezeket. Van a Saab, és vannak más autók – mondja, 14 éve megállás nélkül használja ma is azt a kocsit, ami természetesen nem eladó. Öt évig nem nyúlt hozzá, aztán jött egy chiptuning, majd a megfogalmazása szerint „elgurult a gyógyszere”. A fenti fotó Map Tun elemeket mutat, cikkünk, és a cégük szempontjából érdekesebb azonban a saját gyermek, térjünk is vissza a 2003-as, „új kasztnis” 9-3-ashoz. Mit tud ez a kocsi? Ez a demóautó ma számos olyan terméket prezentál működés közben, amit a nagymester szerencsés monogramja után A-Z Performance-ra keresztelt cég forgalmaz. Talán a Révész Richárd és Tárnok Zsolt alkotta páros tervezte body kitre a legbüszkébbek, Zoli szerint 1 mm-es pontossággal tudják az első-hátsó lökhárítók és a küszöbök az eredeti elemek belső, azaz rögzítési méretét. Több variációja létezik ezeknek 750 eurótól 1200-ig, a honlapjukon lehet válogatni. Ez ma a cég sikerterméke, pontosabban az lenne. Zoli állítja, akadt idén olyan hónap, amikor napi két megkeresésük jött rá az Egyesült Államokból, ott akkora kultusza él a Saabnak, de sajnos a 10 kiló körüli csomagot a mérete miatt annyira felárazzák a szállító cégek, hogy csak párat tudtak eddig valóban értékesíteni a tengerentúlra. Jelenleg keresik az amerikai értékesítő partnert. Ahogy a cikk elején említettem, 320 lóerős (460 Nm) a motorja, amelybe Wössner kovácsolt dugattyúk kerültek, mellé az eredetinél jóval tüdősebb Mitsubishi TD04 HLXT turbó, saját gyártású, A-Z Performance intercooler (több mint 50 százalékkal megnövelt hűtőfelület, teljesen alumínium, kézzel készült), Siemens injektorok, és mindenhol szilikoncsövezés. Természetesen megerősítették a kuplungszettet, de Zoli szerint az ötfokozatú váltó egy az egyben maradt, „simán bírja”. Bilstein B8 lengéscsillapítók és Maptun 35 mm-es ültetőrugók kerültek a kasztni alá, fékekből pedig több csere után végül 330 mm-es, úszótárcsás, hatdugattyús lett a végső választás. Szintén új, és idehaza, kézzel készült a kipufogórendszer.Ismeri a Saabok és egy pók egészen bizarr kapcsolatát?
Ha nem, akkor itt az anyaszült meztelen 9-3-as mellett azt is megtalálja.
Bárki megveheti. Most! Ha tetszik a demóautó, a jó hír, hogy éppen eladó. Hogy miért, nem tudom, talán benne van, hogy az A-Z Performance alapítói gondolkodnak esetleg más márka tuningolásában is, és ahhoz is kell alany. Beszélgetésünk alatt Zoli többször említi a minőség iránti elkötelezettségét, és azt, hogy csak akkor gyártanának, majd árulnának más márkához tuningelemeket, ha ott is bőséges tapasztalatot gyűjtöttek. Ehhez pedig lassan lépni kell, bár nem kerül szóba olimpiai ezüstérmesünk majdani visszavonulása, arról azért beszélünk, hogy a sakkban is jönnek a fiatalok. Zoli pedig itt és most, még az aktív sportolói évei alatt be akarja indítani azt a bizniszt, amely egyrészt szerelméhez, az erős és gyors autókhoz kapcsolódik, másrészt később a megélhetését biztosítja majd. Ha látnád, hogy néznek utána a csajok – kezdi mosolyogva szélszezni portékáját a nagymester, akire – laikusként feltételezem csupán – a nemzetközi sakktornákon kevésbé kacsintanak rá éhes fehérnépek. Jöjjenek hát a fájóan sablonos, ámde kötelező kérdések, és ne szemérmeskedjünk, kezdjük az árral.
– Mennyiért adod? – 4,7 millió forint az irányára. Ha ezzel a tudással propelleres logó lenne rajta, gyorsan elvinnék. – Mennyi kilométer van benne? – Az órában 227 ezer kilométer, de az autó rengeteg fő alkatrészében, így a motorban csupán 12 ezer. – Mennyit fogyaszt? – Mivel tök normálisan is lehet vele közlekedni, városban elmegy 10 literrel. – Garázsban tartod? – Igen. – Nem dohányzó, nyugdíjas, fogorvos hölgy vagy? – Nem. – Hát ez ellene szól, úgyhogy itt és most meg kell kérdeznem, hogy vezeted a kocsit? – Nem szeretem, ha rabolják az időmet. Főleg, ha sietek. – Az időrabló pesti forgalomban ehhez ketrecharcosnak kell lenni. – Valóban, de én biztonságosan, másokat nem veszélyeztetve vezetek. – Ehhez szükség van 320 lóerőre? – Jó, ha van. Lehet ezzel 50-nel is krúzolni a városban, viszont oda lehet neki pakolni, és akkor nincs kérdés, hogy beférek, nem férek, meg tudok állni, nem tudok megállni. Azt teszi, amit a sofőr mond.