A világ legnagyobb autógyártójaként a Toyotát nyilván leforrázta a télen szerteszét röpült hír, miszerint Európában immár több személyautót értékesít nála a Nissan. A Toyota brüsszeli központjában erre azt mondják, hogy a nyereségtartalom megtartása miatt nem döntenek a piacra annyi akciós autót, hogy megtartsák az ázsiai márkák elsőségét, de ez a cím mégiscsak sokat ér. Az autóipar történéseit követőket még úgy is meglephette a nyúl legyőzte a rókát bejelentés, hogy évtizede látják a feleakkora japán cég modelljeinek, de különösen egynek az elképesztő sikerét. Természetesen a Qashqai-ról beszélünk. Egyesek a nevét sem tudták leírni sokáig, de ő azért megteremtett egy teljesen új kategóriát a kompakt méretű személyautók között. Ez volt a lavina első hógolyója, ma már ott tartunk, hogy 10-10 centiméterenként születnek a különféle crossover-kategóriák, és szereplői versengenek egymással, nem kevés ezek közül a rekorddöntögető előd egyes megoldásait másolva.

Nem tudom, hogy adta el formája az elődöt. Ennél a szériánál már nyilvánvalóbb
Összeszedtünk most jó pár érdekességet a második generációjával is márkahúzónak számító Qashqai-ról, aminek apropója, hogy a minap tartóstesztre érkezett szerkesztőségünkbe egy, a télen általunk konfigurált példány. Természetesen a francia testvérmárka kiváló 1,6-os dízelével, üvegtetővel, vajvelúrral, kapcsolható összkerékkel, és sok más extrával, amiket mind próbára teszünk majd az elkövetkező hónapokban. Előtte azonban mutassa be a típust számos olyan érdekes információkkal, amiről talán kevesen tudnak. Nem néztem utána, hogy a kategóriatársak közül a vaskosabb versenyzőket mennyi országban forgalmazzák, de meg lennék lepve, ha bármelyik ráverne a Qashqai-ra, amelyet Kongótól Katarig ma összesen 132 országban árul a Nissan. A szinte pont egy évtizede, a 2006-os Párizsi Autószalonon bemutatott, majd 2007 februárjától hazavihető családi autóból márciusig 2,4 millió példányt értékesítettek. A nap 24 órájában gyártja a Nissan sunderlandi üzeme, 62 másodpercenként gurul le a szalagról egy-egy friss és ropogós példány, évi 300 ezer összerakása a cél.

Az Egyesült Királyság autógyártásának történetében – ami azért vaskos könyv – egyetlen személyautóból sem gyártottak ilyen rövid idő alatt kétmillió darabot
Ez a szám megkérdőjelezhetetlenül bizonyítja, mit jelent a japán középmárkának a típus, hiszen 2015-ben összesen 715 ezer autót adtak el a kontinensen. Igen, jól számolnak, a Qashqai adja a márka európai eladásainak 42 százalékát. Honnan is indult a cikk? A Toyota lenyomásától, gyakorlatilag ez a modell darálta be az óriást a méltán híres Corollájával, a szintén vitathatatlan minőségű és tudású Priusával, és minden más termékével együtt. Nemcsak a fenti híres japán modellek, de az összes többi, plusz a látványosan feltörekvő dél-koreaiak is mind mögé szorultak az európai vásárlóknál. Az autóipari adatszolgáltató JATO szerint ugyanis a Qashqai ma a kontinens legnépszerűbb ázsiai autója, gyakorlatilag egyetlenként fért be a top10-be. Az evidens, hogy a saját kategóriájában abszolút első.

A Nissan mára többet gyártott a Qashqai-ból, mint bármely más autótípusból az európai Nissan-gyártás elmúlt három évtizedében összesen. Ezzel minden idők legsikeresebb európai Nissanja az autó
Van egy kedves, autók iránt élénken érdeklődő barátom, aki szinte minden beszélgetésünk alkalmával szidja a SUV-okat, crossovereket és egyterűeket. Nehezek, de könnyen borulnak… stb., szokta morogni, ő konzervatívan a négyajtós szedánokra esküszik, de üzlethez értő emberként nem vitatja, hogy valamit azért mégis csak nagyon eltalált a Nissan. Talán a legérdekesebb a sikerben, hogy újabb és újabb lapáttal rá tudott tenni a márka. Látványos példája ennek, hogy nem sajnálták a pénzt az első generáció farának ciklus közbeni átalakítására. 2009-ben kijöttek a 13,5 centivel megnyújtott tengelytávú Q+2-vel, amelynek 20 centivel hosszabb kasztnijába immár hét ülést pakoltak. Egyesek szerint torz lett az addig csinoska jármű, a cég értékesítési vezetője azonban elég, ha felmutat egy számot: 270 ezret elvittek belőle, csókolom.

Érettebb és okosabb lett az új generáció
Aztán siker lett az új modell is, pedig őszintén megmondom (és két éve le is írtam), nem jósoltam nagy jövőt az új Qashqai-nak, a jelentős minőségjavulás ellenére sem, mert olyan szinten megszaporodtak időközben a riválisok. Márpedig ha szélesebb a kínálat, a parasztlogika szerint kisebb szeletek jutnak egy-egy gyártónak a tortából. Valószínűleg sokan vaskos bónuszokat kapnak a modell körül sertepertélő vezetők közül, ugyanis számomra meglepő módon az utód is durva értékesítéseket produkál. Pedig nemcsak felnőttesebb és vagányabb, de mondjuk ki, drágább is az elődjénél.

A második generációs Qashqai az Euro NCAP szerint a jelenleg kapható legbiztonságosabb kompakt családi autó. A crossover a 2014-ben tesztelt összes hasonló kategóriájú autónál több pontot szerzett
A magasabb árcédula és a hemzsegő cápák ellenére az újdonság rávert az első generációsra, nála már csak 21 hónap kellett az 500 ezres darabszám eléréséhez, és a lendület nem fújt ki. 2015-ben a premierévihez képest 14 százalékos növekedést produkált a Qashqai. Hogy ebben mennyi szerepe volt az egyik személyes kedvenc extrámnak, nem tudni, de tény, hogy a prémiumgyártók legtöbb termékében sincs ma benne a 360 fokos kamerarendszer. Ez olyan, mintha az autó felett lebegne egy drón, amely felülről felveszi, majd a központi monitoron szépen megmutatja a jármű teljes környezetét tolatáskor. Sokkal jobb, mint egy sima tolatókamera/radar párosa, hiszen például a 20 centi magas betontuskót is tisztán látjuk a kocsi jobb hátsó sarkánál, vagy a kerék mögött heverő gyerekbicajt.

Nem csak én szeretem, 2014 óta több mint 1,4 millió kamerát építettek a Qashqai-okba, aminek egy része sima tolató, a többség a panorámarendszer eleme
A végére hagytam az egyik legaranyosabb sztorit a kocsiról, amellyel jogosan illusztrálhatják a Nissan reklámemberei, hogy ők tényleg olyan autót akarnak gyártani, amit szeretnek az emberek. Eszerint a márka mérnökei némi pluszköltséget termelve módosítottak a hátsó ajtózsebeken, amikor az autó gyártása előtt kijött a japánok egyik kedvenc zöld teájának legújabb palackja. Az ugyanis már csak összenyomva fért volna el hátul.