Tegnap óta már utazhatunk is az első „hosszú” CAF Urbos típusú villamoson az 1-es vonalán. A Spanyolországban gyártott jármű 55,9 méteres hosszával a világ leghosszabb villamosa és egyszerre 345 ember utazhat rajta. Megnéztük közelről is. Az elsőséget a Combinótól vette át, kis híján 2 méterrel hosszabb nála a CAF. (Elméletileg ugyan a Combinóból lehetne még hosszabbat is összelegóztatni a gyártóval, de annak már nem sok értelme lenne, valószínűleg mindenhonnan kilógna a vége.) Bár hosszabb, az Urbos 2 tonnával könnyebb, mint a Combino.
Vadászat a CAF-ra
Jelenleg az 1-es vonalán egyetlen hosszú CAF villamossal futhatunk össze, igaz, idővel még 11 darab áll majd munkába ugyanitt. Mivel a menetidő 45 perc, nem sok kedvem volt állni és várni, hogy majd feltűnik a láthatáron a leghosszabb villamos. Szerencsére a BKK Futár elméletileg meg tudja mondani, melyik villamos éppen hol jár. Gyors keresés, majd kiderül, hogy per pillanat az 1-es vonalán csupán egy alacsony padlós szerelvény van munkában, az is Combino. Legalábbis ezt mutatja a rendszer. A végállomáson aztán rákérdezünk, és kiderül, ami a térképen Combinónak látszik, az valójában CAF. Hurrá, akkor gyorsan keressük meg. Végül az Árpád hídnál futottunk össze.
Jobb az új, mint a régi Tatra?
Érzésre, hangra, látványra minden tekintetben kenterbe veri az új villamos a régit. Azonban a zsír új sem teljesen tökéletes, vannak hiányosságai, hibái. A közel 56 méteres, alacsony padlós szerelvény belseje kényelmesen bebarangolható, szépek az ülések, amelyek mind könnyen megközelíthetőek, emelvényre, dobogóra épített egy sincs, van kapaszkodó mindenhol, okos utastájékoztató berendezésekkel meg persze kamerával van tele a belső, és valószínűleg a légkondija is megbirkózik majd a nyári meleggel.
Videón az új CAF villamos. A fura hang én vagyok, de becsszó, tudom emelni a lábam, csak a tapadós padlón ilyen Csoszogi bácsis effektek jönnek a talpam alól:
Amiben viszont alulmarad az ősöreg Tatrával szemben, az az ajtókiosztás. Egy hasonló hosszúságú, háromdarabos Tatrán 9 ajtó van, míg a CAF-nak csak 7, az is furcsán elosztva, mert a kerék nélküli kocsidaraboknak nincs ajtajuk sem. Állítólag a régi villamos fékei is hatékonyabbak, de ami a legfontosabb, hogy a CAF ajtajai nagyon lassan csukódnak. Egy szabályszerű ajtózárás 8 másodperc, ami a zsúfolt, rengeteg embert szállító 1-es vonalán fájdalmasan hosszú idő. Itt gyorsan túl kell esni az utascserén, zárni az ajtókat és rohanni a következő megállóba. Ja és a Tatra valamivel szélesebb is, így utasból is több fér bele. Aztán van az újnak cifra kamerája, visszapillantó tükör helyett. Látványos, meg modern, de állítólag esőben nem sokat ér, hiába kapott fűtést is a kamera előtti üveglap.
De utazni remek móka rajta, csendes, kényelmes, gyors, és még az ülései is olyan állapotban vannak, hogy ha leülünk rájuk, hazaérkezve nem kell azonnal felgyújtani a nadrágot. Akit kicsit is érdekelnek a hasonló, kötöttpályás dolgok, az kapja el egy körre az új CAF-ot, mert tényleg elképesztőek a méretei. Aki a BKK Futár alapján akarja levadászni az új, nagyon hosszú CAF-okat, akkor a 21-essel kezdődő pályaszámú járgányokat keresse. A 22-vel kezdődőek a rövid CAF-ok, 20-assal pedig a Combinók számai kezdődnek.
Ha pedig inkább a régi villamosokról olvasna, akkor ezt a cikket ajánlanám. Ebben egy UV-n utazunk, utolsó útjai egyikén.