Nem biztos, hogy szeretjük az öreg autókat, de az biztos, hogy ezek jönnek be csőstül az országba, műszakilag ilyen-olyan állapotban. Nézzük, mit tudtak újkorukban ezek az autók, mennyi esélyük van akár a legolcsóbb, de minden modern biztonsági felszereléssel ellátott új autóval szemben. Így szerepeltek a törésteszten a 2015-ben legnagyobb darabszámban Magyarországra érkező használt autók megjelenésükkor:
1. BMW 3-as
Tavaly 3-as BMW-ből hoztak be a legtöbbet az országba, 5924 darabot. A legkapósabb évjárat a 2003-as volt, pontosan 608 darab ilyen korú 3-assal lettünk gazdagabbak. Az EuroNCAP 2001-ben törte össze ezt a modellt, amely akkor 4 csillagra vizsgázott. Az autó frontális ütközéskor nem nyújt megnyugtató védelmet a lábaknak, és a gyalogosokra különösen veszélyes, de legalább gyerekgázoláskor valamelyest kíméletes, a gyerekfej aránylag puha felületre érkezik. A teljes, részletes törésteszt itt olvasható.
2. Volkswagen Passat
Ezüstérmes a VW Passat B5-ös modellje, ebből összesen 5170 darab érkezett, a legkelendőbb az 1998-as, antik kiadás volt, amiből 817 darab kapott új magyar rendszámot. Töréstesztje 3 csillagos, szintén a frontális ütközésnél lehet baj lábtájon, mint a BMW-nél. Gyalogosvédelme 2 csillagot ért. A teljes, részletes törésteszt itt található.
3. Volkswagen Golf
Meglepetés, ismét egy német márka. A Golf csípte meg a bronzérmet, 4324 darabbal, amiből 638 darab volt 1999-es évjáratú. A 4-es Golfot 1998-ban zúzták össze, az eredmény 4 csillag, gyalogosvédelemre 2 csillagot kapott. A két első légzsákkal felszerelt autóban frontális ütközésnél a lábfejek vannak veszélyben, viszont gyalogosgázoláskor az átlagnál jobb védelmet nyújt az autó a fejsérülésekkel szemben.
4. Ford Focus
A negyedik helyre futott be a Ford Focus 4316 darabbal, és 568 darab 2000-es évjáratú, első generációs modellel. Ezt a típust az EuroNCAP 1999-ben tette próbára, szintén 4, illetve 2 csillagos értékeléssel végződött a vizsgálat. (1999-ben Britney Spears …Baby One More Time-jától és Ricky Martin Livin’ la Vida Locájától zengtek a slágerlisták.) A Focus a sofőr bal lábszárára nem figyel eléggé és a gyalogosokkal sem kíméletes. Részletek itt.
5. Opel Astra
Ötödik az Opel Astra, 4159 darabbal, amelyből érdekes módon a 2005-ös évjáratú H jelű viszi a prímet, 323 darabbal, de a sokkal frissebb, 2012-es J Astra is szépen szerepel a maga 265 darabjával. Ez a lista első, ötcsillagos eredménnyel végzett autója – a H Astra –, 2004-ben vizsgálták, és már a gyermekvédelemre is adtak pontot, jelen esetben 39-et, ami 4 csillagra volt elegendő. Az autó az eddig megszokott két első légzsák mellett már oldallégzsákokkal is fel volt szerelve, így simán hozta az ötcsillagos értékelést, frontális és oldalütközéseknél is szépen védte a tesztbábukat. Gyalogosvédelme már nem ennyire rózsás, az eredmények miatt be is szólt az Opelnek az EuroNCAP, hogy ilyen modern, új autónál komolyabban kéne venni ezt a feladatot is.
Részletek ide kattintva olvashatók. Itt pedig egy príma használtautó-teszt, Astráról.
6. Audi A4
A hatodik helyen az Audi A4 áll, abból is az antik, múlt évezredbeli, 1999-es modellből hoztak haza sokat honfitársaink. Szám szerint egy híján 500-at. Használt A4-esből összesen amúgy 3739 darab kapott rendszámot 2015-ben.
Az első generációs A4-es töréstesztje csapnivaló, 2 és fél csillagra futotta csak. Az ok, hogy oldalütközésnél a mellkas nagyon kemény terhelést kap, ami súlyos sérüléssel is járhat. Frontális ütközésnél pedig a lábszárak vannak veszélyben. Gyalogosvédelme 2 csillagos, a motorháztető sarkával nem jó kötekedni.
7. Mercedes-Benz A-osztály
Hetedik a Mercedes A-osztály, 2635 darabbal, amiből 403 példány 1999-es. A méretei ellenére igen biztonságos kisautó 4 csillagosra vizsgázott. A legnagyobb kockázatnak a lábak vannak benne kitéve. Rövid motorházteteje miatt nem értékelték a gyalogosvédelmét, hiszen az áldozat így nem a motorháztetőn, hanem a szélvédőn landol balesetkor. Mivel ez nagyobb védelmet nyújt, az egyenlő pályák egyenlő esélyek elv alapján nem pontozták ezt a műsorszámot.
Részletek itt találhatók.
8. Opel Zafira
Következő az Opel Zafira. A nagy méretű, tágas családi autóból 2479 darab érkezett, a 2000-es évjárat volt a legmenőbb, 301 darabbal. Háromcsillagos értékelést kapott, főként frontális ütközésnél kaphat nagyot a vezető mellkasa, gyalogosvédelmét roppant szűkszavúan átlagosnak minősítették, az autó eleje nem kapott pontot. További részletek itt.
9. BMW 5-ös
A BMW 5-ös nem túl előkelő helyen végzett, és meglepő módon nem a 20 éves legatyásodott romokat hozzák be belőlük, hanem a teljesen vállalható 2011-es példányokat. Legalábbis a legtöbb ebből érkezik, a 2467-es összesített darabszámból 317.
2011-es modellként nem meglepő az ötcsillagos, maximális biztonság. A temérdek légzsák – az elsők mellett oldallégzsákok is dolgoznak benne – bármilyen tesztnél megóvta a tesztbábukat, és a gyalogosvédelme is egész jó, csupán a motorháztető éle és az A oszlopok töve gonoszabb a kelleténél. Még több infó az 5-ös töréstesztjéről.
10. Ford Mondeo
A sort a Ford Mondeo zárja, 2296 darabbal, amelyből a 2011-es a legkelendőbb. Szintén modern, új autó, ötcsillagos törésteszttel. 2007-ben vizsgálták a Mondeót az EuroNCAP szakemberei, és ötcsillagos eredményt adtak neki. Az oldal- és térdlégzsákokkal ellátott autó jól vigyáz a benne ülőkre. Sajnos, aki kint van, arra már nem ennyire, gyalogosgázoláskor ugyan a lökhárító nem okoz nagy sérülést, de a motorháztető éle már keményebb. Hasonlóan, mint a szélvédőhöz közelebbi részek.
Jó tudni, hogy Magyarországon az ABS – blokkolásgátló – 2005-től kötelező alapfelszerelése az újonnan eladott autóknak. 2014 novemberétől pedig az ESP – elektronikus menetstabilizáló – és a guminyomás-ellenőrző rendszernek is benne kell lennie, minden EU-ban forgalomba helyezett új autóban. 2011 februárjában pedig a nappali menetfény használatát tették ugyanígy kötelezővé. Persze ez is csak az új autókra vonatkozik.
A forgalomba helyezési statisztikák a Datahouse adatbázisából származnak.