Mióta végigsöpört az országon a hír, hogy április elején már élesben mérnek a fixen kihelyezett VÉDA-kamerák, rengeteg komment és Facebook-üzenet érkezett a Vezesshez, amiben olvasóink a rendszer technikai részleteire kíváncsiak. Ezért most összeszedtük, hogy eddig mit is lehet tudni arról a potom 365 kameráról, amelyet kihelyeztek a magyar utakra.
Mindent lát
Tényleg mindent, nemcsak sebességét képes mérni és leolvasni a rendszámot, hanem felismeri a honosságot és a jármű méretét is, amit egy 3D-s technológiával dolgozó lézerszkenner segítségével modellez, így egészen pontos képet kap arról, hogy mi is haladt át alatta. Ha pedig felmerült már benned a kérdés, hogy mi az a parabolaantenna és a kis doboz a fix traffipaxok két végén, most erre is választ adunk: ez a kommunikációs egység, ami a kamerák és érzékelők adatait továbbítja a központnak – ez tartalmazza a jármű minden adatát, a videofelvételt és a fotókat -, hogy ott aztán feldolgozzák és küldjék nekünk a csekket, ha rosszalkodtunk. Kérdésünkre azt pontosan nem árulta el az ORFK, hogy meddig is látnak a kamerák, azaz milyen messziről képesek érzékelni a szabálytalanságot. „A fix telepítésű közúti ellenőrzésre szolgáló járműsebesség-mérő egység RADAR-os mérési elvű, így az ennek megfelelő mérési távolsággal fog dolgozni.” – válaszolták, ami egy jókora nesze semmi, fogd meg jól.
Mennyire pontosak? 100 km/órás sebességig 3 km/óra vagy ezen belüli pontosságra képesek. 100 km/óra felett haladó kocsik mérésénél pedig 3 százalék vagy ezen belül kell lennie minden alkalmazási körülmény mellett. Az ugye nem nagy szám, hogy elölről és hátulról képes fotókat készíteni autónkról, de oldalról is simán lekap, amiből többek között meg tudja állapítani a követési távolságot két autó között. És az eddig leírtak csupán az alapfunkciók.
Extra funkciók
Arról még nem kaptunk semmilyen megerősítést, hogy ezek a funkciók már működnek-e, vagy egyelőre csak az alapszoftver üzemel, de jobb félni, mint megijedni. És április 5-e után úgyis kiderül. Záróvonal-átlépést, piroson való áthajtást és a kötelező haladási irány be nem tartását is képes felismerni a szoftver, de nem ám csak úgy, hogy az egészet egyetlen kamera rögzíti, amit aztán a központban elemeznek ki. Egy nagy felbontású kamera rögzíti a teljes eseményt, van egy kamera, ami csak a záróvonal-átlépést figyeli, a lámpafigyelő egység pedig nézi a piroson való áthajtást és a kötelező haladási irány megszegését. Ezek mellett sasszemekkel figyeli a kihangosító nélküli telefonálást, a biztonsági öv nélküli autózást, a buszsávban való jogtalan haladást és a műszaki érvényességet is.
És majdnem elfelejtettem: mivel automatikusan felismeri a rendszámokat, képes adatokat kérni a hatósági nyilvántartásból. Azaz kiszúrja a körözött rendszámokat. Ezeken kívül forgalomszámlálásra is alkalmasak, valamit észlelik a forgalom torlódását.
Átlagsebességet is számol?
Nagyon sokan feltettétek a kérdést, hogy élesben mérnek-e majd átlagsebességet a telepített traffipaxok. Ez a rendszer már számos európai országban működik, a lényege, hogy egy adott útszakasz több pontján – de az elején és a végén biztosan – jármű-azonosító és egyben sebességmérő műszerek figyelik az autókat. Azonosítják a kocsikat, folyamatosan mérik a sebességüket, és a szakasz végén átlagsebességet számolnak. A rendőrséget megkérdeztük erről, és az alábbi választ adták: „A komplex projekt keretében kialakításra kerülő VÉDA rendszer rendelkezni fog mindazon technológiai lehetőségekkel, amelyek az átlagsebesség (szakaszsebesség) ellenőrzéséhez és a jogsértések joghatásos dokumentálásához szükségesek. Mindezek mellett fontos megjegyezni, hogy a rendszertervezés részét képző igazgatásszervezési feladatok keretében feltárásra kerülnek az átlagsebesség-mérés bevezetéséhez kapcsolódó jogalkotási és jogszabály módosítási feladatok is. Tehát a technológiai alapok megteremtésén túlmenően jogalkotói döntések is szükségesek lehetnek a szakaszsebesség-ellenőrzés bevezetéséhez.”
Ez a videó pedig remekül illusztrálja, hogyan is működik a rendszer
Mindez mennyibe került?
14,5 milliárd forintba, ami európai uniós támogatásból jött össze. Ha minden nap csak 100 autót büntetnek meg 30 000 forintra, ami nagyon óvatos becslés, akkor durván 14,5 év alatt térül meg az ára.
Mennyi lesz a büntetés?
De be vannak árazva az egyéb tételek is a listán (Ahogy az a Magyar Közlöny 2012 augusztusi számában megjelent – a dokumentum 29. oldalától):
- Kihangosító nélküli telefonálásért: 30 000 Ft
- Biztonsági öv nélküli autózásért: 10 000 – 20 000 Ft
- Jelzőlámpa tilosán áthajtásért: 50 000 Ft
- Vasúti átjárón tiltott áthajtásért: 60 000 Ft
- Záróvonal átlépéséért: 30 000 Ft
- Kötelező haladási irány megszegéséért: 50 000 Ft
- Tiltott behajtásért: 30 000 Ft
- Autópálya leállósávjában jogtalan megállásért: 50 000 Ft
- Autópálya leállósávjában haladásért: 100 000 Ft
- Buszsáv jogosulatlan használatáért: 30 000 Ft
- Buszsávban haladásért: 30 000 Ft
- Lejárt műszakival autózásért: 40 000, 50 000 vagy 60 000 Ft (attól függően, hogy 3, 6 vagy 12 hónapja járt le)
Nem szeretnéd, hogy megbüntessenek? Van 10 tuti tippünk gyorshajtási bírság ellen!