A motorháztetők alatti downsizing-őrület ellenére a kasztnik egyre csak dagadnak, már-már minimális elvárás, hogy modellváltáskor az újdonság méretesebb legyen az elődjénél. No de a körülöttünk élő, vagy éppen a családunk által is használt járművek közül melyik mennyit nőtt az elmúlt évtizedekben? És melyik hízott vajon a legtöbbet? Kultikus, de minimum népszerű személyautóknál néztük meg a számokat. A gyakran elgondolkodtató adatok megemésztése közben az autók fotóján található függőleges csík jobbra-balra húzogatásával akár össze is hasonlíthatja az egykori és a mai változat fotóit. Jó játszadozást! 1, Mercedes E-osztály Kezdjük a sort egyik személyes kedvencemmel, az 1984 novemberében még 124-es Mercedesként születő, de 11 hosszú és sikerekkel teli esztendő után nyugdíjba már gyakorlatilag az első E-osztályosként vonuló kiválósággal. Minden idők egyik legjobb Mercedese sokak szemében „A Mercedes” meglepően keveset nyúlt 32 év alatt, hosszban mindössze 17 centit, széltében 11-et, miközben közel 4-gyel lett magasabb. Az adatpornósok kedvéért minden párosnál megadjuk mm-re pontosan az eredeti és a mai változat méreteit. 1984: 4755 mm x 1740 mm x 1430 mm vs. 2016: 4923 mm x 1852 mm x 1468 mm
2, Porsche 911 Folytassuk a világ talán leghíresebb sportkocsijával, amely 53. éve húzza szélesre szerencsés tulajdonosai arcán a vigyort – aki vezette bármelyiket, akár röviden, tudja – pedig egykor egészen más jármű volt, mint ma. És persze más méretű: a Porsche 911
hosszban 21 centit nőtt, szélességében 15-öt, viszont az összeállításban egyedüliként 1,5 centivel alacsonyabb lett bő öt évtized alatt. Elnézve az alábbi járműveket, tulajdonképpen ő sem nyúlt olyan vészesen sokat.
1963: 4291 x 1652 x 1310 mm
vs. 2016: 4499 x 1808 x 1294 mm.
3, BMW 7-es széria Minél testesebb egy luxuslimuzin, annál könnyebben játszhatnak tervezői a méreteivel, a gyarapodásnak nyilván csak örülnek a hátsó sorban lábukat keresztbe vető nagy emberek. A jövőre 40. szülinapját ünneplő 7-es
közel 30 centit nyúlt, 10-et vállasodott, de csak 3-at magasodott. A G11-essel nem is ez a baj. Miközben az eredeti 7-esben az alapmotor hathengeres volt, a márkarajongók konzervatívabb része kifogásolja a mai csúcs-BMW kezdő változatának négyhengeresét.
1977: 4860 x 1800 x 1430
vs. 2016: 5098 x 1902 x 1467
4, Renault Clio Gondolta volna, hogy a mérőszalag a bajor limuzinénál nagyobb hosszgyarapodást mutat a kétharmad akkora Clio esetében? A kisszériásokat nem nézve (Zoé, Twizzy stb.) második legapróbb Renault
hossza 35 centivel, szélessége és magassága 12-12 centivel lett több negyedszázad alatt. Egy mai Clio bizony szinte minden irányban nagyobb, mint az egy kategóriában feljebb versenyző Golf első generációja, de nem akarom lelőni a későbbre bekészített poént.
1990: 3709 mm x 1616 mm x 1360
vs. 2016: 4062 mm x 1732 mm x 1448
5, Opel Corsa Érdekes megnézni a Clio után közvetlen német riválisát, a ma már ötödik generációjánál járó Corsa egykor is, ma is valamelyest szerényebb méretű a franciák legnépszerűbb kisautójánál. A nagyobb méretnövekedés –
hosszában közel 40 centit, szélességben 20 centit, magasságban 11 centit gyarapodott 34 éve alatt – egyértelműen a régebben született elődmodell miatt alakult ki.
1982: 3622 mm x 1532 mm x 1360 mm
vs. 2016: 4021 mm x 1736 mm x 1479 mm
6, Volkswagen Golf És akkor jöjjön a kompakt kategória névadója, amelyet gyakran hoznak fel illusztrációként a járművek méretnövekedését taglaló cikkekben. Ha odaállítanánk az 1974-től kilenc sikeres éven át gyártott első generációs modellt egy mai mellé, minimum egy kategóriányi méretkülönbséget láthatunk, ugyanis
55 centit nyúlt, 18-at szélesedett és 6-ot emelkedett a Golf VII egykori elődjéhez képest.
1974: 3705 mm x 1610 mm x 1390 mm
vs. 2016: 4255 mm x 1799 mm x 1452 mm
7, Range Rover Alig többet nyúlt a jóval testesebb, de közel annyira híres brit terepjáró, a ma már inkább luxusszimbólumnak tekinthető Range Rover. 46 év alatt
55 centivel lett hosszabb, 17-tel szélesebb, de csak 3-mal magasabb a negyedik generáció. A ritka modellváltásra külön szeretném felhívni a figyelmet: pár évnyi párhuzamos gyártás mellett az első generáció 26 évig húzta, a második 8 évig, a harmadikat 10 évig gyártották.
1970: 4445 mm x 1814 mm x 1801 mm
vs. 2016: 4999 mm x 1983 mm x 1835 mm
8, Fiat 500 Szerintem meglepő, hogy egy ennyire pöttöm négykerekű elöl lehet egy ilyen összeállításban. Márpedig a számok szerint az 59 évvel ezelőtti Cinquecento mai, trendi utódja
57 centivel hosszabb, 30 centivel szélesebb, és 16-tal magasabb az eredetinél. Ez a hosszgyarapodás több mint 20 százalékos!
1957: 2970 mm x 1320 mm x 1325 mm
vs. 2016: 3546 mm x 1627 mm x 1488 mm
9, Volkswagen Transporter Oké, tudom, hogy kicsit kilóg az összeállításból, de a cikk írása közben kíváncsi lettem a hatodik generációjánál járó Tranyó, és az ős T1-es számaira, hiszen már ránézésre sokkal apróbb az előd mai utódjánál. Nos, 66 évvel születése után
62 centivel hosszabb, 18-cal szélesebb, 30-cal magasabb, és még egy regnáló kormányfő számára is ideális mindennapi használatra.
1950: 4280 mm x 1720 mm x 1940
vs. 2016: 4904 mm x 1904 mm x 1970 mm
10, MINI Nem várt meglepetés? Avagy kapásból ezt mondta volna válogatásunk győztesének? Az apróságát már nevével hirdető MINI mai dizájnja annyira telitalálat, hogy el is fedi a valóságot: ennek az autónak alig van köze elődjéhez, hogy mást ne mondjunk, közel 30 százalékkal hosszabb nála. Így persze sokkal használhatóbb, miközben a szexisége mit sem kopott. Maradva a formánál: 53 évvel az eredeti születése után a mai MINI
közel 77 centivel nyúlánkabb, 33-mal szélesebb, és 7-tel magasabb.
1963: 3054 mm x 1397 mm x 1346 mm
vs. 2016: 3821 mm x 1727 mm x 1414 mm