Miközben az Egyesült Államokban egyre hátrébb szorulnak az értékesítési listákon a hazai személyautók, és helyüket a különféle top10-es összeállításokban a japánok érett középkategóriásai veszik át (Toyota Camry, Acura TLX, Nissan Altima stb.) Európa nem adja magát. Az európai ember európai kocsit vesz, leginkább németet és franciát, az olaszok kikoptak a listák éléről. Kivétel persze akad. 2015-ben mindössze egyetlen nem európai márkájú kocsi furakodott be a legnagyobb darabszámban eladott autók első 10 helyezettje közé. A Nissan Qashqai 7. lett. Mit tud 2 évvel a premierje után Európa japán kedvence? Milyen tulajdonságai vannak, amelyekkel ennyire eltalálta a gyártója az itt közlekedők igényeit? Bő egy hónapja fut nálunk tartós teszten egy példány, és az együttélés egyre jobban kidomborítja, hogy mitől ennyire népszerű. A Qashqairól szóló cikksorozatunk második részében fő jellemzői közül ezúttal az eltalált méreteket, és az ebből következő használhatóságot részletezzük. Miért rúgná az unoka feleslegesen a nagyit? A második generációs Qashqai 4,37 méter hosszú, 1,8 széles és 1,59 magas, ezzel hosszában és széltében nőtt valamelyest a kategóriateremtő elődjéhez képest (4 és 2 centit), de túl kövérre nem hizlalhatták a főleg városba szánt, és a számok szerint a kontinens nagyvárosaiban élők által használt autót a passzentos parkolási körülmények miatt. A családi autókat gyártók nyilvánvalóan mind valamiféle tökéleteshez közelítő kompromisszumra törekednek: belül hosszú úton is kényelmes maradjon az utastere, a teste viszont a könnyebb manőverezhetőség miatt – amennyire ez lehetséges – kurta maradjon. Úgy tűnik, ezt találta telibe külső/belső méreteivel a Qashqai. A 2,64 méteres tengelytáv négy felnőttnek ad tisztességes lábteret, és amit kisgyerekes apukaként egyből leellenőriztetett velem az élet, a gyerekülésben vigadó 23 hónapos kisfiam sem rúgja szét a jobb első ülés háttámláját.

12

A bőr fehér marad – van kellő távolság az üléssorok között

Minden tesztautónál a tökéletes távolság megtalálása a cél számomra. Az előírásszerűen jobb hátra szerelt gyereküléstől annyira kell előrehúzni az ülést, hogy az anyós kényelmesen utazzon, miközben kedvenc unokája se rugdossa másodpercenként a hátát. Nem árulom el annak a szintén japán egyterűnek a nevét, amely úgy volt 20 centivel hosszabb a Qashqainál, hogy belül nem tudtam ilyenformán beállítani a jobb első ülést. Sajnos egyáltalán nem evidencia, hogy minél nyúlánkabb a tengelytáv, annál szellősebb bent a tér. Mi ez a függőleges valami a csomagtartó közepén? A normális hátsó lábtér és mögötte a használható méretű csomagtartó együttese sem jön össze mindenkinél, ezek ugye általában egymástól rabolják a helyet. Az alaphelyzetben 430 liter sokkal több a Golf/Astra/Focus és társaik méreténél, no, pont ez az egyik ok, amiért az Európában egyre népszerűbb crossoverek főleg a kompaktok tortájából harapnak ki nagyokat, ezért is hozom ide a három nagyágyút. Egyre több vásárlónál merül fel érdemben a kérdés, hogy kompakt avagy crossover.
13

Dupla padló

Utóbbiaknál mélyebbre nyúlnak és magasabbak a csomagtartók, a Qashqaiban ráadásul duplapadlós. Nem világújdonság, de hasznos. Mivel a gyerek – ma már szerencsére egyre ritkábban használt – babakocsijától az építőanyagokig (hamarosan költözünk) mostanában sok mindent szállítok, ezt kapásból kivettem, de aki nem fuvarozó másodállásban, az hagyja a helyén, és nem kell annyira mélyre hajolnia, ahogyan én teszem mostanában a 25 kilós csemperagasztós zsákokért.
14

Így lehet a szatyrokat megtámasztani

Remek ötlet, hogy a padló panelje függőleges pozícióba is állítható, így szuperül megtámasztja a szétcsúszásra hajlamos teszkós zacskókat, és az is ügyes, hogy a kalaptartó pont befér alá, ha el akarjuk rejteni. A padló alsó felületének műanyag borítását pedig akkor érdemes felfelé fordítva használni (erre is van lehetőség), ha koszos dolgokat szállítunk, legyen az a horgászós gumicsizma, vagy a sáros kerekű gyerekbringa.
15

Itt pedig a szövetkárpit sérülése nélkül akár kisebb Ytong téglákat

Hogy jönnek ide az űrhajósok? A végére hagytam az üléseket, pedig a legelső benyomás mindig ez, még a start gomb lenyomása előtt. Milyen gyorsan és természetesen öleli körül az ember testét, vagy éppen mennyit kell még menet közben is baszkurálni a beállításokkal, mert sehogy sem az igazi? Komolyan mondom, régen fordult elő olyan, hogy az elektromos ülésállító gombjaival körülbelül hat másodperc után azt éreztem, így jó. Azóta sem állítottam rajta.
17

A szélein lyuggatott hasított bőr, középen velúr, fűthető, és kényelmes

Állítólag ehhez az érzéshez némi köze még a Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatalnak is van. Hogy az meg micsoda? Ritkán szoktam idézni a különféle járművek sajtóanyagaiból, de ebből kiderül. „A tervezési fázisban a NASA által inspirált mérnökök fejlett orvosi műszerekkel vizsgálták az ülésekben ülő utasok vérkeringését és a testükre ható nyomásokat. A különböző elemek áttervezésével, és a tartás kulcsfontosságú területeken való megerősítésével olyan üléseket alkottak, amelyek még jobban tartják utasukat. A Qashqai csúcstechnológiás ülései megerősített párnázásuknak köszönhetően jobb tartást biztosítanak a medence, a derék és a felsőtest számára. Ennek eredményeképp a Qashqai üléseiben a hosszú utak is kényelmesek.” Hogy az igazán hosszú kirándulások mennyire fárasztják ki az utasok gerincét, egyelőre nem tudjuk, nem gurultunk még tovább az ország határain a Qashqaijal, de nem hagyjuk ennyiben. Erre is lesz példa, és ha jók az ülések Monte-Carlóig, ha nem, megírjuk.
16

A kompakt méretnek, plusz a 360 fokos kamerarendszernek köszönhetően szűk helyre is könnyű vele parkolni – de erről majd egy újabb cikkben