Egy dolog biztosan van, ami régen sem volt jobb: aki új autót vásárol, az várakozik. Már amennyiben nem hagyja, hogy rásózzák a szalon sarkában szomorkodó négykerekűt. Ne hagyja, hiszen 1, valószínűleg a kereskedés vezetőjének félrecsúszott konfigurációja miatt nem kellett eddig senkinek a pirossal ráírt kedvezmény ellenére, 2, valószínűleg vannak önnek saját elképzelései is leendő járműve színéről, extráiról stb. Márpedig ha így állunk, sanszos, hogy a kis pénz, kis foci elv alapján szerény hazai készletek nem tartalmazzák 100 százalékra pontosan azt az autót, így le kell gyártatni. Ami idő. Plusz utaztatni, nem ritkán hajóztatni, ami szintén. Aztán az unión kívülről érkezőket vámoltatni kell – gyorsan összeszaladnak a hónapok. Megnéztük, hogy most melyik márkánál mi a helyzet, és persze azt is kiderítettük, hogy jelenleg milyen autókra kell várni a legtöbbet. Nézzük a várakozási idő szerint emelkedő sorrendben.
1-2 hónap várakozási idő – Népautók, plusz a jó nekem úgy is kategória
”A Daciánál a volumenmodellekből bőséges fizikai és módosítható beérkező készlet áll rendelkezésünkre. Ennél a márkánál az egyedi igények száma is lényegesen kisebb” – vezet be ebbe a kategóriába Précsényi Zsolt, a forgalmazó Renault Hungária marketingmenedzsere. Egy-két hónap alatt megjönnek a Seatok is, itt az Alhambrára kell a legtöbbet várni (2 hónapot), a Fiatot rendelők hasonló helyzetben vannak, nincs olyan modelljük, amelyért 8 hétnél többet kellene sakkozni az ügyfélnek. Az egyik legnagyobb hazai készlettel rendelkező Opelnél is ritkán szaladnak túl a 8-10 héten a rendelt autókkal, csupán egyetlen kiemelkedően sokára érkező járművük van, de erről majd később. Előbb a Nissan példáján nézzük meg, mit számít szállítási időben, ha egy japán márka különféle országokban, vagy ne adj isten otthon gyártat. “Az Angliában készülő autóink 1 hónap alatt itt vannak, a Spanyolországból érkezők 1,5-2 hónap után, míg a Japánban gyártott modelljeinknek 3 hónap kell” – mondja Horváth Gergő, a márka hazai kommunikációs vezetője.
3-4 hónap várakozási idő – Kedvencek, franciák, ázsiaiak és prémiumiomok
Összeállításunk elkészítéséhez 22 márka képviselőjét kérdeztük meg, és ebbe a kategóriába raktak a legtöbben modelleket. Elsőre talán meglepő, de az itthon gyártott kevesek egyike, az elsőkerék-hajtású Suzuki Vitara Gl+ is ide került 3 hónapos várakozási idővel. Egyértelmű oka a népszerűsége, hosszú hónapok óta ez a legkapósabb szabadidő-autó a magyar vásárlók között. Nagyjából ugyanannyit kell várni a spanyolországi Vigóban gyártott Citroenekre (C-Elysée, C4 Picasso és Berlingo) és a Renault új modelljeire (Mégane, Talisman) is, amelyekből utóbbi nagy márka lévén igyekszik jelentős belföldi készletet felhalmozni, ám náluk sem ritkák az időt kitoló egyedi igények. Hasonló a helyzet a harmadik francia márkánál, a Peugeot-nál is. Hozza az „iparági átlagot” a Hyundai is a jellemzően 2-3 hónapos szállítási idővel, még a Dél-Koreában gyártott autóikat is (mint például az i40) igyekeznek 12 hét alatt behajóztatni és levámoltatni. A kiemelkedően magas globális kereslet miatt egyedül a Tucson 1,7 CRDi modellje, azon beül is a 7 sebességes DCT váltóval szerelt változat csúszik túl ezen akár 1-2 hónappal. Testvérmárkájánál, a Kiánál 2 modell megrendelői kell hogy türelmesek legyenek: a Venga (akár 3 hónap) iránti kereslet jóval meghaladja a gyártókapacitást, míg a sokszínű Soul esetében az egyedi igények miatt nem tart raktáron autókat az importőr, gyártásból jönnek.
Több japán modellnél a jelentős érdeklődés nyújtja ki a kulcsátadás boldog pillanatát, a Lexus NX és RX párosnál például 3-4 hónapra. Hasonló a helyzet a Honda Jazz és HR-V esetében. „Jelentős az összeurópai rendelésállomány, sőt globálisan is nagy az érdeklődés, ezért nem lehet a régiók, országok között készleteket átcsoportosítani, mint ahogy az kiemelt kereslet esetében általában történik” – így Szabó Gábor, a Honda Hungary PR-vezetője. Külsőre nem éppen telitalálat, mégis sokan vártak az új Audi Q7-re. A feltorlódott igényeket minimum 3 hónap után tudják kielégíteni, Exclusive felszereltség esetén erre rájön még pluszban 5 hét. Éppen fordítottja a helyzet a kifutó A3 Limousine-nál (júliusban jön a facelift), a nagy érdeklődés miatt rá minimum 4 hónapot kell várni. A BMW-k közül jelenleg a Spartanburgban gyártott modellekre muszáj a legtöbbet várni, körülbelül 4 hónap után érkezik új gazdájához az öregecske X3 ugyanúgy, mint az ifjú X4/X5/X6 trió bármely tagja. A prémiummárkáknál különösen jellemző egyedi felszereltség itt is plusz türelmet kíván, az Individual kivitel további 1 hónappal kitolja a happy startot.Átlagban melyik márka autóira kell várni a legtöbbet?
Nem könnyű általánosítani, de ide mégis a Mazdát kell írnunk, mert a legkisebb 2-esen kívül a kínálatuk minden elemére 4-5 hónapot kell várni. Egyre ennek a dupláját! Külső és belső okok egyaránt állnak a miért mögött. „A tavaly bevezetett modelljeink igazi mennyiségben ebben az évben rendelhetők, a japán gyártásnál az eleje mindig limitált” – kezdi a külső okok sorolását Burovinc Eszter, a Mazda Motor Hungary PR- és marketingvezetője. Mi tesszük hozzá: a japán márkák közül arányaiban messze a Mazda értékesíti a legtöbb hazai gyártású autót. (Jóval kisebb cég a Toyotánál, de a Nissannál is, amelyek rengeteg országban gyártanak, szemben velük.) Ezenfelül a közvélekedés szerint újabban nagyon szexi autókat produkáló márka termékei iránt a hazai piac átlagos bővülésénél is nagyobb a kereslet. Belső oknak Burovinc azt mondja, hogy a „legöregebb” modelljük a 2013 novemberében bemutatott 3-as, plusz „a készletezés japán márka lévén mindig 4 hónapos előre gondolkodást igényel”.
5-6 hónap várakozási idő – A sírva nevetők
Az európai autórajongó szemében a Ford Mustang inkább az izomautó kategória, mintsem a sportautóké, ám a hivatalos besorolás – és az értékesítések szerint – ez ma „a világ legkeresettebb sportkocsija”, ami meg is látszik az 5-6 hónapos várakozási időn. Ebben azért valamelyest benne van az amerikai gyártásból fakadó kacskaringós logisztika is. Györke Orsolya kommunikációs igazgató szerint az USA, vagy éppen Németország, Nagy-Britannia és Franciaország mellett nálunk is piacvezető a kategóriájában. Hazánk legnagyobb importőre, a Porsche Hungária sokmárkás kínálatából meglepő módon a Q3-as Audira akkora az érdeklődés, hogy minimum 5 hónap után lehet csak átvenni a konfigurált példányt. Egyes felszereltségekkel rajta is túltesz a VW sokoldalú Touranja, amely akár fél évig várakoztathatja leendő gazdáját a rengeteg megrendelés miatt Korábban céloztunk rá, hogy egy Opel nagyon kilóg a sorból, nos Európa egyik legnépszerűbb német autója, a Mokka – ha nem tudta, akkor most meglepődik – a dél-koreai gyártás miatt átlagosan csak 6 hónapra érkezik hozzánk. Opel, Ázsiából Európába, GM. A Vitara mögött nálunk kategóriamásodik a kocsi. Hasonló a helyzet a francia Peugeot iOn nevű elektromos autójánál is, ami Japánban készül, hiszen valójában Mitsubishi.
13 év után nyugdíjazta az ős XC90-est a Volvo, ha valamire körömrágva vártak rajongói, a kínai milliárdokból újra szárnyaló svéd márka újdonsága az. „A T8 változatra kell a legtöbbet várni, akár 6 hónapot. A modell gyártási kapacitása korlátozott, és az előzetes kalkulációkat jóval meghaladja a rendelések száma. Ez az, amikor sírva nevetünk” – mondja Sztárcsevity Andrea, a Volvo Autó Hungária marketingigazgatója.Fél évnél hosszabb várakozási idő
Tapasztalataink szerint ritkán ismerik be nyilvánosan a különböző márkák illetékesei, ha egy autójukra bizony 6 hónapnál is többet kell várni. Ilyen sok idő esetén kétszer is meggondolja a vevő, hogy ne nézzen-e át a konkurenciához, ma már mindennek van ilyen-olyan riválisa. Néhány konkrét modellt azért megneveztek a megkérdezettek. Ma ezek tartják a csúcsot. 3-ik 6-8 hónappal a Ford Focus RS. „A modell hivatalos, februári sajtóbemutatója óta a sajtó pozitív reakciója miatt is a várt keresletnél is jóval hatalmasabb az igény Európa-szerte.” 2-ik 7-8 hónappal a Toyota RAV4 Hybrid. „Bármilyen felszereltséggel kérik, ilyen nagy az érdeklődés.” 1. minimum 9 hónapos várakozási idővel a Mazda MX-5. „Már a decemberi allokációnkat is lerendelték.”
Hagyjuk ezeket! Mi a helyzet, ha én egy Ferrarit szeretnék?
Nem elég az MX-5, és sok a pénze? Először is a LaFerrarit felejtse el, hiszen ha a fenti kérdést feltette, akkor ön bizony nem tagja annak a szűk, vagyonosokból álló körnek, amelynek tagjait maga a Ferrari kereste meg az újdonság megvásárlásának lehetőségével kapcsolatban, még jóval a szupersportkocsi megszületése előtt. A Ferrarit forgalmazó Warm Up Kft. PR-menedzsere, Csányi Róbert szerint ehhez csak így juthat(ott volna) hozzá. Álljon inkább be a 488-ra várakozók sorába, az újdonság mai megrendelés esetén olyan 8 hónap múlva érkezhet meg az Arany János utcai Bank Center földszinti szalonjába, de ha nagyon türelmetlen, rendeljen inkább egy F12-t vagy egy szimpla Californiát. Ezekre átlagosan csak 5 hónapot kell várni.
(Két megjegyzés: Joggal népszerű idehaza is a Mercedes, aminek nem tudtuk belevenni a modelljeit összeállításunkba. Sajnos az importőrtől – a többi márkával ellentétben – túlságosan általános választ kaptunk, ami nem tartalmazott sem konkrét modellt, sem konkrét várakozási időket. Hiányzik a Skoda is. Három másik márkájával ellentétben a forgalmazó Porsche Hungária sajnos semmilyen infóval nem szolgált a hazai piac egyik legkedveltebb autójáról.)