Vezess-retró

Kedves Olvasóink! 15 évvel ezelőtt, 2001 áprilisában indult a Vezess. A következő két hétben visszatekintünk egy-egy évre, hogy mi volt fontos az autóiparban és mi történt a beköpött gyertyák világán túl. Tartsatok velünk az időutazásban!

Nemrég elfújtuk a gyertyát születésnapi tortánkon, 15 éves lett a Vezess. A 2002-es évet én nyertem meg, pedig ekkor még szőlőtérképek rajzolásával és végtelen túrázásokkal töltöttem a napjaimat, nem autókkal. Jó, volt autó is, ekkor épp egy Trabant meg egy Land Rover.

Schumacher lekörözi Fangiót, úszik a Parlament 1

Úszik a Parlament, bevezetik az eurót

2002-ben készpénzként is forgalomba kerül az euró, az Európai Unió hivatalos valutája, mely 12 országban váltja fel a korábbi nemzeti valutákat. Igen, a megszokott német márka, osztrák schilling francia frank átváltásokat elfelejthettük, nyugat európai utazásokhoz ezután már elég volt csupán egyféle valutát venni, és egyetlen árfolyamot figyelni. Szintén ebben az évben jelentik be az EU külügyminiszteri értekezletén, hogy Magyarország kilenc másik tagjelölttel együtt 2004. május 1-jén csatlakozhat az Európai Unióhoz.

budapest_wiki

Nyáron még volt egy, a taxisblokádnál jóval kérészéletűbb hídlezárás is, amikor a reggeli csúcsforgalomban tüntetők szállták meg az Erzsébet hidat. Illetve egy részét. A szervezők a szavazatok újraszámlálását követelték. 2002 augusztusában az egész Európát elárasztó árhullám szépen elmosta Budapestet is, Magyarországon a Duna Nagybajcsnál 875 cm-en, Komáromnál 802 cm-en, Esztergomnál 771 cm-en tetőzött, mindhárom érték rekordnak számított, augusztus 20-án még a tűzijáték is elmaradt. Közlekedni nem nagyon, fotózni viszont remekül lehetett ez idő tájt a rakpartok környékén. 2002 január elsejével válik kötelezővé hazánkban a gyermekeket biztonsági gyermekülésben utaztatni. A rendelkezés 150 centiméternél nem magasabb és 12 évnél nem idősebb gyermekekre vonatkozik.

2002-ben alakult meg az azóta „radikális kerékpárosok terrorszervezetévé” cseperedett Magyar Kerékpáros Klub is, valamint a Világörökség részévé nyilvánították a kisföldalattit, illetve az Andrássy utat is, Kertész Imre pedig irodalmi Nobel-díjat kap a Sorstalanságért. Szintén ebben az évben lezuhant egy Szu–27-es repülőgép egy ukrajnai légiparádén. A halálos áldozatok száma 78, a sérülteké több mint 100. Ez volt a legsúlyosabb légibemutató-baleset a történelem során.

Sport

Michael Schumacher ebben az évben ötödjére is megszerezte a Forma–1 világbajnoki címét, és ezzel beérte az örökranglista – addigi – vezetőjét, az argentin Juan Manuel Fangiót. Engem mondjuk nem érdekel a foci, de ki tudja, lehet jobb, ha ideírom, hogy ebben az évben volt vb is, amelyet Brazília nyert. Ötödször.

Schumacher 2002-ben ötödször világbajnok

Schumacher 2002-ben ötödször világbajnok

Az Év Tesztautója

A már a vezess színeiben gályát húzó pajtások elbeszélései alapján az Opel Speedster volt annak az évnek a legemlékezetesebb tesztautója. A választás már nem sokkal az indulás után sem volt könnyű, hiszen már akkor 100-nál több autó fordult meg a szerkesztőségben, ez az év pedig különösen erős volt, hiszen Mercedes S-osztály is ekkor került először a kezeink közé, és a Renault Avantime is olyan autó, amitől még ma is szívdobogást kaphat az ember.

Az év legemlékezetesebb tesztautója volt az Opel Speedster

Az év legemlékezetesebb tesztautója volt az Opel Speedster

Nagy Gergő lassan 14 évvel ezelőtt így írt az autóról: „Beülve a Speedsterbe úgy érzi magát az ember, mintha a fenekét a földön húzná. Az autó magasságáról, illetve alacsonyságáról csak annyit, hogy a küszöbön könyöklünk és egy nagyobbacska ebédlőasztal alá be tudunk parkolni. Egy Ford Focus hátsó fertálya már riasztóan magasnak tűnik bentről. A sehova sem mozdítható parányi kormány a kedvenc alkatrészem. Kisebb, mint egy sajtos perec, szervo nélküli, és még álló helyzetben is élvezet markolászni. Vaskosabbaknak talán gondot jelent, hogy combjuktól csak nehezen tudják tekerni a kormányt, de az élvezetért fel kell áldozni bizonyos dolgokat.

Nem árt öltözékünket is gondosan megválogatni. Világos nadrággal kár próbálkozni, mivel a küszöbön átvergődni még Csollány Szilveszternek is lehetetlen koszmentesen. Aztán a cipőre is ügyelni kell, mert a divatos széles orrú lábbelivel egyszerre akár három pedál is taposható. És akkor jöhet a motor beröffentése. A négyhengeres, 2,2-es Opel-motor hangja nem lett szebb, mint mondjuk a Coupéban, de az érzés megszépíti. A dupla kipufogók, és a tudat, hogy a dugattyúk a gerincemtől 10 centire járnak, jó hatással vannak adrenalinszintemre. A 147 lóerős motor most sem egy sportgép, a fordulatszámmérő piros tartománya hatezertől hétezerig tart, de a leszabályozás szerencsére csak 6500 1/percnél történik meg. Kettesben úgy 96 km/óráig lehet nyúzni a motort, 100-nál már leszabályoz, Az 5,9-es százra gyorsulás döbbenetes, a további gyorsulás pedig elképesztő.”

Az Év Autója a Peugeot 307-es

„21 ország 55 szakújságírója titkos szavazáson választotta meg a 2002-es Év Autójának a Peugeot 307-est. Nem hivatalos eredmények szerint a Peugeot 307-est a Renault Laguna, a Fiat Stilo és a Honda Civic követte.

A Peugeot az idei győzelemmel együtt már három “Év Autója” címet tudhat magáénak. Az 1988-as év autója a Peugeot 405-ös, az 1968-as év autója pedig a Peugeot 504-es volt. 2001 elején mutatta be a Peugeot új alsó középkategóriás autóját, a 307-est. Bár még csak közel hét hónapja van piacon az autó, eladási száma igen meggyőző. Világszerte 250 ezer Peugeot 307-es kelt el, és még további 50 ezer eladását tervezik idén.”

Slágerlista

A Billboard listája szerint 2002 leggyakrabban játszott slágere a Nickelback nevéhez köthető. Mielőtt belinkeltem ide, meghallgattam, és el kellett rajta gondolkodnom, hogy hallottam-e már egyáltalán ezt a dalt. Vagy hülyülök már, vagy a 2002-es évet valami szatyor mélyén töltöttem, mert semmi emlékem nincs róla. Hallgassuk hát meg:

A szerkesztőségi legendáriumban pirossal keretezett esemény volt az első Genfi Autószalon – mármint amin részt vett a brigád. A kijutáshoz használt autó sem volt semmi, egy Priust húztak maguknak a pakliból a srácok. Azóta megismételtük ezt az utat, egy jóval modernebb változattal, arról már vannak emlékeim, hogy az éjszaka közepén, valami nyomorult svájci aranyültetvény mellett mutatott az összes létező tankja és a megtehető kilométereket mutató műszer is nullát. Szerencsére azért megmenekültünk.

Az első Genfi Autószalonunkra is ekkor jutottunk el

Az első Genfi Autószalonunkra is ekkor jutottunk el. Emlékezetes volt

A 14 évvel ezelőtti út tanulságai pedig ezek: „2002-ben egy hibrid autóval utaztunk a Genfi Autókiállításra, ami a Toyota Prius ismeretlensége miatt kockázatos vállalkozásnak tűnt számunkra. Lehet egy hibriddel ilyen messzire utazni? – kérdeztük bizalmatlanul, és az autó persze ezt a 2827 kilométert is pont olyan hibátlanul tette meg (6,2 literes átlagfogyasztással), ahogy társai több százezret. Tetszett a Priusban a tágas belső tér, a halk suhanás és a sok rakodóhely.

Toyota Prius volt a genfi igásló

Toyota Prius volt a genfi igásló

Nem tetszett a gyorsításkor erőtlen, de felbőgő benzines és a szerencsétlen design. Szerencsére belül nem látszik, hogy mennyire csúf szegény a hórihorgas, kis keréken billegő lépcsőshátú karosszériával.”

Az év legérdekesebb autója

Egyértelmű, hogy ez csak a Renault Avantime lehet. A franciák remek érzékkel tudtak mindig olyat alkotni, ami rengeteg szempontból üti a kor autóról alkotott elképzeléseit, és a jövőbe mutat. Azonban alig pár volt képes ebből gazdasági sikert is kovácsolva életképes modellként sokáig élni.

Renault Avantime az év legérdekesebb autója

Renault Avantime az év legérdekesebb autója

Az Avantime is ilyen volt, sajnos nem élt sokáig. A kupé és egyterű szerelemgyerekeként született Avantime sok szempontból egyedi volt, a maga hülyeségeivel együtt. „Egy kupé négy ajtóval nem kupé, ezért az Avantime is kétajtós. Öles oldalajtóin rengeteget dolgozott a Renault, mire egyáltalán alkalmassá váltak hétköznapi használatra, de így is kifogásolhatók. A kellően széles nyitási szög érdekében a kétcsuklós ajtó nyitáskor eltávolodik a kocsitesttől, majd oldalra nyílik. Ezáltal az ajtók tágabbra nyithatók, mint hagyományosan. Az Avantime-ba az igényes megoldás ellenére sem kényelmes a beszállás, a szűk nyílásnál nagyobb gond, hogy a tetemes súlyú ajtók határolása gyenge. Az egyenként 55 kilós ajtók a nem tökéletesen sík úton álló autóban már nem tartják meg magukat, és rácsukódnak az ember lábára.”