Vezess-retró
Kedves Olvasóink! 15 évvel ezelőtt, 2001 áprilisában indult a Vezess. A következő két hétben visszatekintünk egy-egy évre, hogy mi volt fontos az autóiparban és mi történt a beköpött gyertyák világán túl. Tartsatok velünk az időutazásban.
Minden magyarnak új Daciát!
Olyan négyéves lehettem, amikor apám megvásárolta első családi autónkat, amely hűségesen szolgált minket egészen a kilencvenes évek elejéig. Ekkor viszont családfőnk úgy döntött, itt az ideje váltani, a vajszínű Dacia 1300-as végül a debreceni autópiacon román tulajdonosra talált – így visszakerült a hazai vérkeringésbe –, az árát pedig egy Lada Samara emésztette fel. Az immár 15 éve Renault-kézben lévő román autóvállalatot a privatizálás mentette meg a haláltól. A franciák elsőként egy régebbi modellt frissítettek és kezdték el gyártani Solenza név alatt, majd 2004-ben jött az elképzelhetetlenül olcsó Logan (1 750 000 forint volt az alapára), amitől elsőként mindenki csak a fejét vakarta, aztán a padlón koppant az álla. Ezzel a modellel debütáltak a Dacia-kereskedések hazánkban is, természetesen a Vezessnél is landolt néhány tesztautó. A következő évtől kezdett felfutni a márka. 2006-ban a Logan MCV, 2007-ben a Logan Van, 2008-ban a Sandero és a Logan Pick-up, majd 2010-ben a Duster csatlakozik a családhoz. A 2008-as válság óta Magyarországon az újautó-értékesítés haldoklik, de a Dacia még itthon is nagyon jól tartja magát. Nemzetközi színtéren a román leányvállalatot is megviselte ez az időszak, de a cég statisztikai görbéi kivétel nélkül felfelé ívelnek – olyannyira, hogy életben tudja tartani anyavállalatát, a Renault-t is. 2014 első negyedévében a Dacia érte el Európában a legnagyobb piaci növekedést (46,1%) az autógyártók közül, 2013-ban pedig közel 429 540 járművük talált gazdára Európában és a Földközi-tengeri régióban. 2014 végére 511 465 autót értékesítettek, és ezzel először lépték át az évi félmilliós határt.
Az év legélvezetesebb tesztautói
Ugyan nem voltam jelen a teszteknél, hiszen még csupán három éve dolgozom a Vezess kötelékében, de úgy gondolom, a 2004-ben terítéken lévő hazai tesztautókból a Wankel-motorral szerelt Mazda RX-8 és az Alfa Romeo 147 GTA dobbanthatta meg legjobban a srácok szívét, ennyire már ismerem őket. A Wankel-motor merőben eltérő módon zenél a hagyományos erőforrásokhoz képest. Mindazonáltal a 9500-as fordulattartomány közelében hallható visítás sokak szívébe belopja magát. Mielőtt üvegen, leszabályozásig járatnánk a motort, egy sípoló hang figyelmeztet bennünket, hogy ideje magasabb fokozatba kapcsolnunk. A 192 lóerős RX-8-ért akkor 7 649 000 forintot kellett kicsengetni, manapság 2 és 4 millió között mozog egy-egy megkíméltebb modell. A 147 GTA az élvezetek csúcsát jelentette az Alfa Romeónál, és talán még ma is azt jelenti, ha nem számítjuk a 4C-t, ugye azt pedig még nem tudjuk, hogy a Giulia QV hogy muzsikál. A 147 GTA-t 3,2 literes, 24 szelepes V6-os motorral szerelték és kereken 250 lóerőt préseltek ki belőle. 6,3 másodperc szükséges a 100 km/órás sebesség eléréséhez, a vége pedig a gyár szerint 246 km/óránál van.
A 9 400 000 forintos alapárért hat légzsák, BOSE-hifi, elektronikák (menetstabilizáló, tempomat) és a kétzónás légkondicionáló járt, napjainkban használtan a ritkaságok közé tartozik, legalábbis a hazai piacon. Összesen egy darab eladó, magyar rendszámos példányt találtam 1,5 millió forintért.
Ennyiért tankoltunk
„Rekordot dönt a benzin ára!” – 2004 tavaszán valahogy így kezdődtek a híradások, ha az üzemanyagok ára volt terítéken Magyarországon. A benzinért 2004 májusában literenként 254 forintot kértek, a gázolajért 224-et.
Közlemény
„A Pénzügyminisztérium a múlt héten beterjesztette módosító javaslatát az Országgyűlés felé, mely szerint, ha a 95-ös benzin fogyasztói ára két egymást követő hétfőn eléri a 250 forintot, a jövedéki adót úgy mérséklik, hogy a literenkénti fogyasztói ár 2 forinttal, 248 forintra csökkenjen. További növekedés esetén 5 forintonként 1 forinttal csökken a fogyasztói ár. A gázolaj esetében a küszöbár 225 forint.”
Ebben az évben vezették be a négynapos autópályadíjat D1-es kategóriában, aminek az ára 2003.12.01 – 2004.04.30. között 970 forint, 2004.05.01 .- 2004.09.30. között 1270 forint és 2004.10.01. – 2004.12.31. között szintén 970 Ft volt.
Csatlakozunk az EU-hoz
Bizony, ennek már tizenkét hosszú éve. A politikai vonal nem kenyerem, így mélyebben nem is mennék bele a témába, ezért inkább néhány érdekességet osztok most meg veletek. Az Európai Unió 28 tagállamának összesített lakossága 508 191 116 fő volt a 2015. január 1-jei adatok alapján, és ebben már mi magyarok is benne vagyunk 2004 óta. Ha egységes államnak vennénk az EU-t, akkor ezzel a számmal a harmadik legnépesebb országnak számítana. Az unió lakossága annak ellenére, hogy a Föld szárazföldi területeinek mindössze három százalékát teszi ki, addig a világnépesség 7,3%-ának ad otthont, ezzel pedig az egyik legsűrűbben lakott régió a Földön.
Michael Schumacher hétszeres világbajnok
Hetedik, egyben utolsó világbajnoki címét szerezte meg a Forma-1 legeredményesebb versenyzője 2004-ben, a Ferrari színeiben. Ez volt zsinórban a negyedik vb-címe. Ebben az évben debütált Gianmaria Bruni, Giorgio Pantano, Timo Glock és Christian Klien. Új helyszínként a bahreini, illetve a kínai nagydíj került be a versenynaptárba. Michael Schumacher új rekordot állított fel az egy szezonban megnyert futamok számát tekintve: tizenhárom versenyen intették le elsőnek ez évben. Ezzel saját, 2002-es rekordját döntötte meg, amikor tizenegy futamon volt első.
Az első robot landol a Marson
2004. január 4-én landolt a NASA Spirit névre keresztelt roverja a Marson. Ez volt a Mars Exploration Rover program első robotja, melyet a vörös bolygóra küldtek. A Spirit fényképezőgépekkel, mikroszkóppal, infravörös-, gamma- és alfasugárzás spektrométerrel, illetve sziklaőrlő készülékkel is fel volt szerelve. A Spirit 7 hónapos, több mint 400 millió kilométeres utazás után épségben leszállt a Marsra, a Guszev-kráterbe. A kaliforniai Pasadenában levő irányítóközpontban előbb csak azt közölték, hogy az űreszköz biztosan talajt fogott, majd néhány perccel később maga a szonda is jelezte: sikeresen Marsot ért, és az önjáró rover bevethető állapotban vészelte át a manővert. Maga a leszállási művelet 6 percig tartott azt követően, hogy a szonda 130 kilométeres magasságban óránként 19 200 kilométeres sebességgel belépett a Mars légkörébe. A szonda bizonyítékot talált többek között valamikori forró vízforrások létére, sűrűbb légkörre, édesvízre és aktív vízkörforgásra. 2010. március 22-én volt az utolsó sikeres kapcsolat a marsjáróval. Valószínűleg az akkumulátorok gyengesége miatt túlzottan lehűltek a vezérlőegységei. 2011. május 25-én a NASA bejelentette, hogy feladja a kapcsolatfelvételi próbálkozásokat a roverrel.
Kitekintés a popkultúrába
Ebben az évben került a mozikba kedvenc rendezőm, Quentin Tarantino egyik legjobb mozijának a második része, a Kill Bill 2, aminek az érdekessége, hogy míg az első részben minimum negyven embert mészárolnak le, ebben összesen hárman halnak meg. Plusz az 1980-as Pontiac Trans Am, amit a félszemű Elle vezet, az őt alakító Daryl Hannah saját autója.
2004-ben debütált Usher, Lil Jon és Ludacris bombaslágere, a Yeah!, ami a Billboard 100-as listájának első helyén csücsült, de a Maroon 5 is akkor robbant be a This Love című számmal. Magyarország kedvence ekkor a Hooliganstől a Játszom és a Club 54-től a Mégegyszer volt (uram atyám…). 2004-ben az „Év hazai rockalbuma” kategóriában nyert a Tankcsapda az Agyarország, illetve az Élni vagy égni albumokkal, amikből az előbbit a mai napig minden idők egyik legjobb Tankcsapda-lemezének tartják.